یک کارشناس حوادث در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به سرمای هوا و استفاده از وسایل گرمازا، در زمینه استفاده از دودکش های فنری هشدار داد.
کد خبر: ۳۳۷۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲ 03 December 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عفت هادی زاده کارشناس حوادث در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن هر ساله موجب مرگ بیش از 50 نفر در استان فارس و بیش از 800 نفر در کشور می شود، گفت: رعایت نکات ایمنی، به ویژه در فصل های سرد سال، اهمیت بسیاری دارد.  
او استفاده از لوله های فنری را یکی از شایع ترین علت های بروز مسمومیت دانست و افزود: استفاده از لوله های قابل انعطاف  فنری به شکل خرطومی یا آکاردئونی به عنوان دودکش، به دلیل آسان بودن نصب، با استقبال عمومی مواجه شده است که البته دارای مشکلاتی نیز هست.
هادی زاده با تاکید بر اینکه بی توجهی در این زمینه می تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد، ادامه داد: استفاده از این نوع لوله ها به عنوان دودکش به علت تکنولوژی ساخت که به صورت لایه آلومینیومی روی هم پیچیده و در طول لوله نیز منفذ دارد، غیراستاندارد و ممنوع است.
این کارشناس حوادث اضافه کرد: به علت نبود نر و مادگی در این نوع دودکش‌ها، احتمال آب بندی شدن در محل اتصال به طور کامل وجود ندارد و خطر بازگشت محصولات احتراق به محیط بالا می رود.
او از دست دادن شکل ابتدایی این دودکش ها در گذر زمان، به دلیل نوع ساختاری که دارند را مشکلی دیگر در این زمینه برشمرد و ادامه داد:  این نوع دودکش با گذشت زمان به حالت آویزان در می آید؛ همچنین احتمال ایجاد پیچ و خم‌های نامناسب در طول دودكش وجود دارد.
هادی زاده گفت: وزن لوله آکاردئونی می‌تواند در درازمدت باعث خارج شدن آن از محل اتصال به دهانه دودکش‌های دیواری و بازگشت محصولات احتراق به محیط شود.  
او یادآور شد: افت فشار در این لوله‌ها زیاد است و تاثیر منفی در مکش سیال(دود) دارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار