پخش گزارشی با عنوان 'تاراج خاک فارس' از سیمای مرکز فارس، واکنش مدیرعامل کارخانه سیمان لامرد را که در این گزارش از وی نقل قول شده بود را در پی داشت.
کد خبر: ۳۳۲۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳ 21 November 2016
سایت خبری محلی مُهرستان گفت و گویی را با این فعال حوزه صنعت فارس به این شرح منتشر کرده است:ابراهیم غلامزاده مدیر عامل سیمان لامرد در خصوص گزارش خبری پخش شده از خبرگزاری صدا و سیما با عنوان «‌ تاراج خاک فارس » و حاشیه های ایجاد شده پیرامون آن توضیحاتی ارائه داد.

آقای غلامزاده! درخصوص گزارش پخش شده باعنوان تاراج خاک فارس از شبکه های سراسری و پایگاه های خبری که قسمت کوتاهی از مصاحبه شما در خصوص صاردات سیمان نیز وجود داشت و نقل قول از شما در خبرگزاری صدا و سیمای فارس چه توضیحی دارید؟
غلامزاده: باید اعلام کنم که مطلقا هیچ گونه مصاحبه ای در خصوص تاراج و یا فروش خاک فارس باهیچ رسانه ای و بویژه صدا و سیمای استان فارس نداشته و متنی که به نقل از من منتشر شده است بطور کامل تکذیب می نمایم و من هیچگونه مصاحبه ای در این خصوص نداشته ام.
تنها چندماه قبل پیرامون وضعیت بازارهای صادراتی ایران به عنوان بزرگ ترین صادرکننده سیمان جهان، فرصت ها و تهدیدهای صادرات سیمان کشور و همچنین خطرات و تهدیدات احتمالی آن با توجه به ممنوعیت صادرات سیمان ایران به عراق و افرایش موجودی کلینکر کارخانه های سیمان که منجر به رقابت منفی بین کارخانجات سیمان کشور و کاهش قیمت این محصول شده بود با خبرنگاراین مرکزگفتگو کرده ام که چند ثانیه از آن مصاحبه در فیلم مونتاژ شده است و هر کس به آن دقت کند متوجه می شود مصاحبه من ربطی به گزارش ندارد.

در واقع گفتگوی پخش شده از جنابعالی در این گزارش ارتباطی با تاراج خاک فارس نداشته است؟
غلامزاده: متاسفانه از مجموع صحبت انجام شده با خبرنگار صداوسیما که مطمئنا مشروح کامل آن در آرشیو صداوسیما موجود است بخش کوتاهی از آن بصورت گزینشی انتخاب و با گزارش تاراج خاک فارس تلفیق و پخش شده است و همین مساله باعث شده است که چنین به اذهان متبادر شود که مدیرعامل سیمان لامرد پیرامون تاراج خاک فارس صحبت کرده است در حالی که اصلا چنین چیزی صحت ندارد.

آیا گزارش پخش شده ایرادهای کارشناسی و اطلاعاتی داشت؟
غلامزاده: بله، سیلیس حمل شده از معادن شهرستان ارسنجان برای کارخانه ساروج کنگان بخش کمی از ماده اولیه این کارخانه را تامین می کند که پس از فرآوری به همراه مواد معدنی دیگر به کلینکر تبدیل می گردد. صادرات این محصول با توجه به موجودی بالغ بر 16 میلیون تنی در کارخانه های سیمان باتوجه به قرار گرفتن در سالی که توسط مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی مزین شده است و مطابق بند 9 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی منع قانونی نداشته و مورد تایید و تشویق نیز می باشد. اصلا خاکی صادر نشده است و در گزارش پخش شده ماده معدنی سیلیس را خاک تلقی و بابت آن حاشیه ایجاد شده است. استخراج و فروش سیلیس از معادن ارسنجان و هر جای دیگری که دارای پروانه بهره برداری از طرف وزارت صنعت معدن نیز امری طبیعی و عادی است و اتفاقا باید چنین معادنی فعال شوند تا ما از اقتصاد متکی بر نفت فاصله بگیریم.
کشتی و تسمه نقاله ای که در فیلم نشان داده شده نیز حامل کلینکر است که در گزارش وانمود شده که حامل خاک است و در مجموع این گزارش دارای اشتباهات اساسی است. همچنین عنوان شده که از کلینکر در امر کشاورزی استفاده می شود و این در حالی است که اصلا امکان چنین چیزی وجود ندارد.
 
باتوجه به مطالب فوق چه اقداماتی پیرامون شفاف سازی این موضوع انجام داده اید؟
غلامزاده: در این راستا نامه ای به معاونت محترم اطلاعات و اخبار صداوسیمای استان فارس تنظیم و ارسال گردید که در آن ایرادات و اشتباهات اساسی گزارش مربوطه بیان شد و همچنین از آنها درخواست کردیم با توجه به اهمیت موضوع و برداشت های نادرست و باهدف روشنگری و بازتاب واقعیت ها گزارشی کارشناسی شده تهیه و پخش گردد. رسانه ملی باید با بیان واقعیت های موجود همواره در کنار بخش های مختلف صنعت و تولید باشد تا شاهد رونق و شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.
وظیفه رسانه ها اطلاع رسانی، کشف حقیقت و آگهی بخشی به جامعه است. ولی رعایت اخلاق در این راه یک اصل است. اگر رسانه‌ها خود پیشگام رعایت اخلاق باشند، بر جامعه هم اثرگذار می شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار