افتتاح مجتمع گلخانه حامی در زندان بیرجند / خبرنگار مهدی کاظمی فرد
"گلخانه حامی "به مساحت 4000 متر مربع و با سرمایه گذاری 6 میلیارد و 250 میلیون ریال با حضور رحیم مطهر نژاد مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور،سرپرست سازمان زندانهای استان و جمعی از مسئولان استان و شهرستان خوسف در محدوده زندان بیرجند افتتاح شد.
کد خبر: ۳۲۹۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱ 14 November 2016
به گزارش تابناک خراسان جنوبی، تاجدار نماینده بنیاد تعاون زندانیان کشور در خراسان جنوبی در این مراسم گفت:بنیاد تعاون زندانیان طبق ضوابط و مقررات جهت انجام خدماتی از قبیل اشتغال،حرفه آموزی و ... به وجود امده و یکی از مهمترین عوامل بازدارنده جرم و جنایت در جامعه،ایجاد اشتغال،حرفه اموزی،کار درمانی،روان درمانی و آموزش های اخلاق و مذهبی مددجویان است.
وی افزود:بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان با هدف ایجاد اشتغال و حرفه آموزی زندانیان تأسیس گردیده تا بتواند بت یک برنامه ریزی صحیح تعداد زیادی از مددجویان را بکار مشغول نماید و باعث ایجاد درآمد جهت زندانیان و کمک به حداقل امرار معاش مددجویان شود.
تاجدار با بیان اینکه این بنیاد در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی  توانسته چندین کارگاه تولیدی در داخل و خارج از زندان ها راه اندازی نماید ،گفت:بنیاد حامی در استان در سه بخش کشاورزی،دام و طیور و صنعت فعالیت خوبی دارد.
نماینده بنیاد تعاون زندانیان کشور در خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی فاز یک مزرعه پرورش شتر مرغ و خدمات خودروی در سال گذشته ،عنوان کرد: در حال حاضر چند کارگاه و واحد تولیدی  از جمله فاز دوم پرورش شتر مرغ ، توسعه خدمات خودرویی در دست اجرا است.
به گفته وی احداث فاز یک مزرعه شتر مرغ با ظرفیت 60 قطعه مولد و 2000 قطعه پرواری با سرمایه گذاری 9 میلیارد و 630 میلیون ریال انجام شده و در فاز دوم  با ظرفیت 300 قطعه مولد و 5000 قطعه پرواری به بهربرداری خواهد رسید.
تاجدار ادامه داد: خدمات خودرویی حامی با میزان سرمایه گذاری یک میلیارد و 560 میلیون ریال جهت ارائه خدمات تعویض روغن،پنچگیری و کارواش انواع خودروهای سنگین و سبک به عموم مردم احداث گردید.
نماینده بنیاد تعاون زندانیان کشور در خراسان جنوبی در ادامه به دیگر فعالیت های بنیاد تعاون زندانیان که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتیبه وجود آمده اشاره کرد و گفت:احداث کارگاه ، صنایع دستی ،سراجی، خیاطی،چاپ سیلک،معرق ،جوشکاری،بلوکه زنی،تولید کفش،قالیبافی،جاروبافی، پرورش مرغداری گوشتی ،استخر پرورش ماهی ، دام و شتر و احداث باغ پسته و عناب و گلخانه خیارسبز و گوجه از جمله فعالیت های بنیاد تعاون زندانیان است.
وی راه اندازی فاز یک مجتمع گلخانه حامی را مهمترین پروژه های بنیاد تعاون زندانیان عنوان کرد و افزود:احداث گلخانه هیدروپنیک به مساحت 4000 متر مربع با سرمایه گذاری 6 میلیارد و 250 میلیون ریال  و اشتغال مستقیم 20 نفر مددجوی صورت گرفته است.
وی یاد آورشد:2 هزار 200 متر مربع از این گلخانه خیار سبز و هزار 800 متر مربع گوجه فرهنگی تولید می شود و در استان به فروش می رسد.
 همه دستگاه های اجرائی به اشتغال زندانیان کمک کنند /دغدغه اصلی بنیاد تعاون زندانیان اشتغال است
مطهرنژاد مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور نیز در این مراسم گفت:بنیاد تعاون زندانیان کشور با سابقه 65 ساله تاکنون توانسته در راستای اقتصاد مقاومتی و کمک به مددجویان اقدامتی در حوزه حرفه اموزی ، اشتغال و معیشت مددجویان بردارد.
وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه نبود اشتغال است، گفت: تمامی مسئولان باید خود را در مقابل افراد جامعه بویژه زندانیان به جهت ایجاد اشتغال و هدایت نیروی کار در مسیر توسعه اقتصادی پایدار مسئول بدانند تا شاهد کاهش چشمگیر جمعیت زندانیان باشیم.
وی رسالت سازمان و رسالت بنیاد را تبدیل مددجو به یک انسان جدید عنوان کرد و افزود: محیطی که در آن کار می کنیم شبیه کارخانه انسان سازی است و خروجی سازمان و بنیاد یک انسان جدید خواهد بود .
مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت : در حال حاضر ۵۰ هزار نفر از مدجویان زندانی زیر پوشش این بنیاد قرار دارند که در صورت حمایت بانک ها در پرداخت تسهیلات کم بهره به عنوان مصوبه مجلس شورای اسلامی شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی و اشتغال خواهیم بود.
مطهر نژاد گفت: تمامی مسئولان باید خود را در مقابل افراد جامعه بویژه زندانیان به جهت ایجاد اشتغال و هدایت نیروی کار در مسیر توسعه اقتصادی پایدار مسئول بدانند تا شاهد کاهش چشمگیر جمعیت زندانیان باشیم.
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در بخش دیگری از سخنان خود افزود : زندانی محصول تنها دستگاه قضایی نیست بلکه محصول همه دستگاه های کشور است پس نیاز به همت همگانی برای بازگشت سعادتمندانه آن ها می باشد  ووظیفه تمام دستگاه های دولتی است که  برای  کمک به بازتوانی و جامعه پذیری زندانیان اهتمام نمایند .
فعالیت بنیاد تعاون زندانیان کشور در بیش از 700 نقطه کشور
وی با بیان اینکه بنیاد تعاون زندانیان در 770 نقطه کشور حضور فعال دارد، افزود : این بنیاد اشتغال زندانیان را به شدت پیگیری می کند.
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد زندانیان کشور بیکار هستند گفت: در حال حاضر برای ۲۵ درصد زندانیان اشتغال ایجاد شده است.
مطهرنژاد با تاکید بر رسالت توانمند سازی زندانیان در زندان ها بیان کرد : سالانه ۱۰۰ هزار زندانی در ۲۰۰ رشته فنی و حرفه ای موفق به کسب گواهینامه مهارت می شوند که اقدامی بی نظیر در دنیاست و نیازمند اطلاع رسانی در جامعه است.
به گفته وی: اشتغالزایی یکی از وظایف بنیاد تعاون زندانیان در بحث اقدمات اصلاحی و تربیتی است که برکات زیادی را به همراه دارد، زندانیان با اشتغالزایی می توانند یک منبع درآمد برای خود و خانواده شان داشته باشند.
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با بیان اینکه در 4 سال گذشته 10 هزار شغل برای مددجویان سامدندهی شده  افزود : در 4 سال گذشته 60 میلیارد تومان به عنوان حقوق و دستمزد  و 10 میلیارد تومان به عنوان عیدی به زندانیان پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه در بحث زندانیان خارج از کشور نیز ورود پیدا کردیم افزود: تاکنون در 10 کشور که زندانی داشتیم به زندانیان کمک کردیم و همچنین  300 خانواده این زندانیان در ایران نیز تحت حمایت بنیاد قرار گرفتند.
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با بیان اینکه یکی از اقدامات بنیاد خدمات به مددجویان است گفت: بنیاد یک هزار و 200 فروشگاه در سطح کشور دارد که در زمینه‌های گوناگون خدمات ارائه می‌کنند.
وی تصریح کرد: علاوه بر امنیت جامعه، امنیت غذایی نیز برای هر کشوری لازم است که این امر هم به اقتصاد مقاومتی و هم به اقتصاد ملی کمک می‌کند.
مطهرنژاد بیان کرد: باید در بنیاد به سراغ تولیداتی بروید که تاکنون کسی به سراغ آن نرفته و همچنین تولید محصول بدون کارخانه از دیگر مواردی است که می‌توان از ظرفیتهای استانها استفاده کرد تا برند حامی خود را توسعه دهیم و همچنین از فروشگاههای زنجیره‌ای که بتوان کالاهای ما را عرضه کنند نباید غافل باشیم.
اولویتها و دغدغه‌های سازمان زندانها توجه به حرفه آموزی و اشتغال زندانیان است.
هاشمی سرپرست اداره کل  زندان ها و اقدامات تأمینی استان در این مراسم با بیان اینکه یکی از حلقه های اصلاحی و تربیتی در این سازمان اشتغال زندانیان پس از خروج از زندان است، گفت: مددجویان متقاضی در دوران حبس در کارگاه های حرفه آموزی و زندانیان، آموزش و مهارت های مورد علاقه خود را کسب می کنند و در پایان این دوره ها به آنها گواهی مهارت داده می شود.
وی با بیان اینکه همانگونه که یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری کاهش جمعیت کیفری است افزود: در سطح زندانهای استان و کشور و حتی خارج از کشور یکی از اولویتها و دغدغه‌های سازمان زندانها توجه به حرفه آموزی و اشتغال زندانیان است.
سرپرست اداره کل زندانهای خراسان جنوبی با اشاره به بخش حرفه آموزی سال 94 بیان کرد: در بخش حرفه آموزی برش استانی که سال گذشته اعلام شده بود یک هزار و 200 نفر دوره بوده است که 2 هزار و 406 نفر در این دوره ثبت نام کردند.
هاشمی تصریح کرد: 2 هزار و 72 نفر از ثبت نام کنندگان نیز در آزمون شرکت کردند و از این تعداد یک هزار و 950 نفر قبول شدند که با ارزیابیهای انجام شده 94 درصد از شرکت کنندگان در آزمون قبول شدند.
وی با اشاره به بحث اشتغال زندانیان خاطرنشان کرد: در این راستا برش استانی 600 نفر بود که در سال 94،  890 نفر میانگین روزانه مولد، زندانی وجود داشت.
سرپرست اداره کل زندانهای خراسان جنوبی با اشاره به تعریف اشتغال مولد  یادآور شد: در این راستا زندانی که تا سقف 200 هزار تومان در ماه درآمد داشته باشد اشتغال مولد است و اگر زیر 200 هزار تومان درآمد داشته باشد غیرمولد محصوب می‌شود که در این راستا یک هزار و 496 نفر زندانیان استان مشغول کار شدند.
هاشمی اظهار داشت:  در 7 ماهه امسال میزان تعهد ابلاغ شده یک هزار و 200 نفر در حرفه آموزی بود که در این مدت 56 دوره حرفه آموزی در زندانهای استان انجام شد و یک هزار و 38 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 751 نفر در آزمون شرکت کردند و 605 نفر قبول شدند یعنی 81 درصد شرکت کنندگان قبول شدند.
وی با بیان اینکه برای بالا بردن برش استانی نیازمند همکاری بنیاد تعاون و اداره کل فنی و حرفه‌ای هستیم افزود: در این مدت یک هزار و 383 نفر از زندانیان  توسط فنی و حرفه‌ای آموزش دیدند.
در ابتدا این مراسم غرفه فروش محصولات تولیدی بنیاد تعاون زندانیان استان ,حامی, واقع در بازارچه میدان ابوذر بیرجند افتتاح شد و در پایان از تعدادی از کارکنان و مسولان بنیاد حامی استان تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار