تالاب ها را فدای کشاورزی نکنید/سد تنگ سرخ فعلا اجازه ساخت ندارد/تکلیف تالاب های فارس چه می شود/ پلنگ و یوزپلنگ بیمه می شوند/سد تنگ سرخ مفید است آب دریا را برای فارس شیرین می کنیم/ اول معاش جایگزین برای کشاورز بیاورید بعد کشت را ممنوع کنید/اگر کسی حرف بزند پوستش را می کنیم ولی چاه ها را پلمپ نمی کنیم/ شیراز سال آینده آب خوردن ندارد/بزرگترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه لنگ فقط 60 میلیارد است /بحران فرسایش و بیابان زایی در فارس/یک سوم زباله های فارس اصولی دفع نمی شود
کد خبر: ۳۲۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹ 11 November 2016
جلسه هم اندیشی برای احیای تالاب های فارس با حضور رئیس سازمان محیط زیست،استاندار فارس،نمایندگان فارس و سایر مسئولان مربوطه برگزار شد.
 
به گزارش تابناک فارس:از نکات جالب این جلسه اختلاف نظر استاندار فارس و رئیس سازمان محیط زیست در مورد 2 موضوع سد تنگ سرخ و ممنوعیت کشاورزی در استان فارس بود.
 
 
 
تالاب ها را فدای کشاورزی نکنید
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشوردر جلسه مدیریت تالاب های استان فارس با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی نباید به همراه از بین بردن بنیادها باشد تاکید کرد: خودکفایی برخی از محصولات حتی استراتژیک اگر باعث از بین بردن بنیادها شود دلیلی ندارد زیرا اجرای اقتصاد مقاومتی برای ما اولویت است.وی یادآور شد: ارزش اقتصادی و خدماتی برخی از تالاب ها اگر فعال باشند ۴۰ برابر یک زمین کشاورزی است در حالیکه شاهد هستیم راه اندازی یک مرکز کشت و صنعت باعث خشک شدن یک تالاب شد.
 
سد تنگ سرخ فعلا اجازه ساخت ندارد
معصومه ابتکار همچنین به 2 طرح سد تنگ سرخ و پالایشگاه شیراز اشاره کرد و گفت:این 2 پروژه در حال ارزیابی زیست محیطی هستند و مادامی که ارزیابیشان تمام نشود اجرا نخواهند شد.
 
تکلیف تالاب های فارس چه می شود
ابتکار از تهیه طرح مطالعاتی مدیریت زیست بومی دریاچه پریشان و طرح مطالعاتی تالاب بختگان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که به زودی تکمیل و اجرایی شود. به باور ابتکار اجرای طرح‌های مطالعاتی تحولی در سرنوشت تالاب‌های استان ایجاد می‌کند به ویژه که ردیف اعتباری برای تالاب‌ها در نظر گرفته شده است.
 
پلنگ و یوزپلنگ بیمه می شوند
وی همچنین به بیمه شدن پلنگ ها و یوزپلنگ ها اشاره کرد و اینکه اگر به گله ای بزنند دولت خسارت گله را می دهد.
ابتکار همچنین معتقد است که سگ های ولگرد نباید به طور کامل نابود شوند و نکات مثبتی از جمله کنترل دیگر حیوانات موذی را دارند.
 
 سد تنگ سرخ مفید است
استاندار فارس با اشاره به وضعیت بحرانی سدهای استان فارس گفت: در بسیاری از این مخازن کمتر از پنج درصد آب وجود دارد.
 استاندار فارس با بیان اینکه رودخانه خشک شیراز محلی برای تجمع زباله شده است، گفت: احیا و ساماندهی رودخانه خشک شیراز زمانی است که سد تنگ سرخ ساخته شود.
 
آب دریا را برای فارس شیرین می کنیم
وی خاطرنشان کرد:برای رفع مشکل آب استان فارس، شیرین کردن آب دریا و انتقال آن به شهرستان‌های استان، نصب کونتر هوشمند و تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی در دست برنامه است.
 
 اول معاش جایگزین برای کشاورز بیاورید بعد کشت را ممنوع کنید
استاندار فارس در مورد موضوع  پلمپ چاه‌ها و نگرانی برخی کشاورزان در این زمینه گفت: منبع درآمد بسیاری از کشاورزان از این چاه‌های آب است و کشاورز در فقر و فلاکت به سر می برد که باید قبل از پلمب این چاه‌ها راهکاری برای امرار و معاش وی اندیشیده و سپس مشکلات برطرف شود.
وی به نبود قانون در مورد تغییر الگوی کشت اشاره و تصریح کرد: امروز نیازمند قانونی هستیم تا بتوانیم الگوی کشت را تغییر دهیم و تا این مهم اتفاق نیفتد نمی‌توان به راهکاری مناسب دست یاقت.
 
اگر کسی حرف بزند پوستش را می کنیم ولی چاه ها را پلمپ نمی کنیم
نماینده مردم شیراز در مجلس مهمترين مشكل را جزيره‌اي عمل كردن دستگاه‌هاي ذيربط و تاثيرگذار در حوزه‌هاي وزارت نيرو، وزارت جهادكشاورزي، سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت كشور دانست و گفت: براي يك مسئله كه ملي محسوب مي‌شود ما نيازمند يك ستاد بحران قوي هستيم تا همه امور را دنبال كرده و از موازي كاري جلوگيري كند.
رجبی تصريح كرد: اگر قرار است حفر چاه و توسعه اراضي كشاورزي يا انجام يك كشت ممنوع شود، من به عنوان نماينده نبايد تقاضايي براي حفر چاه و انجام كشت ممنوعه را داشته باشد و دولت و قوه قضائيه هم با اعمال حاكميت جدي كار را به سرانجام برسانند.
وی گفت: امروز اگر يك دانشجو در يك جايي حرفي بزند، راحت پوستش را مي‌كنيم و كف دستش مي‌گذاريم اما در مورد چاه‌هاي غيرمجاز مماشات مي‌كنيم.
 
شیراز سال آینده آب خوردن ندارد
نماینده مرودشت و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر راهکار درستی برای مدیریت آب نداشته باشیم سال آینده آب شرب برای شیراز هم نخواهیم داشت.برومندی تصریح کرد: ۳۰۰ میلیون آبی که از فارس خارج می شود به راحتی می توان مشکلات را تا حدود زیادی برطرف کرد.
رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نجات تالاب بختگان نیازمند آب است و یکی از راهکارهای تحقق آن، اجرای طرح خودداری از کشت موسوم به نکاشت در محدوده سد درودزن تا خرامه است.
برومندی گفت: هرساله افزون بر 300 میلیون مترمکعب آب در منطقه همجواری استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد به راحتی از دست می رود و حال آن که می توان این آب را با احداث یک کانال به دریاچه سد درودزن منتقل کرد.
 
بزرگترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه لنگ فقط 60 میلیارد است
نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی گفت: دریاچه پریشان به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه با ۶۰ میلیارد تومان بودجه احیا می شود.حسین رضازاده
تاکید کرد: نه تنها استان فارس مظلوم است بلکه دریاچه های استان نیز مظلوم هستند.
وی ادامه داد: دریاچه پریشان بزرگترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه از سال ۸۷ تاکنون خشکیده است و اگر دولت آنگونه که برای ارومیه وقت گذاشته بود به این دریاچه نیز توجه داشت مشکلات برطرف شده بود.
 
بحران فرسایش و بیابان زایی در فارس
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: فرسایش خاک در استان فارس دو برابر متوسط جهانی است.
به گفته وی، فارس تا سال 75 بیابان نداشت اما از 75 لکه‌های مستعد تبدیل به بیابان در این استان ایجادشده که خود مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند.بوستانی در پایان گفت: بحث فرونشست باید بسیار جدی موردتوجه قرار گیرد که سه شهرستان نی‌ریز، داراب و فسا از این ناحیه بیشتر در معرض خطر هستند.
 
یک سوم زباله های فارس اصولی دفع نمی شود
غلامرضا بیات‌پور در جلسه پیشرفت برنامه عمل حفاظت و بهبود محیط زیست استان فارس با بیان اینکه سرانه تولید زباله در شهر شیراز برای هر نفر 605 گرم است و روزانه 2800 تن زباله در استان فارس تولید می‌شود اظهار داشت: 67 درصد زباله‌های استان فارس به صورت بهداشتی و اصولی و مابقی به صورت غیراصولی دفع می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار