در آستانه روز صادرات وضعیت تجارت بین المللی فارس زیر ذر بین فعالان اقتصادی قرار گرفت.
کد خبر: ۳۱۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ 26 October 2016
در نشست تخصصی عارضه یابی صادرات در فارس که در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد فعالان اقتصادی استان به بیان وضعیت حاکم بر تجارت فارس پرداختند.
در این جلسه رییس کمیسیون تجارت و صادرات اتاق بازرگانی شیراز مهم ترین عارضه حوزه صادرات در استان فارس را مدیریت های سلیقه ای دانست و گفت تا به امروز هر مدیری با سلیقه خود تصمیماتی گرفته و آن را به اجرا گذاشته است.
خسرو فروغان با بیان این که در طول سال های گذشته مجوزهای زیادی به تولید کنندگان در سراسر استان داده شده است تصریح کرد: اغلب این مجوزها بدون کارشناسی، دقت نظر و مشاوره صادر شده و منجر به ایجاد توقع شده است. وی با بیان این که در هر دوره زمانی تب صدور مجوز تولید محصولی در فارس وجود داشته است گفت: یک موقع مجوز تولید رب گوجه فرنگی، سیمان و یا محصولات مشابه بدون شناسایی پتانسیل های فارس صادر شده است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی شیراز با عنوان این که تا به امروز تولید کنندگان زیادی با پتانسیل های قوی درگیر کار تولیدی در فارس شده و در مرحله بعدی رها شده اند گفت: عدم کار کارشناسی باعث شده تعداد قابل توجهی از تولید کنندگان فارسی که تسهیلات بانکی گرفته و واحدهای تولیدی خود را راه اندازی کرده اند برای فروش کالاهایشان به مشکلی جدی برخورده و درگیر بدهی های بانکی شده اند. فروغان با تاکید بر این که تا به امروز نتوانسته ایم فعالین اقتصادی، تجار و صادر کنندگان را شناسایی و فعالیت های آن ها را هدایت کنیم بیان داشت: یک تاجر و سرمایه گذار نمی تواند بدون نظرات کارشناسی و مشاوره موفق به پیدا کردن بازارهای هدف شود که برای تحقق این مهم بایستی در بحث بازاریابی بین المللی سرمایه گذاری انجام شود.
به گفته وی، بسیاری از کالاهایی که تولید کنندگان اقدام به تولید آن ها می کنند قابلیت صادرات ندارند که در این زمینه انجام ندادن نیاز سنجی های دقیق فعالین اقتصادی فارس را از بالفعل کردن پتانسیل های استان جا گذاشته است. فروغان مشکلات مرتبط با بسته بندی و غیره را از جمله مشکلات حوزه صادرات دانست و عنوان کرد با توجه به این که در سال های آینده احتمال عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی وجود دارد بایستی تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا شرایط موجود در حوزه اقتصاد و صادرات خود را تغییر دهیم.
وی با اشاره به این که برای تحول در حوزه های مذکور در گام اول بایدتفکر ما جهانی شود عنوان کرد: بدون داشتن تفکر جهانی و عملکرد مطابق با استانداردهای روز دنیا عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی هم کارساز نخواهد بود.
افغانستان و عراق هم به سازمان تجارت جهاني پيوستند اما ايران نه!
در ادامه نایب رییس کمیسیون تجارت و صادرات اتاق شیراز نیز با عنوان این که در حال حاضر کشور افغانستان و عراق نیز موفق به پیوستن به سازمان تجارت جهانی شده اند عنوان کرد: کشور ما برای پیوستن به این سازمان ملزم به ایجاد بسترسازی اقتصادی و قانونی است.
ماهرانی، توانمند کردن بنگاه ها و افزایش سهم کالاهای صادراتی، ایجاد شرایط سیاسی و امنیتی و رفع موانع و مشکلات قانونی را از جمله ملزومات کشور در حوزه اقتصاد دانست و گفت: باید بتوانیم مشکلات مربوط به قانون اساسی، تجارت خارجی و گمرکات و نیز مشکلات مرتبط با حوزه بیمه و سرمایه گذاری را در کشور رفع کنیم.
وی عمده ترین موانع ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی دانست و گفت: ضعف عمده صادرات ما در رقابت با بازارهای جهانی استانداردهای ضعیف ما است که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.
نایب رییس کمیسیون تجارت و صادرات اتاق شیراز با عنوان این که برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی چشم انداز این کشور در حوزه صادرات در سال 1404 رقمی معادل 2/12 میلیارد دلار تعریف شده است بیان داشت: در شرایطی که رقم صادرات سالیانه ما هم اکنون به یک میلیارد دلار هم نمی رسد رسیدن به این رقم صادرات طی 9 سال آینده موضوعی دور از ذهن است.
ماهرانی عمده ترین علل ضعف صادرات در فارس را مربوط به کیفیت پایین محصولات تولیدی و نیز بسته بندی آن ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حوزه تولید فارس ضعف شایانی در ارایه خدمات پس از فروش نیز دارد.
وی به کمبود اطلاعات تجار و فعالین اقتصادی از بازارهای هدف و صادرات اشاره کرد و گفت: کیفیت پایین محصولات تجاری و عدم تداوم ارایه محصولات با کیفیت از سوی تولید کنندگان و قیمت بالای محصولات صادراتی حوزه صادرات استان را به بن بست رسانده است.
94درصد از كارخانجات فارس بنگاه كوچك و متوسط هستند
رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در این نشست با اشاره به انتخاب چهار صادر کننده برتر از استان فارس در سطح ملی در روز صادرات استان عنوان کرد: انتخاب این صادر کنندگان در حوزه های میوه و تره بار، خدمات گردشگری و الکترونیک گواه این موضوع است که استان فارس در این زمینه ها دارای جذابیت های منحصر به فرد است.
ساداتی با تاکید بر این که برای توسعه اقتصادی استان باید بتوانیم سهم صادرات آن را از بازارهای جهانی افزایش دهیم عنوان کرد بدون توجه به بازارهای خارجی تولیدات ما به داخل محدود شده و عرضه آن ها با مشکلات گسترده ای مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به این که سهم كشور از تجارت با كشورهاي اطراف تا به امروز کمتر از نیم درصد بوده است گفت: وضعیت کلی حاکم بر حوزه تجارت خارجی فارس تاکنون شرایط نا مطلوبی را تجربه کرده است.
وی با عنوان این که برای بهبود شرایط مذکور حداقل باید بتوانیم دو برابر میزان موجود صادرات داشته باشیم عنوان کرد: عمده صادرات ما را کالاهای خامی تشکیل می دهد که ارزش افزوده آن ها نصیب اقتصاد کشورهای دیگر می شود. رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با عنوان این که ما برای تقویت حوزه صادرات به دنبال بازارهای دور نیستیم عنوان کرد: متاسفانه تا به امروز فعالین اقتصادی ما نتوانسته اند حتی سهم خود را از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بگیرند.
ساداتی به آمار صادرات ايران به کشورهای همسایه اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر سهم واردات کشور هند از محصولات تولید ايران 5/1 درصد، امارات 5/0 درصد، پاکستان 6/0 درصد، سوریه 7/1 درصد و ترکیه 9/2 درصد و عمان یک درصد بوده است.
وی ادامه داد: تا کنون ايران تنها با صادرات 31 میلیارد دلاری به کشور عراق توانسته است حدود 20 درصد از سهم بازار این کشور را به خود اختصاص دهد.
وی با عنوان این که در حال حاضر اقتصاد فارس به شدت با موضوع صادرات بیگانه است عنوان کرد: فعالین اقتصادی ما برای تقویت و بالا بردن آمار صادرات کافی است نگاهی جدی به بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشند. ساداتی با بيان اين كه 94 درصد از بنگاه های فارس را بنگاه های کوچک و متوسط شامل می شوند عنوان کرد: هر چند که این بنگاه ها یک فرصت مغتنم برای ایجاد اشتغال محسوب می شوند اما چنانچه شرکت های مدیریت صادرات در کنار آن ها حضور نداشته باشند عملکرد آن ها تاثیر موثری بر اقتصاد استان نخواهد داشت.
رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به ضرورت علمی شدن تجارت و ایجاد شرکت های مدیریت صادرات و عملکرد قوی در حوزه برندسازی و مشارکت جمعی بخش خصوصی و دولتی برای افزایش آمار صادرات فارس اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم حداقل متناسب با سهم جمعیتی استان در بازارهای جهانی صادرات سهم داشته باشیم. وی همچنین به ضرورت افزایش تعداد رایزنان بازرگان در فارس اشاره کرد و گفت: این رایزنان با عملکرد موثر خود حداقل می توانند مسیر فعالیت فعالین بخش خصوصی را به آن ها نشان داده و ضمن کارشناسی ظرفیت های استان این پتانسیل های موجود را به این فعالین گوشزد نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار