کد خبر: ۳۱۳۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 18 October 2016
تابناک / مدیر‌کل شیلات گیلان از صید 84 تن ماهی استخوانی دریای خزر در این استان از 17 مهر ماه جاری تاکنون خبر داد.

اسحاق شعبانی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با اشاره به فصل جدید صید ماهیان استخوانی در دریا خزر حوزه گیلان اظهار کرد: طبق مصوبه سازمان شیلات صید ماهیان استخوانی از 20 مهر تا 15 فروردین سال بعد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امسال به دلیل تقارن 20 مهر با ایام سوگواری امام حسین(ع) سه روز زودتر یعنی 17 مهر ماه جاری صید ماهی استخوانی دریای خزر به صورت رسمی آغاز شد.

مدیر کل شیلات گیلان با بیان اینکه صید ماهیان استخوانی در غرب گیلان نیز 20 روز زودتر آغاز شده بود، افزود: تاکنون 84 تن ماهی در گیلان صید شده است.

پیش‌بینی 4 هزار تن صید ماهی در سال جاری

وی صید مقدار مذکور ماهی را در مقایسه با سال گذشته مناسب توصیف کرد و ادامه داد: افزایش صید ماهی بستگی به شرایط جوی دارد اما پیش‌بینی ما صید 4 هزار تن ماهی در سال جاری است.

شعبانی روند صید ماهی را افزایشی خواند و افزود: در این راستا بازسازی ذخایر ارزشمند دریای خزر در برنامه قرار گرفت.

وی ذخایر ماهیان استخوانی را موجب اشتغال پایدار و اقتصادی برای صیادان دانست و تصریح کرد: ماهی به عنوان غذای پاک باید بر سفره مردم باشد.

مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به اینکه صید ماهیان استخوانی زیاد است، اضافه کرد: بازسازی طبیعی ماهیان صفر است زیرا رودخانه‌ها شرایط مناسب ندارند و آلوده به انواع فاضلاب‌ها هستند.

وی صید غیر مجاز را از دیگر عدم تکثیر طبیعی ماهیان دانست و گفت: با توجه به عوامل مختلف، تکثیر مصنوعی باید انجام شود و سه مرکز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

شعبانی مراکز شهید انصاری رشت، سیاهکل و بخش سنگر که ویژه ماهیان خاویاری است، را در زمینه تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی عنوان کرد.

رهاسازی 130 ملیون قطعه بچه‌ماهی سفید در سال جاری

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 100 قطعه بچه میلیون ماهی در دریا رهاسازی می‌شود، اظهار کرد: در سال جاری 130 میلیون قطعه بچه ماهی سفید یک گرمی در دریای گیلان رهاسازی کردیم.

مدیر کل شیلات گیلان اولویت نخست ماده برای بازسازی را مولد ماهی دانست و بیان کرد: مولد گیری باید از رودخانه‌ها صورت گیرد و بهترین رودخانه در شمال کشور برای این امر، سپیدرود است.

وی با اشاره به همکاری برخی شرکت‌ها در مولد گیری ماهی، خاطرنشان کرد: شرکت‌ها صیادان منطقه را به ما معرفی می‌کنند که برای بحث مولدگیری از آنها کمک می‌گیریم.

شعبانی با اشاره به اهمیت وجود رودخانه سپیدرود، یادآور شد: 80 درصد مولد گیری ماهی از رودخانه سپیدرود انجام می‌شود.

وی درباره ماهی کفال گفت: ماهی کفال یکی از گونه‌های با ارزش دریای خزر است و تا زمانی که زاد و ولد آن انجام نشده و نمی‌توانیم صید این ماهی را زودتر آغاز کنیم.

مدیرکل شیلات به تعدیل پره‌های صیادی اشاره کرد و متذکر شد: تعدیل پره‌های صیادی در سال 87 در قالب طرح جامع مطرح شد.

تعدیل 9 پره صیادی گیلان از سال 87 تاکنون

وی با بیان اینکه تعدادی از صیادان در پره‌ها فعال هستند، تصریح کرد: از سال مذکور تاکنون 9 پره صیادی تعدیل شده و این موضوع در سال 94 جزو مصوبه هیأت دولت قرار گرفت.

شعبانی با اشاره به اینکه مقرر شده بود مبلغ 30 میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات سنوات گذشته صیادان و تعدیل پره‌ها اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: این مبلغ اختصاص پیدا نکرده است.

وی از پیگیری وضعیت بیمه‌ای صیادان گیلان خبر داد و متذکر شد: لیست 50 نفر از صیادان در این زمینه مورد تأیید قرار گرفته و پیگیری‌ها در این زمینه انجام می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار