آیین سنتی چک چکو مربوط به اهالی استهبان فارس که یادآور رنج و مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش در کربلاست، براساس گفته فرماندار استهبان قرار است به صورت همزمان(زنده) از تلویزیون پخش شود.
کد خبر: ۳۱۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳ 10 October 2016


تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد مهدی شرفی فرماندار استهبان گفت:برای شناساندن سابقه تدین و دیندارای اهالی کهن دیار استهبان، آیین چک چکوی استهبان از شبکه استانی فارس و شبکه های سراسری عصر روز عاشورا پخش خواهد شد.
شرفی افزود:این برنامه با همکاری فرمانداری، هیات امنای حسینیه ملاعبدالله استهبان و مشارکت آحاد مختلف مردم از میدان امام خمینی (آبپخش ) استهبان پخش خواهد شد.
چک چکو یکی از منحصر به فردترین آیین های مذهبی سنتی استهبان است که علاوه بر داشتن سابقه چند صدساله نمایانگر ظلمی است که در عصر عاشورا به سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش رخ داده است و این آیین عصر عاشورا برگزار می شود.
با توجه به باورهای مذهبی مردم استهبان، عصرروز عاشورا لشکریان ملعون یزید پیکر مطهر حضرت اباعبدالله الحسین را به دروازه شام آویختند و بچه های شام برسر مبارک آن حضرت سنگ می زدند و یا به تعبیر دیگری لشکریان یزید پس از قتل و غارت یاران امام حسین (ع) با اسب بر اجساد شهدا می تاختند.
آمده است که لشکریان یزید پس از به شهادت رساندن امام حسین (ع) و یاران وفادارش بسیار افسرده و سست اراده شدند و عمربن سعد برای اینکه روحیه یأس به سربازانش غالب نشود دستورداد که به رقص و پایکوبی بپردازند و براساس این باورها مردم استهبان مراسم ویژه ای برگزار می کنند که در این مراسم افراد دو قطعه چوب به اندازه یک مشت در دست می گیرند و به هم می کوبند صدای به هم خوردن چوب ها (چک چکو) در خیل عظیم جمعیت تداعی کننده صدای سم اسب هایی است که برپیکر شهدا می تاختند و حرکات موزون و آهنگین بودن این مراسم تداعی کننده پایکوبی لشکریان عمر بن سعد است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار