مدیرکل مرکز صداوسیمای استان فارس گفت: برای پوشش مراسم عزاداری امام حسین(ع) در استان فارس برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.
کد خبر: ۳۰۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵ 05 October 2016
تابناک فارس به نقل از فارس: نشست هم اندیشی فعالان و برگزار کنندگان عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین با حضور آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز و رؤسای هیئت‌های مذهبی استان در مرکز برگزار شد.

آیت الله ایمانی به سابقه طولانی مدت عزاداری در شیراز و استان فارس اشاره کرد و گفت: سابقه عزاداری در استان فارس تقریباً به قرن سوم هجری بر می‌گردد یعنی از دوران آل بویه عزاداری به صورت رسمی و همزمان با بغداد در استان فارس آغاز شده و در روز عاشورا فارس تعطیل و سیاه پوش می‌شده است. لذا مسئولیت هیئت‌های مذهبی با پشتوانه 10 قرن بیشتر می‌شود و انتظار بیشتری می‌رود.

وی افزود: رابطه نزدیک شهر شیراز با نجف و کربلا در طول تاریخ و زمانی که اصطلاحات خواهر خواندگی و برادر خواندگی مطرح نبوده، برقرار بوده است. از شیراز گندم برای مردم کربلا فرستاده می شد و آنها نیز خاک حائر حسینی را به عنوان تبرک برای مردم شیراز می فرستادند که این خاک در قبرستان دارالسلام ریخته شد و مؤمنان شیرازی قدیمی با وضو وپای برهنه به این منطقه می آمدند و این نشان می دهد که عتبات عالیات و تشیع مربوط به امروز نبوده و از قرن های گذشته رابطه دیرینه وجود داشته است.

امام جمعه شیراز افزود: ما در بین شعرای قرن 6 و7 کمتر کسی داریم که درباره امام حسین(ع) حرف زده ولی حافظ درباره ایشان شعر از نوع مرثیه سروده است و شیراز با سابقه درخشان گفته شده همواره مورد هجمه دشمنان بوده است. هیئت‌های مذهبی باید با توجه به این سوابق همت خود را در عزاداری ها بالا ببرند هم در کیفیت شعر و هم در حضور جمعیت. دسته‌های عزاداری جوانان باید تقویت شوند و پیشکسوتان باید جوانان را پرورش دهند و در عزاداری جوانان حضور داشته باشند.

آیت الله ایمانی به اجتماع بزرگ اربعین اشاره کرد و گفت: اجتماع اربعین باید برای مردم فارس به یک نشان افتخار تبدیل و حفظ شود. اگر می‌خواهید عزاداری برای نسل‌های آینده باقی بماند باید پرچم افتخار اربعین حفظ شود، مراسم پیاده‌روی از شهرستان‌ها به سمت حرم شاهچراغ باید انجام شود و اطعام داده شوند.

نماینده ولی فقیه افزود: هیئت‌های مذهبی امانت‌دار هستند و باید این امانت را به نسل‌های آینده منتقل کنیم و جوانان را به میدان بیاوریم و امیدواریم که در مقابل نسل آینده سربلند باشیم.

سهرابی مدیرکل مرکز در این نشست با توجه به نقش مداحان و مسئولان استانی در برگزاری آیین سوگواری محرم گفت: اگر حمایت و پشتیبانی و درایت نماینده رهبر معظم انقلاب در استان و همت و تلاش مداحان و فعالان این عرصه نبود، همایش پیرغلامان در سال گذشته با این عظمت و شکوه برگزار نمی‌شد.

سهرابی افزود: امروز موضوع عزاداری امام حسین علیه السلام در کشور ایران یک تراز و الگو برای علاقه‌مندان به خاندان اهل بیت در کشورهای دیگر است.

وی با بیان اینکه امسال با توفیق و عنایت خداوند، مرکز فارس به عنوان مسئول کمیته اطلاع رسانی موکب احمدبن موسی(ع) انتخاب شد خاطرنشان کرد: صدا و سیما برای جذب کمک های مردمی عزم خود را جذب کرد، تبلیغات وسیع و عظیمی صورت گرفته و فضا برای کمک ها و نذورات مردمی فراهم شده است.

مدیرکل مرکز درباره اقتصاد مقاومتی خطاب به مداحان و فعالان عزاداری‌های محرم گفت: اقتصاد مقاومتی بسیار مهم ومدنظر رهبر معظم انقلاب است و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و به اشکال مختلف به هیأت‌ها، مدعوین و مردم این مسئله گوشزد و از فرصت ماه محرم به نحو مطلوبی استفاده شود.

مختاری رئیس هیئت های مذهبی نیزتوضیحاتی در باره موکب شاهچراغ و اقداماتی که در خصوص برپایی موکب انجام گرفته ، نتایج اجلاس پیر غلامان ، مقالات علمی و زندگینامه پیرغلامان که در این خصوص جمع آوری شده ارائه کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار