بازدید معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور و استاندار فارس از مجموعه تاریخی بیشابورکه با تاکید بر شتاب بخشی به ثبت جهانی این مجموعه همراه بود، فصلی نو در صیانت و معرفی این یادگار دوران ساسانیان در دیار فارس بود.
کد خبر: ۳۰۴۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 30 September 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:شهر بیشابور که در 25 کیلومتری کازرون واقع است، به دستور شاهپور اول ساسانی، دومین پادشاه سلسله ساسانیان ساخته شده و تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه پهلوی ستون های یادبود متعلق به سال 262 میلادی است.
این شهر تا سده هفتم هجری، منطقه ای آباد و مسکونی بود و پس از آن ویران شد.
در این شهر باستانی 200 هکتاری آثاری چون معبد آناهیتا، ستون های یادبود، تالار تشریفات، ایوان موزاییک، مدرسه و خیابان هایی متعلق به دوره ساسانیان وجود دارد .
معاون رئیس جمهوری که چهارشنبه با هدف شرکت در آیین یادروز حافظ به استان فارس سفر کرده بود، حضور در جشنواره انجیر روستای گردشگری دوسیران و همچنین بازدید از مجموعه تاریخی بیشابور را در برنامه کاری خود داشت.
سلطانی فر در بازدید از شهر تاریخی بیشابور، این مجموعه را یکی از یادمان های مهم تاریخی کشور برشمرد و یادآوری کرد که این شهر تاریخی یک هزار و 100سال پیشینه دارد و متشکل از چند آثار مهم از جمله معبد آناهیتا، ایوان موزاییک، 2 ستون یادبود و نقوش برجسته تنگ چوگان است.
** بیشابور؛ ویژگی های بی همتا
پیش از این نیز شماری از صاحب نظران دانشگاهی با برشمردن اهمیت شهر تاریخی بیشابور بر ضرورت معرفی آن به جهانیان تاکید کرده بودند.
علیرضا شاه محمدپور عضو هیأت علمی پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی- فرهنگی در این باره معتقد است: تعدد آثار تاریخی به جای مانده از دوره ساسانی نشان می دهد که شهر بیشابور نمونه ای از شاهکارهای این دوره در شهرسازی و معماری است.
این صاحب نظر حوزه میراث فرهنگی کشور معتقد است: این شهر ساخته شده در داخل تنگ چوگان دارای شاخص های منحصر به فردی است.
شاه محمدپور گفت: وجود کتیبه مستند از ساخت شهر ، مجسمه شاپور اول به ارتفاع هفت مترو نیم که تنها مجسمه یک پادشاه قبل از اسلام است ،نقش برجسته هایی از رویداد های مهم دوره ساسانی، طرح های موزاییکی که به عنوان سنگ فرش استفاده شده اند، وجود ساختمان های شاخص همچون معبد آناهیتا و کاخ چلیپایی و... از مواردی است که این شهر را منحصر به فرد کرده است.
** کاوش در بیشابور از سر گرفته می شود
معاون رئیس جمهوری چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در حاشیه بازدید از مجموعه تاریخی بیشابور گفت: مدت 100 سال و در سه مقطع زمانی مختلف در این مجموعه تاریخی عملیات کاوش صورت گرفته است که تنها در پنج درصد این مجموعه 200 هکتاری کاوش انجام شده است.
مسعود سلطانی فر افزود: در ماه های آینده مجددا کار کاوش در این مکان شروع خواهد شد اما نیاز است که این عملیات ده ها سال دیگر نیز انجام شود.
وی بیان کرد: این مجموعه تاریخی از جمله آثاری است که در نظر داریم آن را به ثبت جهانی برسانیم و هم اینک کارهای مقدماتی آن انجام شده و تکمیل مراحل کارشناسی و مستند نگاری آن به عنوان اثر مهم فرهنگی تاریخی با همکاری مشاوران سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) انجام خواهد شد.
استان فارس دارای بیش از سه هزار اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، 400 جاذبه طبیعی، بیش از یک هزار و 400بقعه متبرکه و چهار اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی است.
** ثبت جهانی بیشابور، زمینه ساز توسعه گردشگری
استاندار فارس نیز گفت: ثبت جهانی شهر تاریخی بیشابور در حال پیگیری است و زمانی که محقق شود، معرفی بیشتری برای این منطقه صورت می گیرد که باعث حضور تعداد بیشتری از گردشگران خواهد شد.
سیدمحمدعلی افشانی افزود: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ثبت جهانی این مجموعه باشیم هرچند این موضوع به سادگی صورت نمی گیرد.
استاندار فارس اظهار کرد: این پیشنهاد ارائه شده و کار کارشناسی در حال انجام است، هیات هایی در حال بررسی هستند و هم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با جدیت موضوع را پیگیری می کند و استانداری فارس هم حمایت لازم را صورت می دهد.
** انجام مرحله مستندنگاری برای ثبت جهانی
پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس مرداد امسال در نشستی خبری گفت: پرونده سه یادمان تاریخی این استان برای ثبت جهانی به سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ارسال شد.
مصیب امیری افزود : این سه یادمان تاریخی متعلق به دوره ساسانیان شامل مجموعه تاریخی فرهنگی بیشاپور کازرون، قلعه دختر در فیروزآباد و کاخ سروستان است.
وی اظهار داشت : در این پرونده اطلاعات مربوط به دوره ساسانیان در سه شهرستان فیروزآباد با بهره مندی از آثار قلعه دختر و آتشکده و نقوش برجسته، در کازرون با آثار شهر باستانی بیشاپور در منطقه تنگ چوگان و در سروستان با آثار کاخ ساسانی، مستند نگاری شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس یادآور شد : برای ثبت جهانی یک اثر، کارشناسان سازمان بین المللی یونسکو بررسی های میدانی انجام می دهند و پس از سپری شدن مراحل لازم، زمان ثبت جهانی آثار تاریخی را اعلام می کنند و ما انتظار داریم ثبت جهانی این سه اثر فاخر استان فارس در مدت یک تا 2 سال آینده اعلام شود.
شهرستان کازرون در فاصله 120کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار