رئیس اداره سلامت اداره کل آموزش‌ و‌ پرورش فارس گفت: تغییر ذائقه غذایی مردم و اینکه شیراز به پایتخت پیتزا و فست‌فود تبدیل‌شده آسیب‌هایی را متوجه دانش‌آموزان کرده است.
کد خبر: ۳۰۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹ 28 September 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:بهزاد جامعیان اظهار داشت: انداختن سفره و نشست اعضای خانواده پشت یک میز برای صرف صبحانه اثرات تربیتی و روحی روانی بسیار دارد و متأسفانه بسیاری خانواده‌ها این مهم را مورد غفلت قرار می‌دهند.

وی افزود: در تقسیمات غذایی یک وعده‌ داریم و یک میان‌وعده و آنچه در مدارس ارائه می‌شود میان‌وعده است که کالری بسیار کمتری از وعده غذایی دارد و خانواده باید وعده مهم صبحانه را خود برای کودک و دانش‌آموز فراهم کنند.

به سبب بی‌توجهی خانواده به وعده صبحانه که باید نسبت به ناهار و شام کالری بیشتری داشته باشد، دانش‌آموز ناشتا از خانه بیرون می‌آید و به سبب آن‌که در مدارس خوراکی ناسالم وجود ندارد، دانش‌آموز راننده سرویس را مقابل یک مغازه نگاه می‌دارد تا اقلام نامناسب غذایی خریداری کند که گاه این کار بااطلاع خود خانواده انجام می‌شود.

دانش آموزان در سن رشد انواع نوشابه یا غذای فوری و خوراکی‌های فاقد کیفیت را به‌جای وعده غذای سالم خانگی مصرف می‌کند و چاقی و قند و بسیاری موارد دیگر برای آنان در سن پایین رخ می‌دهد که در آمارها درصد بالای آن را شاهد هستیم.

برخی شیراز را پایتخت پیتزا نامیده‌اند که البته صحت‌وسقم این اطلاق را ما نمی‌دانیم اما تعدد فست‌فودها خود نشان‌دهنده اقبال مردم به این نوع غذاها است که حتی نمی‌توان یک خیابان در شیراز پیدا کرد که یک یا چند فست‌فود در آن وجود نداشته باشد.

خانواده‌ها سعی کنند وعده صبحانه را برای دانش‌آموز فراهم کنند و در آن مواردی مانند لبنیات، عسل، شیر، تخم‌مرغ و موارد مفید دیگر را ببینند.

میان وعده می‌تواند ساندویچ نان و پنیر یا انجیر و کشمش و موارد از این قبیل باشد و به نظر کارشناسان بهترین غذایی که می‌توان در اختیار دانش‌آموز قرار داد همان غذایی خانگی است و بوفه مدارس تنها باید برای موارد ضروری باشد که به هر دلیل مادر و پدر نتوانسته‌اند میان وعده را برای کودک خود فراهم کنند.

در چند سال گذشته ما شاهد تغییر ذائقه غذای مردم بوده‌ایم که زمانی در شیراز 100 نوع آش مختلف و پرخاصیت داشتیم که از انواع سبزیجات و غلات مفید در آن بهره برده می‌شد و دارای خواص بسیار و چاق‌کنندگی پایین بودند اما به‌تدریج این موارد به فراموشی سپرده‌شده و با برگزاری جشنواره‌های سنتی برای زنده ماندن این غذاهای سنتی مفید تلاش می‌شود.

رئیس اداره سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش فارس یادآور شد: در سال 73 قراردادی بین آموزش‌ و پرورش و وزارت بهداشت منعقد شد و بر اساس آن مقرر شد امر بهداشت موارد مختلف از قبیل سرویس بهداشتی مدارس شهری را مربیان بهداشت و در روستاها خانه‌های بهداشت مورد نظارت قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما به دنبال حل مشکل جذب مربیان بهداشت هستیم و نیاز هم داریم و امیدواریم با ابلاغ دستورالعمل این نیروها را در جای مرتبط با بهداشت و سلامت به‌کارگیری کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار