دکتر مجید صوفی پژوهشگر و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس از بروز پدیده ای به نام آب فروشی در اراضی کشاورزی نام برد و گفت : این پدیده می تواند اثرات خشکسالی در این استان را شدید تر و بر دامنه زیان های آن بیافزاید.
کد خبر: ۲۷۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷ 14 August 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:در تشریح این پدیده بیان کرد:در برخی از مناطق استان فارس که فراگیر شدن خشکسالی و کم آبی موجب خشک شدن چاه های کشاورزی یا کم آب شدن آنها شده است ، برخی چاه ها که زمین زیر کشت کمتری دارند با برداشت بیش از ظرفیت از چاه ، بخشی از آب چاه خود را به سایر کشاورزان می فروشند.

وی ادامه داد : بر اساس مطالعات کارشناسی که در یک منطقه از جهرم انجام شده یک چاه طی یکسال حدود 11 میلیارد ریال آب فروخته است، این سود بسیار بیشتر از آن است که این کشاورزان بخواهند در زمین خود محصولی کشت کنند .

پژوهشگر و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس با بیان اینکه بسیاری از طرح های توسعه آب و خاک دراستان فارس اشتباه بوده است گفت : سوق دادن استان فارس به سمت صنایع فولاد از جمله اشتباهات محرز در بدنه مدیریتی است ، فولاد از جمله صنایع آب بر است و احداث آن در استان فارس مزیت نسبی ندارد .

صوفی با بیان اینکه باید در یک بسیج همگانی و تعامل با کشاورزان 30 درصد از کاشت همه محصولات فارس کاسته شود گفت : سد درود زن به عنوان بزرگترین سد تامین کننده آب کشاورزی استان فارس 42 هزار هکتار ظرفیت تامین آب دارد در حالی که بیش از 85 هزار هکتار در اراضی زیر دست این سد محصول کاشته می شود.

کشاورزان زیر دست این سد حداقل باید 50 هکتار از کشتزارهای خود بکاهند تا تعادل بین تغذیه زمین و برداشت آب برقرار شود .

این کارشناس ادامه داد : کاشت محصولاتی مانند چغندر قند ، گندم ، برنج ، کلزا ، آفتابگردان و ذرت دراستان فارس صرفه اقتصادی ندارد و به اندک ذخیره آب زیر زمینی این استان ضربه مهلک وارد می کند .

وی گفت : متاسفانه در یک رقابت ناسالم برخی از کشاورزان در اراضی زیر دست سد درود زن به برداشت های غیر متعارف آب از کانال های انتقال آب روی آورده اند ، این کشاورزان در فصولی که اندک آبی در کانالها جاری است ، شب هنگام با استقرار پمپ های سیار به صورت غیر قانونی به حریم کانال تجاوز می کنند و از آن آب می گیرند ، این نوع توسعه کشاورزی قطعا در آینده به زیان استان فارس خواهد بود .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار