شهر فرهنگ و ادب شیراز با حضور مصطفی رحماندوست میزبان نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان کودک و نوجوان استان فارس بود.
کد خبر: ۲۶۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 23 July 2016
تابناک فارس به نقل از تسنیم:نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان فرهنگی حوزه کودکان و نوجوانان استان فارس پیش از ظهر امروز با حضور مصطفی رحماندوست و برخی از فعالان این حوزه در شیراز آغاز به کار کرد و تا دو روز ادامه دارد.

نخستین روز این نشست با تقسیم‌بندی موضوعی و بحث و گفت‌و‌گو به صورت نشست‌های مختلف آغاز شد و مباحثی مانند قصه‌گویی، کتابداری و نویسندگی در حوزه کودک و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت.

سعیده ابراهیمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان از اهداف و برنامه‌ها برای بالابردن سرانه مطالعه در این استان گفت.

ابراهیمی از تمرکز اداره کتابخانه‌ها بر روی کودکان و نوجوانان سخت گفت و اظهار داشت: برنامه‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای این رده سنی پیش‌بینی شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که حاضرین در این نشست در یک چارچوب علمی، با ایجاد هم‌افزایی، به شیوه‌های کاملا تخصصی از طریق تولید محتوای مناسب نهاد کتابخانه‌های عمومی را در تحقق این هدف همراهی کنند.

مصطفی رحماندوست که مهمان اختصاصی این مراسم بود به بررسی علل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور به‌خصوص مطالعه در بین کودکان و نوجوانان پرداخت.

این نویسنده و شاعر حوزه کودکان و نوجوانان با اشاره به نیاز ضروری کشور به افزایش سرانه مطالعه بین این رده سنی، گفت: وقتی یک محصول فروش نمی‌رود، فروشنده جنسش را به در منازل می‌برد تا به فروش برساند نویسندگان هم باید با همین روش محصولات خود را ارائه و مردم را به مطالعه ترغیب کنند.

رحماندوست یکی از این علت‌ها را عدم نیاز به مطالعه عنوان کرد و افزود: وقتی یکی از وسایل منزل خراب می‌شود چون می‌توانیم با یک تعمیرکار تماس بگیریم در مورد آن مطالعه نمی‌کنیم و همین عدم نیاز به مطالعه سبب کاهش سرانه مطالعه می‌شود.

رحماندوست پز دادن را یکی از روش‌های افزایش سرانه مطالعه عنوان کرد و از همه خواست کاری کنند که کتاب خواندن یکی از گزینه‌های پز دادن شود.

وی به سوءمدیریت کانون فرهنگی پرورشی کودکان اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا مشتری به دنبال خریدار می‌رود اما نویسندگان ما این کار را انجام نمی‌دهند.

وی نخستین مرحله برای تشویق به مطالعه را خاطره‌سازی و بعد ایجاد لذت برای کودکان دانست و خاطرنشان کرد: بچه‌ها علاقمند به تقلید هستند و رفتار ما در انجام یک کار سبب جذب یا دفع آنها در تکرارش می‌شود، مثلا بچه‌ها از مسواک زدن فرار می‌کنند اما بیشتر بچه‌ها نماز خواندن را تقلید می‌کنند.

محبوبه ابراهیمی، یکی از کتابداران برگزیده استان فارس، نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و از لزوم ارتباط بین صاحب اثر و کتابداران گفت و اظهار داشت: دو چالش بزرگ در حوزه کتابخانه‌های فعال در زمینه کودکان و نوجوانان وجود دارد.

وی با بیان اینکه نخستین چالش، ابزار و وسایل مورد نیاز و دومین چالش عدم ارتباط بین صاحب اثر و خواننده است افزود: کتابدار می‌تواند این نقش را ایفا کند و این نشست به همین دلیل برگزار شده است.

اعظم ایزدی، مربی کودکان و برگزیده جشنواره قصه‌گویی کشوری، در این نشست از قصه‌گویی و تاثیر آن در آموزش و تربیت گفت که مورد تایید همه حضار قرار گرفت و یک گروه قصه‌گو به بیان یک قصه در مراسم پرداختند.

حاضران که همه از فعالان حوزه کودکان و نوجوان بودند به بحث و بیان مشکلات خود پرداختند.

سولماز کرمی که تصویرگر کتاب کودکان است می‌گوید: کودکان ارتباط بیشتری با تصاویر برقرار می‌کنند و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.

او که سه سال است پا در این عرصه گذاشته امیدوار است با همکاری و پشتیبانی مسئولان این حوزه می‌توان بچه‌ها را علاوه بر تصاویر نمایشی مانند تلویزیون به سمت تصاویر کتاب‌ها و مطالعه نیز سوق داد.

کتابدارها از نویسندگان استان فارس گلایه کردند که هرگز آنها را در کتابخانه‌ها ندیده‌اند پس نباید انتظار داشته باشند که شناخته شده باشند و در مراسم از نویسندگان دعوت کردند تا با حضور در کتابخانه‌ها به کتابخوانی رونق دهند.

به گزارش تسنیم، شیراز 163 کتابخانه دارد که 116 کتابخانه به بخش کودکان و نوجوانان مجهز است و بیشتر آنها فضایی کمتر از 30 متر را به کودکان اختصاص داده‌اند.

این نشست فردا به صورت کارگاه‌های آموزشی ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار