کد خبر: ۲۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶ 22 April 2015
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از کشاورزان صیفی کار خواست به توصیه های بخش کشاورزی جهت کنترل بیماری توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، میر حسین سنجرانی واحد با بیان اینکه کمیته پیش آگاهی و شبکه مراقبت محصولات زراعی استان توصیه هایی را جهت کنترل و پیشگیری عوامل خسارت زای مزارع خیار به کشاورزان داشتند گفت: بیماری سفیدک داخلی از جمله بیماری های مهم خیار است.

وی ادامه داد: علائم اولیه این بیماری لکه های روغنی و زاویه دار زرد تا قهوه ای است که به قطر 1 تا 2 سانتیمتر می رسد که در اثر پیشرفت بیماری لکه ها خشک می شوند.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه این علائم ابتدا در برگ های نزدیک به سطح زمین که رطوبت محیط بیشتر است مشاهده می شود افزود: این بیماری به تدریج گسترش یافته و تمام سطح برگ و بوته ها را فرا گرفته و در نهایت منجر به کاهش شدید محصول خواهد شد.

سنجرانی، استفاده از بذور متحمل یا مقاوم و رعایت تناوب مناسب را از اقدامات زراعی و پیشگیرانه برای کاهش عوامل خسارتزای مزارع خیار برشمرد.

وی به کشاورزان کاشت به موقع و زود هنگام، کاشت به صورت جوی و پشته و ردیفی، آبیاری به روش قطره ای یا نشتی، کاشت به روش داربستی، استفاده از کودهای ریزمغذی کلسیم، روی و پتاسه با هماهنگی کارشناسان تغذیه جهت افزایش مقاومت گیاه که در کاهش بروز و توسعه بیماری ها نقش بسزایی دارد را توصیه کرد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: استفاده از کودهای آلی به خصوص کود مرغی پوسیده، سبب رشد مناسب بوته ها و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل خسارتزا خواهد شد.

سنجرانی تصریح کرد: از کاشت مخلوط یا در هم ارقام مختلف صیفی به منظور پیشگیری از انتقال بیماری های قارچی و ویروسی خودداری شود.

وی به راه های کنترل بیماری مزارع خیار اشاره کرد و افزود: به کشاورزان توصیه می شود در صورت مشاهده علائم بیماری، نمونه های آلوده را جهت اخذ مشاوره و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی ارائه داده و جهت تهیه نسخه گیاهپزشکی اقدام کنند.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: کشاورزان برای کنترل بیماری سفیدک داخلی مزارع خیار استفاده از سموم غیر شیمیایی (بیو) و سموم معدنی را مورد توجه قرار دهند.

سنجرانی اظهار کرد: با توجه به مصرف تازه خوری محصول خیار و در صورت ضرورت استفاده ار سموم شیمیایی، رعایت دوره کارنس تا زمان برداشت ضروری است.

وی با بیان اینکه آفات مکنده مانند شته، تریپیس و کنه ها از آفات مهم در مزارع خیار هستند گفت: این آفات در برخی از مواقع سبب افزایش خسارت شده و علاوه بر خسارت مستقیم می تواند موجب انتقال بیماری ویروسی شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای کنترل خسارت مزارع خیار به کشاورزان توصیه کرد: حذف علف های هرز حاشیه و داخل مزارع و کرت ها، جهت کاهش جمعیت آفات مکنده و استفاده از نوارهای چسبناک به ویژه در گلخانه و فضای محدود را مورد توجه قرار دهند.

سنجرانی ادامه داد: کشاورزان استفاده از سموم غیر شیمیایی را جهت ارتقاء سلامت محصول و حفظ محیط زیست و عدم کاشت ترکیبی محصولات سبزی و صیفی با یکدیگر مدنظر قرار دهند.

وی افزود: کشاورزان در زمان سمپاشی صیفی جات در مزارع خود به استفاده از ماسک، عینک، کلاه، چکمه، لباس مخصوص، عدم خوردن و آشامیدن و شستن اعضای آلوده پس از اتمام کار توجه کنند.

مازندران 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار