استاندار فارس، آزادی و امنیت را نیاز اساسی اقشار مختلف جامعه بویژه هنرمندان و اصحاب رسانه دانست و گفت: اگر این دو مهم تحقق یابد، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه شک نداشته باشند که بازار پر رونقی خواهند داشت و برای رفع کوچکترین مشکلاتشان نیازمند کمک دولت نخواهند بود.
کد خبر: ۲۵۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 02 July 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا: سید محمد علی افشانی، شامگاه جمعه در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان فارس در شیراز، فرهنگ را هویت تمام ملت ها دانست و افزود: ملت ها با هویت فرهنگی شناخته می شوند و فرهنگ، سازمان جامعه برای ارائه طرح زندگی در آن جامعه است.

وی ادامه داد: اندیشه و تفکر مرکز ثقل مثلث فرهنگ، هنر و رسانه است و باید از این مرکز ثقل راه علاجی برای حوزه هایی فراتر از حوزه فرهنگ، هنر و رسانه استخراج کرد.

افشانی، هنر را یک بخش اقتصادی دانست گفت: اگر در هنر حرفی برای گفتن وجود داشته باشد مشتری آن نیز وجود خواهد داشت و لازم است فضای آرام و آزادی وجود داشته باشد تا هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه بتوانند خلاقیت داشته باشند و خالق آثاری باشند که جامعه به آن نیاز دارد.

او ادامه داد: لازمه دستیابی به چنین فضایی این است که نویسندگان و متفکران دست از ملاحظه کاری بردارند.

استاندار فارس، نقد کردن را امری ضروری دانست و افزود: متاسفانه در جهان سوم، نقد قدرت جزومعاصی کبیره است که باید به یک فضیلت اخلاقی تبدیل شود تا جامعه در مسیر توسعه قرار گیرد.

افشانی بیان کرد: هرگاه قدرت در هر سطحی که باشد مورد نقد قرار گیرد، جامعه در مسیر سعادت، خوشبختی، توسعه و عمران قرار خواهد گرفت.

استاندار فارس، با اشاره به وجود رابطه مستقیم بین آزادی و کاهش فساد در جامعه گفت: هرچقدر جامعه آزادتر باشد فساد کمتر خواهد بود چرا که مدیران در آن جامعه نقد می شوند و موظف هستند که پاسخگو باشند.

افشانی، فرهنگ را تمام داشته ها و میراث اجتماعی هر جامعه و اساس توسعه پایدار دانست و اضافه کرد: توسعه پایدار در جامعه ای میسّر است که انسان های آن منافع جامعه را بر منافع شخصی ترجیح دهند که وظیفه تربیت چنین انسان هایی بر عهده گروه فرهنگی جامعه است.
وی ادامه داد: اگر به فرهنگ آنچنان که شایسته است توجه شود قطعا تولید ثروت را به دنبال خواهد داشت و به هر میزان که اعتماد در جامعه که شاخص ثروت اجتماعی است بیشتر شود به همان میزان نیز سرمایه و ثروت مردم افزایش می یابد.

استاندار فارس، حاکمیت قانون را مهمترین کارکرد فرهنگ دانست و گفت: اگر فرهنگ وجود داشته باشد قانون در جامعه حاکم خواهد شد و وفای عهد به عنوان یک اصل و رعایت حقوق دیگران مبنای کار قرار می گیرد.

افشانی، هنرمندان و اصحاب رسانه را انسان هایی خلاق و مسئولیت پذیر دانست و افزود: این دو قشر جامعه با افکار عمومی مرتبط هستند و اگر راهبردهایی را با یکدیگر داشته باشند در حوزه های اجتماعی تاثیرگذار خواهند بود و می توانند به جامعه و سیاستمداران جهت دهند.

وی، یکی از نیازهای اساسی جامعه را کاهش خشونت و نفرت در آن دانست و ادامه داد: اگر در جامعه شادی و نشاط وجود داشته باشد، قطعا افسردگی که عامل همه ناهنجاری ها و خشونت هاست از بین خواهد رفت.

استاندار فارس ادامه داد: هنرمندان، متفکران و صاحبان قلم باید تحمل و بردباری داشته باشند و به دنبال آن باشند که ببینند ریشه رشد نابسامانی های فرهنگی کجاست و با آن مبارزه کنند نه اینکه برای خوشایند دیگران قلم بزنند.

وی گفت: تحمل و بردباری باید مبنای زندگی باشد و هنرمندان هم باید برای خود یک وظیفه و هدف تعیین کنند و در آن مسیر گام بردارند.

او افزود: رسانه در همه اعصار خصوصا عصر کنونی جهت دهنده جامعه بوده و روزگاری کل ابزار رسانه قلم، کاغذ و پیک بود اما امروز سرعت مبنای کار قرار دارد.

افشانی ادامه داد: انقلاب صنعتی تنها انقلابی است که دستاوردهای آن تحمیلی بوده و کسانی که هنرمند باشند از این ابزار به درستی استفاده می کنند نه اینکه از آن دوری کنند.
وی اضافه کرد: اساسا هنرمندان و اصحاب رسانه باید بدانند که تغییرات جامعه کار آنها بوده و باید این تغییرات در جهت مثبت باشد.

او افزود: در عصر کشاورزی زور و بازو و در عصر صنعتی پول نماد قدرت بود اما در عصر امروزی فرهنگ و رسانه ابزار قدرت هستند.

افشانی، ضمن تاکید بر لزوم حرکت رسانه ها و هنرمندان در جهت انجام نقد واقعی افزود: یکی از ضعف های هنرمندان این است که گاهی با زبان تملق سخن می گویند که این امر برای افراد صاحب منصب ویران کننده خواهد بود.

استاندار فارس ادامه داد: هنرمندان ما نباید انتظار و توهم ایجاد کنند چرا که اگر در مواردی از کسی تمجید شد احساس می کند که بیشتر از دیگران می داند.

او افزود: کار هنرمندان و نویسندگان این است که به موقع چراغ خطر را روشن کنند نه اینکه عاملی برای سقوط انسان های بزرگ شوند.

افشانی خطاب به هنرمندان گفت: اگر تولیدات شما در بازار به فروش نمی رسد، مشکل از کالا و محصول شماست و حتی اگر از دولت هم کمک بخواهید این هم هم اشتباه است چرا که اگر کالایی مورد نیاز جامعه باشد برای خرید آن سبقت خواهند گرفت.

او افزود: باید ببینید در حوزه فرهنگ و هنر چه چیزی مورد نیاز جامعه است و همان را تولید کنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار