یک استاد دانشگاه شیراز گفت: باید همان طور که موضوع دریاچه ارومیه در سطح ملی و بین المللی مطرح شد، سعی کنیم تالاب های فارس نیز حداقل در سطح ملی مطرح شوند.
کد خبر: ۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸ 02 February 2015

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ناصر طالب بیدختی دوشنبه شب در همایش «تالاب» در شیراز، گفت: متولی های بسیاری در زمینه منابع آبی وجود دارد که هر کدام با توجه به حوزه خود مشکلات خود را در این زمینه عنوان می کند و ما در نابودی منابع آبی به دنبال مقصر نیستیم چرا که هر یک از ما به نحوی در این امر نقش داشته ایم.

وی بیان کرد: تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین از واقعیت های موجود هستند چنانچه سال ۲۰۱۴ یکی از گرم ترین سال ها در طول تاریخ بوده است.

استاد دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه اگر قصد داریم زندگی خود را نجات دهیم باید تالاب ها را نجات دهیم، اظهار داشت: امروزه به هر گستره ای که طی دوره ای از زمان در آن آب موجود باشد، تالاب گفته می شود و بنابراین دریاچه ها و باتلاق ها تالاب محسوب می شوند.

بیدختی عنوان کرد: کنترل آلودگی و تلطیف هوا، اهمیت در تغذیه، اثرگذاری بر گردشگری، ارتقا کیفیت آب از جمله کارکردهای تالابها هستند و تالاب ها از نظر گونه های جانوری، زیبایی شناختی و در مسائل تحقیقاتی ارزشمند هستند.

وی گفت: در ایران ۸۴ تالاب بین المللی با اهمیت شناسایی شده است.

استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: ۲۰ تالاب طبیعی و مصنوعی در فارس وجود دارد و مناطق تالابی استان شامل ۱۹۰ هزار و ۱۲۸ هکتار می شود و تالاب هایی چون بختگان و طشک از تالاب های پراهمیت هستند که مناطقه حفاظت شده اعلام شده اند.

بیدختی تاکید کرد: باید استفاده خردمندانه یعنی بهره برداری پایدار از تالاب ها انجام شود.

وی گفت: بهره برداری بیش از حد از سفره های آب زیرزمینی، کشاورزی، خشکسالی و تغییر اقلیم و بعضی از بی اخلاقی ها در خشک شدن تالاب های استان دخیل بوده اند.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه باید طرح نویی برای نجات تالاب های استان طراحی و عملیاتی شود، اظهار داشت: باید همان طور که موضوع دریاچه ارومیه در سطح ملی و بین المللی مطرح شد، سعی کنیم تالاب های فارس نیز حداقل در سطح ملی مطرح شوند در حالی که هم اکنون مشکلات آن ها تنها در سطح استانی عنوان شده است.

بیدختی ادامه داد: باید تلاش های لازم برای این کار را انجام داد و نباید اجازه داد تالاب ها به نفس های آخر خود برسند.

یکی دیگر از اساتید دانشگاه شیراز نیز در این همایش گفت: منبع عظیمی ذخیره آب وجود دارد که در طول تاریخ مدام به آن افزوده شده و تنها یک بار قابل استفاده است که حجم زیادی از آن را برداشت کرده ایم که دیگر جایگزین نمی شود.

عزت الله رئیسی افزود: چون با برداشت بی رویه منابع آب سطح سفره های زیر زمینی را کاهش داده ایم در حقیقت خشکسالی را تشدیده کرده ایم.

وی پر کردن چاه های غیر مجاز در اطراف دریاچه ، کاهش ۲۵ درصدی سطح زیر کشت در حوزه دریاچه، خرید زمین های اطراف دریاچه، عدم احداث هر گونه سازه های بهره برداری از منابع آب و به روز کردن مطالعات شبیه سازی آب دریاچه را از راهکارهای تلاش برای حفظ دریاچه پریشان عنوان کرد.

رئیسی گفت: بر اساس پژوهش های یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز مشخص شده است که در سال های آینده حجم بارندگی فارس بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: احیاء تالاب های فارس به عزم ملی و هماهنگی بین مدیران اجرایی نیاز دارد و با قانون جزیره ای فکر کردن این مشکل حل نمی شود.

استاد دانشگاه شیراز افزود: اگر این عزم وجود داشته باشد در عرض ۲۵ سال می توان آب ذخیره هیدرولیک را جبران کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار