عمر تخریب فضای سبز به اندازه عمر تولد این فضاهاست البته تفاوت این تخریب ها از گذشته تا حال در این است که در گذشته عوامل طبیعی در این زمینه دخیل بود و میزان تخریب بسیار ناچیز، اما امروز با توجه به توسعه زندگی شهرنشینی و ماشینی، میزان تخریب فضای سبز بسیار افزایش یافته است که شیراز نیز از این قاعده مستثنی نیست.
کد خبر: ۲۴۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 16 June 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:با توجه به اين موضوع، سالهاست براي كاهش اين تخريب اقدامات گوناگوني انجام شده است. در اين ميان چند وقتي است كه رنگ سپيدي بر بدنه برخي از درختان شهر نقش بسته كه به نظر راهي جديد براي كاهش تلفات درختان است.
مدير فضاي سبز سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري شيراز در اين رابطه گفت: با توجه به شرايط آب و هوايي شيراز و پائين بودن ميزان رطوبت، پس از 6 سال تحقيقات، طرح سفيد كردن تنه درختان آسيب ديده و پوست درختاني كه در معرض آفتاب سوختگي هستند به صورت پايلوت در 15 نقطه از معابر و پاركهای شهر شيراز به اجرا درآمد.
معطري اظهار داشت: اين طرح تا كنون در اكثر نقاط دنيا از جمله آمريكا، كشورهاي اروپايي، چين و برخي ديگر از كشورها و نيز تعدادي از كلانشهرها از جمله تهران، تبريز، اروميه و مشهد نيز به اجرا درآمده و سفيدپاشي در باغات به ويژه باغات انار، امري رايج است.
وي با اشاره به برخي مزاياي اين كار اضافه كرد: از جمله مزاياي سفيد كردن درختان، جلوگيري از تخم گذاري و فعاليت آفات چوبخوار و جلوگيري از زمستان گذراني آن ها و نيز ترميم زخمهاي تنه درختان و محافظت از آن ها در مقابل ترك خوردگي و جويدن تنه آن ها توسط برخي جوندگان است.
وي ادامه داد: همچنين وجود اين رنگ سفيد باعث جلوگيري از فعاليت قارچ ها روي تنه درخت و از بين بردن و حتي پيشگيري از بيماريهاي باكتريايي درختان و محافظت از درخت در مقابل نور شديد خورشيد و گرمازدگي و خشكيدن درختان در تابستان ميشود كه اين امر با كاهش تبخير آب از بدنه درخت و رساندن آب به شاخ و برگ ها انجام مي شود.
معطري گفت: البته جز جلوگيري از آفتاب سوختگي، وجود اين رنگ براي مقابله با سرمازدگي در زمستان نيز اثرگذار است و از تبديل درختان به لانه مورچه ها نيز جلوگيري مي كند.
وي اظهار داشت: علي رغم برخي گفته ها مبني بر صنعتي بودن اين رنگ، رنگ هاي مورد استفاده از مواد طبيعي بوده و در آن از نوعي الياف طبيعي نيز بهره برده شده و مواد اوليه آن از كربنات كلسيم است كه در خمير دندان و خوراك دام نيز استفاده مي شود و از ويژگيهاي اساسي آن، دوام فوق العاده، سازگاري با محيطهاي مختلف و نبود مواد سمي و سرب در اين رنگ هاست.
معطري گفت: در حال حاضر اين طرح به صورت پايلوت در 15 منطقه شيراز بر روي حدود 1700 اصله درخت اجرا شده كه در صورت مثبت بودن آن بر روي ديگر درختان شهر نيز اجرا مي شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار