رئيس اداره بهداشت و مديريت بیماری‌های دامی اداره‌كل دامپزشكي استان يزد گفت: طی پارسال تاکنون تعداد بیش از 2000 رأس اسب در استان یزد مورد تست مشمشه قرار گرفتند.
کد خبر: ۲۴۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲ 15 June 2016
به  گزارش «تابناک یزد»دکتر «سیدخلیل موسوی» در اين‌باره گفت: از گذشته تاکنون اسب به‌عنوان یکی از حیوانات دست‌آموز و مورد علاقه انسان مطرح بوده است و از همین‌رو  شناسایی، کنترل و درمان بیماری‌های مشترک انسان و اسب همواره دارای اهمیت است.

وی بیماری مشمشه را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و تک‌سمیان معرفی و خاطرنشان كرد: بيماري مشمشه در انسان با علايمي چون تب، دردهای عضلانی و مفصلی، ذات‌الریه، زخم‌هاي جلدي، زخم در بيني به همراه ترشحات چركي ديده شده كه وجود آبسه در طحال، كبد و ريه‌ها نيز گاهي مشاهده مي‌شود.

به گفته‌ي موسوي، اين بيماري در تك‌سميان با علائمي مانند تب، تنگي‌نفس، افسردگي و كاهش وزن، ضايعاتي در بيني با ترشحات سروزي، ندول‌هاي زير جلدي و افزايش قطر عروق لنفاوي و غيره همراه است.

وي اظهار كرد: در صورت تماس انسان با اسب و سایر تک‌سمیان، انتقال این بیماری به انسان بسیار محتمل است و این سرایت از طريق ترشحات بيني، ترشحات چركي و زخم‌هاي جلدي دام بيمار به انسان صورت مي‌گيرد و بيماري به سه فرم حاد، مزمن و عودكننده بروز مي‌كند.

وي تشخيص و جداسازي دام‌هاي آلوده به بيماري با به‌كارگيري تست مالئيناسيون و آزمایشات سرولوژیک را مهم‌ترین اقدام دامپزشکی به‌منظور مبارزه با این بیماری برشمرد و گفت: طی پارسال تاکنون تعداد بیش از 2000 رأس اسب مورد تست مشمشه قرار گرفته است.

موسوي به افرادی که در تماس مستقيم با اسب هستند، توصیه کرد ضمن رعايت شرايط بهداشتي- قرنطينه‌اي، تماس با حيوان آلوده را به حداقل رسانده و با دفع و دفن بهداشتي و سوزاندن فضولات، سوزاندن وسايل نگهداري و تيمار، جداسازي و معدوم كردن حيوان مبتلا و همکاری در انجام تست مالئين به کنترل این بیماری کمک کنند.

این مقام مسئول یادآور شد: با  همکاری پرورش‌دهندگان و دست‌اندرکاران صنعت اسب و اجراي صحيح دستورالعمل‌هاي بهداشتي، نگرانی چندانی در زمینه شیوع بیماری مشمشه وجود ندارد و می‌توان جمعيت دامي را ايمن و عاري از بيماري‌هاي خطرناك و مشترك بين انسان و دام كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار