یک نفر که خود را سرمایه گذار در بناهای تاریخی شیراز می داند، گفته است که سنگ اندازی و ممانعت هایی در مورد فعالیت هایش در مورد خانه های تاریخی شیراز صورت گرفته و موجب دلسردی او شده است اما مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس پاسخ داده این شخص تاکنون تقاضایی برای سرمایه گذاری به این اداره کل ارایه نکرده است.
کد خبر: ۲۴۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 18 April 2015
** بخش اول

به گزارش تابناک فارسشخص مورد نظر که خود را سرمایه گذار نامیده ، حمیدرضا جهان بکام است و از آنچه عدم همکاری دستگاه دولتی در سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذار در بافت تاریخی شیراز می نامد، گلایه دارد.

او با مراجعه به خبرگزاری جمهوری اسلامی برگه هایی را که معتقد است،مدارک است نشان داد و اعلام کرد:چهار نفر شیرازی را که مقیم ایران نیستند به سرمایه گذاری در بافت تاریخی شیراز تشویق کردم و مقرر شد 30 باب خانه قدیمی خریداری کنند و خانه ها به صورت علمی مرمت و بازسازی شوند و طی مدت سه سال به اتمام برسد.

وی گفت:برای این کار برآورد اولیه مبلغ پانزده میلیون یورو بود که این میزان سرمایه گذاری می توانست تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز ایجاد کند و پس از اتمام این پروژه از طرفی مکان هایی برای شکوفایی استعداد هنرمندان ناشناخته کشور باشد و موجب تربیت و پرورش استعداد هنرمندان شود و صاحب نظران و استادان نامی از سراسر جهان به شیراز دعوت شوند.

جهان بکام اضافه کرد:با این هدف ها شروع به خرید و مرمت چندین منزل تاریخی و ارزشمند کردیم که یکی از این منازل ثبت تاریخی شده و بقیه آنها ارزشمند هستند.

وی با اشاره به اینکه منزل ثبتی خریداری شده به نام منزل حسین پاکیاری در محله سنگ سیاه است و در تاریخ 22 فروردین 93 مجوز مرمت به شماره 114/133/932 از میراث فرهنگی اخذ شد بیان داشت:تا کنون بازدیدهایی از طرف مسوولین از جمله استاندار فارس، شهردار شیراز، مدیر کل میراث فرهنگی فارس و اعضای شورای شهر شیراز از این بنا شده که همگی از نحوه انجام تعمیرات اظهار رضایت داشته اند.

جهان بکام اظهار داشت:با توجه به رضایت مسوولین متاسفانه مدیر کل میراث فرهنگی در مهر ماه 93 طی نامه ای به شماره 4726/133/2 از دادسرای عمومی و انقلاب شیراز،همچنین با اعزام نماینده حقوقی سازمان به بازپرسی علیه این جانب و یکی دیگر از سرمایه گذاران شکایتی مطرح و بیان کرد که مرمت بدون اخذ مجوز و سبب تخریب منزل مذکور ومنزل مجاور شده و تقاضای تعقیب کیفری ما را کرد.

وی ادامه داد:در صورتی که مجوز تعمیرات به شماره 114/133/932 در تاریخ 21 فروردین 93 از طرف میراث فرهنگی صادر شده و تاکنون هیچ گونه مستندی مبنی بر تخریب به این جانب تحویل داده نشده است.

جهان بکام گفت: دادگاه از کارشناسان رسمی دادگستری دعوت به بازدید کرد و پس از بازدید سه نفر کارشناس رسمی هیچ گونه تخریب و مرمت غیر اصولی در این مکان دیده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با قید وثیقه آزاد می باشم افزود:نزدیک به شش ماه است دچار شکایت شده ام و به دلیل شکایت اداره کل میراث فرهنگی فارس از سرمایه گذاری و احیای منازل تاریخی پشیمان شده ام که باعث عدم پیشرفت در مرمت شده است.

جهان بکام معتقد است:جلوگیری از ورود سرمایه به بافت تاریخی شیراز محقق شده و پروژه ای که می توانست بافت تاریخی شیراز را متحول کند به بن بست کشانده شد.

این شخص گفت: به دلیل تنگ نظری هایی که در این استان خصوصا شیراز رخ می دهد کسی از بخش خصوصی جرات سرمایه گذاری و احیا و مرمت خانه های تاریخی در شهر فرهنگی شیراز ندارد و خانه ها و بناهای تاریخی به حال خود رها می شوند.

جهان بکام در خصوص شکایتی که میراث فرهنگی داشته گفت: کمیسیون شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با یک شکایت که آن هم از سوی یکی از همسایگان بنای تاریخی پاکیاری در بافت تاریخی شیراز با عنوان تخریب بنای تاریخی مطرح شده است ، حکم جلب من را گرفته و حتی کیفرخواست نیز در این زمینه است و در حال حاضر با گذاشتن سه وثیقه آزاد هستم.

**بخش دوم

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس به ایرنا می گوید:هرگونه فعالیت بهسازی، مرمت وحتی نوسازی در منازل و اماکن تاریخی باید طبق ضوابط و مقررات میراث فرهنگی صورت گیرد و این سازمان تمام همِت خود را برای بیشبرد این نوع فعالیت ها که عموما توسط سرمایه گذاران و یا مالکان خانه های تاریخی صورت می گیرد به کار خواهد بست.

مصیب امیری افزود:متاسفانه آقای جهان بکام خارج از ضوابط میراث فرهنگی کارکرده طوری که حتی همسایگان این منزل از این آقا شکایت کرده اند.

وی بیان داشت:آقای جهان بکام تاکنون تقاضایی برای سرمایه گذاری به اداره کل میراث فرهنگی فارس ارایه نکرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت:ما از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استقبال و در بحث مرمت خانه تاریخی با آنها مشارکت می کنیم .

این مقام مسوول ادامه داد:اداره کل میراث فرهنگی باید در جریان فعالیت یک سرمایه گذار در بافت تاریخی و یا خانه های ثبتی باشد و صرف ادعای یک فرد نمی تواند کمک کند اما با این حال معتقدیم که حتی اگر یک خانه تاریخی در بافت احیا یا بازسازی شود ارزشمند است و این سازمان نهایت همکاری را با سرمایه گذار انجام می دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس بیان داشت:تمام شکایت هایی را که از آقای جهان بکام کرده ایم، همگی متوقف شده است.

در تماسی که ایرنا با روابط عمومی دادگستری فارس برای صحبت با دادستان شیراز درباره این موضوع گرفت، ضمن بیان اینکه این ماجرا ربطی به دادگستری نداشته،مصاحبه با دادستان میسرنشد.

بافت قدیمی و تاریخی شیراز عمدتا در جنوب این شهر و اطراف بناهای تاریخی همچون مجموعه زند و حرم مطهر شاهچراغ است.

بسیاری از خانه های این بافت تاریخی را صاحبان اصلی رها کرده اند و بسیاری دیگر از این خانه ها محل سکونت افراد فقیر و حاشیه نشین و اتباع خارجی شده است.

سید محمد احمدی، مهرماه 93 در دیدار با فعالان حوزه میراث فرهنگی فارس گفت: در کلانشهر شیراز یک هزار و 300 هکتار بافت فرسوده و 360 هکتار بافت تاریخی وجود دارد و در اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) نیز 57 هکتار بافت تاریخی و فرسوده قرار گرفته که باید برای آنها تدابیری اندیشیده شود.

هوشنگ عشایری مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس آذرماه سال 93 گفت: تا پایان سال طرح تفصیلی اجرایی برای محدوده 57 هکتاری بافت تاریخی و کهن شیراز تهیه خواهد شد.

مدتی پیش اعلام شد این طرح به حالت تعلیق درآمده اما مجددا اعلام شد چنین خبری صحت نداردوطرح یادشده تعلیق نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار