کارشناس باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: برش هایی که در سال های گذشته درنتیجه خاکبرداری و تخریب از وسط تپه پوستچی صورت گرفته، آثاری تا عمق 6 متر را آشکار ساخته است و به نظر می رسد که چنانچه این کاوش ها تا لایه های پایین تر ادامه یابد، شواهدی از دوران قدیمی تر تا نوسنگی نیز یافت شود.
کد خبر: ۲۴۱۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 06 June 2016



 علیرضا سرداری در بازدید عضو شورای شهر شیراز از کاوش های باستان شناسی در منطقه تپه پوستچی شیراز بیان کرد: شواهد اولیه حاصل از بررسی ها و کاوش های باستان شناسی، بیانگر وجود لایه های فرهنگی از دوره باکون در هزاره پنجم پیش از میلاد، دوران آغاز تاریخ و همچنین متعلق به دوره اشکانیان است.
وی افزود: شهر شیراز یک دشت و منطقه مهم تاریخی است که تپه پوستچی نیز یک منطقه باستان شناسی مهم و مربوط به دوران پیش از تاریخ است که آثار به دست آمده از کاوش ها در تپه پوستچی شیراز بیانگر این است که این تپه به دوره های پیش از تاریخ تعلق دارد.
سرپرست تیم کاوش درمنطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز با اشاره به پیشینه تاریخی و عکس‌های هوایی از این تپه اظهارداشت: در عکس‌های هوایی سال 48 مقابل این تپه منازل مسکونی با همین قرینه وجود داشته است که نشان می دهد که وسعت تپه بیشتر از وضعیت کنونی آن است.
سرداری اضافه کرد: نتیجه کاوش های ما در نخستین مرحله شامل گمانه زنی بود که در این زمینه دو فضا به عنوان کارگاه کاوش مورد استفاده قرار گرفت و لایه هایی کشفف شده در این کاوش ها با یکدیگر مطابقت داشتند.
او ادامه داد: روستایی که در تپه وجود داشت خشتی و با سقف‌های کاه و چوب بوده است که به علت فرسایش های طبیعی تخریب شده و بعد از 100 سال بنا دوباره ساخته شده و این چرخه به توالی تکرار شده است که بنا داریم که این مراحل را تفکیک کنیم.
وی عنوان داشت: از این محوطه تاریخی حدود 800 قطعه سفال های منقوش و ساده، 200 قطعه ابزار سنگی و حدود 30 قطعه شیء و تعدادی ابزارهای سنگی و آثار معماری کشف شده است.

تپه پوستچی شیراز قدمت تاریخی شیراز را نشان می دهد

دیگر سرپرست تیم کاوش درمنطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز نیز گفت: دستاوردهایی که از کاوش های باستان شناسی انجام شده در منطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز به دست آمده جنبه های زیادی از قدمت تاریخ شیراز را نمایان کرده است.
حسنعلی عرب با بیان اینکه هدف اولیه از این کاوش آموزش دانشجویان باستان شناسی دانشگاه هنر بود اما به نتایج علمی و پژوهشی مناسبی دست یافتیم ادامه داد: تپه پوستچی شیراز یک مکان منحصر به فرد تاریخی در استان فارس است که با توجه به حجم فعالیت ها در این محوطه، می توان نتایج این کاوش ها را در قالب یک موزه به عموم مردم نشان داد.
وی افزود: یکی از مکشوفات مهم ما در این منطقه کف خشت فرش است که ابعاد این خشت ها 20 در 20 است.
وی بیان کرد: دیگر کشفیات ویژه ما در این محوطه تاریخی، کشف گچ است در حالی که در دوره های نوسنگی گچ دیده نمی شود.
او اظهارداشت: همچنین در تپه پوستچی مهرهای صدفی نیز به دست آمد که نشان از وجود ارتباطات مردم این منطقه با خلیج فارس و دریا بوده است.
عرب اضافه کرد: یک سازه مهم این تپه دیوار خشتی یکی از خانه های آن دوران بوده است که در این دیوار یک دیوار پشتیبان نیز قرار دارد که نشان می دهد ساکنان بعد از چند دوره یاد گرفته بودند برای جلوگیری از حراب شدن دیوار یک دیوار پیشتیبان نیز بسازند که نشان می دهد یک مرحله از تکنولوژی معماری در اینجا پیشرفت کرده تا دیوار ریزش نکند.

توسعه کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی پوستچی شیراز
رئیس دانشگاه هنر شیراز هم گفت: کاوش های باستان شناسی در منطقه تپه پوستچی شیراز بسیار حائز اهمیت است که توسعه کارهای پژوهشی، فرهنگی، گردشگری و موزه ای در این مکان باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد.
علیرضا عسکری چاوردی افزود: ساخت سایت موزه و مکانی که اشیاء مکشوفه از این محوطه تاریخی برای عموم مردم به نمایش گذاشته شود، در این مکان نیاز است زیرا بسیار جذاب است که نسل جدید از پیشینه تاریخی خود به عنوان سند هویت و افتخار مطلع باشد.
بر اساس گزارش ایرنا عملیات کاوش در منطقه تاریخی تپه پوستچی شیراز که کار مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه هنر شیراز است از نیمه اردیبهشت ماه جاری آغاز شده و تا نوزدهم خردادماه 95 ادامه دارد.
در این کاوش ها 13نفر از دانشجویان رشته باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز، یک نفر کارشناس باستان شناسی میراث فرهنگی فارس به سرپرستی مشترک علیرضا سرداری از پژوهشکده باستان شناسی و دکتر حسنعلی عرب ازدانشگاه شیراز فعالیت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار