رییس سازمان غذا و دارو:
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از ارائه گزارش کامل از وضعیت باقی مانده سموم در هفت محصول پرمصرف کشاورزی در کشور تا هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۲۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ 15 April 2015
به گزارش تابناک یزد، دکتر رسول دیناروند در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت در وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه نتایج این بررسی‌ها بر روی باقی مانده سموم در ۷ محصول پرمصرف کشاورزی rرار بود تا پایان سال گذشته اعلام شود، گفت: متاسفانه این گزارش تا پایان سال قبل آماده نشد، اما آنالیزها از این گزارش تهیه شده و بر اساس آخرین اطلاعاتی که به دست آمده، میزان باقی مانده سموم در هفت محصول پرمصرف کشاورزی، هشت درصد بیشتر از حد مجاز است.

وی ادامه داد:‌ البته این وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده؛ به طوری که در سال‌های گذشته میزان آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی را تا ۳۰ درصد گزارش کرده بودند.

دیناروند تاکید کرد: گزارش نهایی از باقی مانده سموم در هفت محصول پرمصرف کشاورزی تا هفته آینده اعلام خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت افزود: نگرانی ما در دو موضوع واردات سم قاچاق و همچنین میزان و زمان استفاده از سموم است.

وی با بیان اینکه امکان حذف سم در استفاده از محصولات کشاورزی وجود ندارد، گفت: باید میزان و زمان مصرف سم در محصولات کشاورزی مدیریت شود تا نگرانی‌ها در این زمینه برطرف شود.

دیناروند در رابطه با سلامت برنج‌های تولید داخل و همچنین وارداتی، اظهار داشت: در موضوع واردات برنج سختگیری راحت‌تر اعمال می‌شود؛ به طوری که در سال گذشته از مجموع بیش از یک میلیون برنج وارداتی و بررسی‌های ما نشان می‌دهد، سلامت این برنج‌ها نسبت به سال نود و دو ۲۰ درصد بهتر بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در مورد برنج تولید داخل نیز فرآیند شناسنامه‌دار شدن در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال این کار انجام شود.

وی در ادامه به موضوع عرضه شیر فله‌ای اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت مخالف عرضه شیر فله‌ای است و آن را به نفع سلامت مردم نمی‌داند. البته ما اعتقادی به مبارزه با عرضه فرآورده‌های سنتی نداریم و این را بر عهده خود مردم گذاشته‌ایم که انتخاب کنند ولی در مورد شیر توصیه ما این است که از محصولات پاستوریزه استفاده شود.

دیناروند در مورد موضوع خمیر مرغ و اختلاف نظر وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی در مورد استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های غذایی همچون سوسیس و کالباس گفت: از دیدگاه ما خمیر مرغ نباید در سوسیس و کالباس استفاده شود اما دوستان دامپزشکی معتقدند که این خمیر مرغ سالم است.

معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه همچنان استفاده از خمیر مرغ در شرکت‌های کوچک و محلی تولیدکننده سوسیس و کالباس وجود دارد، گفت: آنچه مسلم است فشار تولیدکنندگان خمیر مرغ برای استفاده از این فرآورده در سوسیس و کالباس است ولی ما موافق این موضوع نیستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار