دفتر کمیته ملی شورای بین‌المللی موزه‌ها موسوم به ایکوم در ایران برای پوشش موزه های جنوب کشور عصر یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت 95 در شیراز افتتاح شد.
کد خبر: ۲۳۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶ 16 May 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:کوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس عصر یکشنبه در همایش روز جهانی موزه و افتتاح این دفتر در شیراز بیان کرد: شهر شیراز قدمت طولانی در بخش موزه دارد به طور که در سال 1316 موزه پارس و موزه تخت جمشید به عنوان نخستین موزه ها با پیگیری علی اکبر خان حکمت در شیراز و فارس بنیان گذاری شد.
وی افزود: علی اکبرخان حکمت نخستین رئیس ایکوم در ایران بوده است و این درحالی است که شیراز بعد از تهران بیشترین اعضا را در ایکوم(شورای بین المللی موزه ها) داشته است.
کمالی سروستانی اظهارداشت: هم اینک 23 موزه در استان فارس وجود دارد که از این تعداد 12 موزه در شهر شیراز است.
وی اضافه کرد: متاسفانه فارس و شیراز از موزه استاندارد و بین المللی ندارد که امیدواریم این موضوع را مسئولان در نظر گیرند.
او با بیان اینکه موزه روایتگر اسناد فرهنگی و تاریخی و فرهنگ مردم ماست ادامه داد: انتظار است در سالهای آینده به موزه های پاسارگاد، مشاهیر، منطقه ای، تاریخ توجه ویژه شود تا هرچه سریع تر به بهره برداری برسند.
کمالی سروستانی عنوان داشت: شورای بین‌المللی موز‌ه‌ها (ایکوم) سازمان غیردولتی مربوط به امور موزه‌ها و کارگزاران حرفه‌ای موزه‌هاست که با هدف ترویج منافع موزه‌ شناسی و دیگر رشته‌ های وابسته به اداره و فعالیت‌های موزه‌ ها ایجاد شده است.
شورای بین‌المللی موزه‌ها (International Council of Museums) یا به اختصار (ICOM)، تنها سازمان تخصصی موزه‌ها و موزه ‌داران در سطح جهانی است که به ارتقا و محافظت از میراث‌های طبیعی و فرهنگی کنونی و گذشته، محسوس و نامحسوس، می‌پردازد.
این سازمان مردم‌ نهاد که در سال 1946میلادی پایه ‌گذاری و مقر آن در شهر پاریس است هم اینک حدود 30 هزار عضو در 137 کشور جهان دارد.
این سازمان مردم نهاد روابط رسمی با سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) دارد و به ارائه مشاوره به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد می‌پردازد.
این سازمان همچنین همکاری‌های نزدیکی با سازمان جهانی مالکیت فکری، پلیس بین‌الملل و سازمان جهانی گمرک دارد که کمک مهمی به جلوگیری از قاچاق اشیای تاریخی و فرهنگی و نیز پاسداری از میراث جهانی در هنگام خطرهای طبیعی و پیشگیری از آسیب های بشری می کند.
ایکوم بین المللی 70 سال در عرصه جهانی موزه، حفاظت از میراث فرهنگی درون و خارج موزه ها و مکان برای گفت و گوی بین المللی میان موزه داران در سطح بین المللی فعالیت دارد که در حال حاضر این شورای بین المللی بیش از 35 هزار نفر عضو شامل موزه ها و افراد حرفه ای مستقل دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار