رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد، توانمندسازی تولیدات داخلی را باعث تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: تولید محور اصلی اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۲۲۷۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ 11 May 2016

به گزارش تابناک یزد،سید علی‌اکبر کلانتر اظهار داشت: زمانی می‌توانیم اظهار موفقیت در اقتصاد مقاومتی و تحقق آن داشته باشیم که تولید داخلی ما ضمن توانمندی از کیفیت و قیمت مناسبی در مقایسه با رقبای خارجی برخوردار باشد.

وی با تشریح اقتصاد مقاومتی و معنا و مفهوم آن ادامه داد: آنچه که بسیاری به اشتباه آن را اقتصاد مقاومتی می‌خوانند با انعطاف‌‌پذیری و واکنش مناسب و بهنگام در برابر شوک و تغییرات متفاوت است و در حقیقت این همان اقتصاد مقاومتی است.

این فعال اقتصادی استان یزد با اشاره به تغییرات متعدد در حوزه اقتصاد اضافه کرد: این تغییراتی که در زمان‌های مختلف روی می‌دهد صرفا منفی و تهدید نیست بلکه بسیاری از این تغییرات فرصت‌هایی است که اگر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان آمادگی و انعطاف لازم را نداشته باشند آن را از دست خواهند داد و تبدیل به یک تهدید جدی می‌شود.

رئیس خانه صنعت و معدن یزد لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی را داشتن سرعت عمل در این زمینه دانست و بیان داشت: برای رسیدن به تولید بهینه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، مستلزم به شناخت موانع و رفع آن است.

وی با اشاره به رتبه فضای کسب و کار ایران در سطح جهانی افزود: باید رتبه کشور را در رنکینگ جهانی فضای کسب و کار بهتر کنیم تا در ردیف 30 کشور برتر قرار بگیریم که این مهم نیز پارامترهایی دارد که باید رعایت شود.

کلانتر ادامه داد: وقتی با وجود انرژی ارزان در کشور، و داشتن نیروی کار ساده و متخصص از گروه جوانان نمی‌توانیم از منابع و مواد معدنی فراوان و ارزانی که در کشور داریم، تولیدات خود را رقابتی با سایر کشورها عرضه کنیم نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد.

وی با بیان اینکه مشکل همواره وجود دارد و باید آن را شناخت و رفع کرد عنوان کرد: با وجود حمایت‌های دولتی و تعرفه‌ای همچنین وجود دستمزد مناسب، بازهم بسیاری از تولیدات ما نمی‌تواند در رقابت پیروز باشد این در حالی است که نرخ بالای حمل و نقل، واردات را مقرون به صرفه‌تر نشان می‌دهد یا قاچاق صورت می‌گیرد.

این فعال صنعتی و اقتصادی با بیان اینکه تنها یکدیگر را متهم می‌کنیم و تقصیر را به عهده کسی دیگر می‌اندازیم گفت: تقریبا در هر دو بخش دولتی و خصوصی موانع و مشکلات شناخته شده است و در بسیاری از موارد راه حل ها هم مشخص است اما بازهم یکدیگر را متهم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات و مسائل این حوزه که عموما در حوزه فضای کسب و کار است به اطلاع دولت رسیده است بیان داشت: خوشبختانه دولت به شدت پیگیر رفع مشکلات و ایجاد رونق در بازار و فعالیت‌های اقتصادی است که این موضوع از برنامه‌ها و ارتباطات دولت در بررسی و تحلیل وضعیت صنعت روشن است.

کلانتر خواستار ورود نمایندگان به این حوزه برای حذف و اصلاح قوانین دست و پاگیر شد و گفت: مجلس و دولت باید با همکار بخش خصوصی و تشکل‌های فعال صنعتی و معدنی با بازنگری و حذف قوانین و دستورالعمل‌های  مزاحم،  نسبت به تصویب قوانین مترقی اقتصادی همچنین رفع موانع تولید و صادرات، ارتقای سطح تکنولوژی و دانش فنی اقدام کنند تا از این وضعیت رهایی یابیم.

وی ادامه داد: آموزش مهارت و دانش روز مدیریتی در زمینه‌های اقتصادی تاثیر موثری در اقدام مجلس و برنامه‌های دولت برای کمک به کارآفرینان و کارگران در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار