نماینده آباده در مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضروت مقابله با پدیده پولشویی در کشور گفت: بخشی از پولشویی ها از طریق بانک ها و موسسات مالی و اعتباری انجام می شود بنابراین باید بانک ها در پذیرش پول ها از مشتریان تنها به جذب سپرده فکر نکنند و تحقیقاتی را به عمل آورند تا در زنجیره پولشویی قرار نگیرند.
کد خبر: ۲۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱ 01 February 2015

رحیم زارع در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت درباره موضوع پولشویی در کشور گفت: کشور ما در مسیر قاچاق کالا و مواد مخدر قرار گرفته که این موضوع باعث می شود قاچاقچیان همواره درصدد باشند با استفاده از سیستم بانکی درآمدهای ناشی از اعمال تجاری غیرقانونی را به اصطلاح تطهیر کنند.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به وجود قانون مبارزه با پولشویی در کشور در زمینه مبارزه با این جرم خلاء قانونی احساس نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: با وجود مبارزه با رانت اقتصادی در کشور این پدیده هنوز در اقتصاد وجود دارد بنابراین باید با اجرای دقیق سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت های دولتی، زمینه مبارزه با رانت را در شرکت های دولتی فراهم کرد.

زارع تصریح کرد: از اولویت های اصلی و فعلی اقتصاد کشور توسعه و افزایش رشد اقتصادی بوده که یکی از راهکارهای انجام این مهم مقابله با پولشویی است.

وی در این زمینه ادامه داد: یکی از اهداف مهم در اقتصاد کشور توزیع عادلانه درآمد بوده که اگر پولشویی تدوام داشته باشد اجرای این مهم دشوار است.

زارع افزود: باید پذیرفت بخش قابل توجهی از پولشویی ها از طریق بانک ها و موسسات مالی و اعتباری انجام می شود بنابراین باید بانک هادر پذیرش پول ها از مشتریان تنها به جذب سپرده فکر نکنند و تحقیقاتی را به عمل آورندتا در زنجیره پولشویی قرار نگیرند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در هر صورت پیشگیری و مبارزه با جرم پولشویی نیاز به هماهنگی و تعامل بیشتر دستگاه های قضایی، انتظامی، مالی و نهادهای دیگر ذی ربط را دارد البته در این زمینه تلاش هایی ارزشمندی انجام شده است.

گفتنی است واژه پولشویی برای توصیف فرآیندی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن پول غیرقانونی یا کثیفی که حاصل فعالیت های مجرمانه مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و کالا، قاچاق انسان، رشوه، اخاذی، کلاهبرداری و... است، در چرخه ای از فعالیت ها و معاملات مالی و‌ با گذر از مراحلی، شسته شده و به عنوان پولی قانونی، موجه و مشروع جلوه داده می شود.

نخستین بار فردی به نام آل کاپون گروهی به نام آلکاپون‌ها تشکیل داد. این گروه به زور از مردم اخاذی می‌کردند. آنان برای پنهانسازی شیوه عمل خود، رختشوی‌خانه‌ای تاسیس کردند و وانمود می‌کردند درآمد خود را از این راه به دست می‌آورند؛ نه از راه نامشروع. اصطلاح پول‌شویی این چنین شکل گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار