باوجود اينکه طي چند ماه اخير بارش‌هاي گسترده‌اي در فارس رخ داد اما وضعيت درياچه‌هاي استان فارس همچنان بحراني است و سطح گسترده اي از مساحت تالاب‌ها خشک است.
کد خبر: ۲۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷ 13 April 2015

تابناک فارس به نقل از مهر؛ امسال ايام نوروز مسافران مختلف از سراسر کشور وقتي به تابلو راهنماي جاده‌اي نگاه مي‌کردند که مسير دسترسي به تالاب‌هايي مثل پريشان را نشان مي‌داد، از اينکه به مکان باصفايي مي‌رسيدند، خشنود مي‌شدند اما به محض اينکه به نزديک تالاب مي‌رسيدند اثري ازآب و درياچه نمي‌ديدند، کوچکترها از والدينشان مي‌پرسيدند پس درياچه کجاست و بزرگترها فقط پاسخ مي‌دادند خشک شده است.

مشابه اين اتفاق امسال به کرات ديده مي‌شد، تالابهايي که روزگاري محلي براي پذيرايي مسافران و دوستداران محيط زيست بود و امروز از آن فقط يک بستر خشک باقي مانده است. سالهاست که خشکسالي و عوامل انساني نظير حفر چاه، برداشت بي‌رويه و... باعث شده که درياچه‌هاي فارس يا خشک باشند يا از کم‌آبي رنج ببرند. يک کارشناس حوزه محيط زيست در استان فارس با اشاره به وضعيت نگران کننده تالاب‌هاي اين استان گفت: متاسفانه وضعيت تالابهاي استان فارس مانند سال‌هاي گذشته بسيار نگران کننده هست و هر روز بدتر مي‌شود. علمدار علمداري با تاکيد بر ضروت توجه به احياي درياچه‌هاي استان فارس بيان کرد: متاسفانه هر روز وضعيت درياچه‌ها بدتر مي‌شود به گونه اي که با ادامه اين روند ديگر نمي‌توان انتظار داشت که درياچه‌هاي به زودي احيا شوند. وي افزود: متاسفانه به دليل عدم وجود مديريت مصرف آب، هر روز وضعيت خشکي درياچه‌هاي استان بحراني‌تر و پايدار مي‌شود از اين رو بايد تدابير ويژه‌اي در اين خصوص اتخاذ شود.

اين کارشناس حوزه محيط زيست در خصوص وضعيت درياچه‌ها بيان کرد: به عنوان نمونه درياچه کافتر به طور کامل خشک است و هر روز وضعيت آن بدتر مي‌شود. علمداري گفت: درياچه پريشان نسبت به درياچه کافتر وضعيت بهتري دارد به گونه اي که قسمتي از اين درياچه که مربوط به چشمه بنگ است به مقدار کمي آب دارد.

وي در خصوص درياچه مهارلو گفت: درياچه مهارلو به دليل بارش‌هاي اوايل فروردين ماه تا حدودي آبدار است اما عمق آب بسيار کم است با وجود اين ميزان آب در حيات درياچه تاثيرگذار است.

اين کارشناس حوزه محيط زيست ادامه داد: درياچه بختگان که بعد از اروميه دومين درياچه بزرگ کشور است همچنان خشک و به يک شوره زار تبديل شده است. وي با اظهار نگراني از وضعيت بحراني درياچه بختگان گفت: خشک شدن اين درياچه در زندگي مردم منطقه تاثير زيادي داشته به گونه اي که تعداد زيادي از انجيرستان‌هاي اين منطقه خشک شده است.

علمداري با اشاره به اينکه با خشک شدن درياچه بختگان نشانه‌هاي ورود کوير به استان ديده شده، افزود: به عنوان نمونه مي‌توان به گرم بودن هوا در روز و سرد بودن آن در شب اشاره کرد. وي گفت: خشک شدن اين درياچه در تغيير اقليم منطقه تاثير زيادي داشته به گونه‌اي که زندگي مردم را مختل کرده است. علمداري ادامه داد: ورود کوير به داخل استان باعث تعليل پوشش گياهي و کاهش اقليم رطوبتي منطقه شده و درحال حاضر تاثير آن روي انجيرستان‌هاي استهبان و منطقه قابل مشاهده است.

اين کارشناس حوزه محيط زيست گفت: درحال حاضر شرايط کويري و ورود بيابان به استان باعث شده که پوشش‌هاي گياهي در منطقه رشد و توليد مثل کافي نداشته و مشکلاتي را به وجود آورده است.

وي با تاکيد بر لزوم اقدامي سريع براي خروج بختگان از اين وضعيت بيان کرد: در تاريخچه سدسازي در استان فارس اولين سد درودزن بوده که در استان براي تامين آب 43 هزار هکتار اراضي زده شده اما درحال حاضر بيش از 130 هزار هکتار اراضي زير کشت در اطراف اين سد وجود دارد که اين امر در خشک شدن بختگان موثر بوده است.

علمداري با تاکيد بر لزوم اختصاص حقابه درياچه بختگان عنوان کرد: متاسفانه بيش از 95 درصد از آبهاي استان فارس صرف منابع کشاورزي مي‌شود و ديگر آبي براي اختصاص حقابه درياچه‌ها باقي نمي‌ماند.

اين کارشناس حوزه محيط زيست ادامه داد: با توجه به وضعيت درياچه‌هاي استان بايد منتظر پديده ريزگرد بود. وي با اشاره به اينکه آب يکي از پايه‌هاي اساسي و مهم زندگي و حيات تالاب‌هاست، افزود: طي چند سال اخير با خشک شدن درياچه‌ها و به‌وجود آمدن پديده‌هاي ناشي از خشک شدن آنها، اهميت تالاب‌ها درک شد درحالي که در گذشته اين‌گونه نبود.

وي با اشاره به مزاياي وجود تالاب‌ها  عنوان کرد: تالاب‌ها به عنوان يک پديده طبيعي عمل کرده و سيلاب‌ها را در خود ذخيره مي‌کنند به‌گونه‌اي که همان مزاياي سدها را دارند. اين کارشناس حوزه محيط زيست با بيان اينکه تالاب‌ها ذخيره‌گاه آب به‌شمار مي‌روند، ادامه داد: از ديگر مزاياي آن مي‌توان به تغذيه سفره آبهاي زيرزميني از طريق تالاب‌ها اشاره کرد.

علمداري افزود: علاوه بر اين وجود تالاب‌ها در امرار معاش و زندگي مردم تاثير بسزايي دارد به‌گونه‌اي که خشک شدن آنها خطراتي را به همراه داشته است. وي گفت: در حوزه توريسم و گردشگري نيز تالاب‌ها نقش مهمي ايفا‌ مي‌کنند همچنين در زمينه اقليم منطقه از بعد آب و هوايي نيز موثر است.

دبير موسسه 13 فروردين نيز در اين خصوص گفت: درياچه‌هاي استان فارس با توجه به برداشت‌هاي بي‌رويه آب طي چند سال گذشته خشک شده است. علي‌اکبر کاظميني افزود: خشک شدن درياچه‌ها در تغيير اکوسيستم مناطق تاثير زيادي داشته به گونه‌اي که اين امر باعث ايجاد ‌مشکلاتي شده است.

وي در خصوص درياچه پريشان ادامه داد: چشمه بنگ مربوط به اين درياچه تا حدودي آبدار است و اين امر باعث برگشت سگ آبي و ديگر گونه‌ها به درياچه شده است. اين فعال حوزه محيط زيست اظهار داشت: درياچه مهارلو نيز به دليل ورود فاضلاب شيراز تا حدودي آبدار است اما ديگر درياچه‌هاي استان همچنان خشک است و بايد هر چه سريعتر براي احياي آنها اقدام شود.

برچسب ها: دریاچه ، تالاب ، سد ، فارس ، خشکسالی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
rasool
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
الان چند روز هست كه ني ريز بعلت وجود ريزگردها هواي آلوده اي داره و حتي تعدادي از كودكان و سالمندان بخاطر وجود ريز گرد راهي بيمارستان شدن روند افزايش دما رو نسبت به سال هاي قبل داريم و با اين شرايط كشت درختي مثل انار كه از محصولات اصلي و وسيله امرار معاش مردم هست به خطر ميفته پس تا دير نشده بايد فكري كرد اگر چه الان هم به اندازه كافي دير شده.نميدونم چرا ما عادت داريم فقط براي فرصت ها و منابع خودمون مجلس ختم بگيريم و تا هستن اهميتشون رو احساس نمي كنيم.با اين وضعيت كم آبي و شرايط بحراني چرا بايد در اين استان خشك برنج كشت بشه؟....خشك شدن هر تالاب و درياچه جنايتي هست كه ما داريم انجام ميديم و به عنوان عملكرده دوره زندگيمون در تاريخ ثبت ميشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار