کد خبر: ۲۱۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۶ 23 April 2016
فصل صید ماهی استخوانی از 20 مهر ماه سال گذشته در مازندران آغاز و تا 30 فروردین ماه جاری تمدید شد که در این مدت بیشتر روزها دریا طوفانی بود و آرام و قرار نداشت و ماهی‌گیران نتوانستند صید خوبی داشته باشند.

به گزارش تابناک مازندران، امسال فصل صید ماهی استخوانی در دریای خزر در حالی به اتمام رسید که ماهی‌گیران تورهای خود را پر نکردند و نتوانستند در این مدت با دستان پر دریا را ترک کنند.

فصل صید ماهی استخوانی از 20 مهر ماه سال گذشته در مازندران آغاز شد و تا 30 فروردین ماه امسال تمدید شد که در این مدت بیشتر روزها دریا طوفانی بود و آرام و قرار نداشت و ماهی‌گیران نتوانستند صید خوبی داشته باشند.

حال این ماهیگیران هستند که باید چشم انتظار آغاز صید باشند و تا آغاز صید به فکر تامین معاش خود باشند.

البته مشکلات صیادان تنها در تامین معاش آنان خلاصه نمی‌شود در حال حاضر آنان پوشش بیمه‌ای هستند که خود تمام هزینه آنان را می‌پردازند و با توجه به سختی کار هیچ‌گونه یارانه دولتی برای آنان در نظر گرفته نشده است در حالی‌که براساس مصوبه هیأت وزیران قرار بود این موضوع محقق شود و حال این ماهیگیران هستند که باید چشم به راه باشند.

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال با کاهش بسیار شدید صید حدود 50 درصد نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

حسین قدیری درباره وضعیت صیادان، گفت: این افراد نیز در شرایط بدی به‌سر می‌برند و دارای بدهی‌های بسیاری هستند که در صورت ادامه این وضعیت ادامه فعالیت برای صیادان مشکل است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صیادان با درآمد کم بیمه با کارمزد 27 درصدی را پرداخت می‌کنند، ادامه داد: در حالی‌که هیچ تعاونی به تامین اجتماعی بدهکار نیست بالاترین رقم دستمزد را پرداخت می‌کنند و از کم‌ترین مزایا برخوردار هستند.

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران تصریح کرد: براساس مصوبه هیأت دولت در سال 87 صیادی جزء مشاغل سخت بوده که سال 92 این مصوبه لغو شده و وضعیت و مشکلات همچنان باقی است و صیادان بلاتکلیف هستند.

قدیری با اعلام اینکه در فصد صید امسال تمامی تعاونی‌ها متضرر شدند و تنها دو تعاونی در منطقه میانی صید خوبی داشتند، افزود: 52 تعاونی دیگر متضرر شدند و با کاهش 50 درصد فصل صید را به پایان رساندند.

وی اضافه کرد: صیادان فصل صید را در حالی به پایان رساندند که دریا کولاک بود و نتوانستند صیدی داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران تصریح کرد: با توجه به آلاینده‌های موجود در دریا، در روش تکثیر نیمه مصنوعی شیلات سالانه 100 میلیون قطعه رهاسازی داشتیم که به 50 میلیون قطعه رسیده که از این میزان تنها 30 درصد عمل‌آوری می‌شود.

قدیری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به بحث آلودگی دریای خزر و صیادان غیرمجاز سرانه رهاسازی ماهی به دو برابر افزایش یابد در غیر این صورت ادامه فعالیت صیادان در دریای خزر صرفه اقتصادی ندارد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مجموع صید انواع ماهی‌های استخوانی دریای مازندران از آغاز فصل صید (20 مهر سال گذشته) تا پایان یعنی 30 فروردین ماه امسال 2 هزار و 300 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 48 درصدی داشته است.

عباس‌علی شیخ‌تبار بیان کرد: سرانه صید امسال هر تعاونی به 43 تن رسیده در حالی‌که سال گذشته 83 تن بوده و حدود 49 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی به کاهش 31 درصدی صید ماهی سفید نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: همچنین صید ماهی کفال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد کاهش داشته است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران تصریح کرد: در این مدت در بخش سایر صید نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 57 درصد کاهش داریم.

این مسئول ادامه داد: در این مدت تنها میزان صید ماهی کپور 98 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

شیخ‌تبار با اشاره به کاهش 14 درصدی تلاش صیادی و تعداد مراحل پره‌کشی د فصل صید امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: شرایط نامساعد جوی، کاهش دمای آب، عدم رسیدگی کامل ماهی سفید در این ایام، هم‌سو نبودن جریانات دریایی در طول روز و آلودگی دریا از جمله دلایل کاهش صید بوده است.

وی افزود: البته دلیل عمده کاهش صید از دست رفتن فرصت صید ماهی کفال در دو ماهه نخست فصل صید بوده که همچنان جلوه‌گر آمار صید است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران در پایان درباره بیمه صیادان، گفت: براساس قانون، باید تخفیف 10 درصد بیمه اعمال شود و این موضوع باید از طریق تامین اجتماعی ابلاغ شود.

آیا بحث بیمه صیادان به جایی می‌سد و یا آیا آنان در این شرایط با توجه به سختی کار امیدواری پیدا می‌کنند؟ باید دید در فصل صید جدید چه رقم خواهد خورد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار