برنامه های نوزدهمین سال برپایی یادروز سعدی تشریح شد و مسئولان امر اعلام کردند برنامه های یادروز در ۲۲ کشور نیز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۱۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲ 18 April 2016
تابناک فارس به نقل از مهر:رییس مرکز سعدی شناسی و دبیر ستاد برگزاری بزرگداشت سعدی ظهر دوشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه گرامیداشت سعدی در نوزدهمین سالی که برگزار می شود متفاوت از دوره های پیشین است، گفت: امسال یادروز سعدی در کشورهای تاجیکستان، روسیه، بلغارستان، چین، هندوستان، اوکراین، قزاقستان، گرجستان، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، اتریشريال الجزایر، ترکیه، امارات متحده عربی، فرانسه، لهستان، سوئد، سوییس، تونس و ازبکستان همزمان با اول اردیبهشت، سالروز شیخ اجل گرامی داشته می شود.

اندیشمندان چینی میهمان ویژه مراسم

کوروش کمالی سروستانی با اشاره به اینکه برگزاری مستمر بزرگداشت یادروز سعدی در اول اردیبهشت ماه از سال ۱۳۷۷ تاکنون موجب شده که این روز به یمن خوبی ها و زیبایی های اندیشه سعدی چون شعر و نامش جهانگیر شود، امسال همزمان با شیراز، تهران و برخی شهرهای ایران و بیش از ۲۲ کشور با همکاری نهادهای ادبی، دانشگاهی و رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ایرانیان و ایران شناسان و علاقه مندان به ادبیات این روز را به جشن بنشینند و از خوان حکمت، عشق، شور و عرفان سعدی خوشه چینند.

دبیر ستاد برگزاری یادروز سعدی، ادامه داد: در ادامه دهه نامگذاری نشست های بین المللی سعدی که با همکاری مرکز فرهنگی شهرکتاب تهران برگزار می شود، از روز گذشته نشست سعدی و کنفوسیوس آغاز و امروز به پایان می رسد.

وی از حضور و سخنرانی استادان نامداری چون دکتر داوری اردکانی، ضیا موحد، فتح الله مجتبایی، اسماعیل پور، دهقان و نیز چهار سخنران از دانشگاه های کشور چین خبر داد و گفت: در ادامه نیز این میهمانان از جمله ۴ چهره ادبی و دانشگاهی کشور چین در آیین یادروز سعدی در شیراز حضور می یابند.

رئیس مرکز سعدی شناسی با توجه به تقارن مبارک میلاد حضرت علی(ع) و یادروز سعدی برنامه های یاد روز سعدی را برشمرد و گفت: از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه  روز سه شنبه ۳۱ فروردین ماه در آرامگاه سعدی این برنامه ها آغاز می شود که در نخستین گام گلستان خوانان جوان فارس در قالب طرح «گلستان خوانی» سازمان آموزش و پرورش که در سال ۹۴ شرکت یافتند بهرترین برنامه های خود را ارایه می کنند. این درحالیست که معلمان، مدیرات و دانش آموزان حاضر در این طرح تجلیل خواهند شد.

کمالی سروستانی به اجرای گروه «دنگ شو» همزمان با گلستان خوانی دانش آموزان در این برنامه اشاره کرد و گفت: در این اجرا گروه موسیقی نامبرده اشعار سعدی را برای جوانان باز خواهند خواند.

اعلام عناوین سخنرانی های علمی یادروزسعدی

وی در ادامه به نشست های علمی یادروز سعدی هم اشاره کرد و ادامه داد: نشست های این دوره در ساعت ۹ صبح چهارشنبه اول اردیبهشت ماه در سالن «فرهنگ» مرکز اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود که در این نشست ها دکتر اصغر دادبه پیرامون «زیبایی شناسی سعدی» ، دکتر سیدجواد طباطبایی پیرامون «ادب فارسی و اندیشیدن ایرانی»، دکتر وحید سبزیان پور پیرامون «فرهنگ ایران و عربی در آثار سعدی»، کامیار عابدی پیرامون «سعدی و شاعران معاصر» سخنرانی خواهند کرد.

دبیر ستاد یادروز سعدی از برگزاری میزگرد «چشم انداز سعدی شناسی در ایران و جهان» با حضور استادان سعدی شناس از جمله ضیا موحد، جعفر موید شیرازی، علی اصغر محمدخانی و بهزاد مریدی خبر داد و گفت: نشست شب سعدی نیز ساعت ۸ روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه در جوار آرامگاه شیخ اجل با حضور سعدی پژوهان دوست داران سعدی و مسئولان ملی و استانی برگزار می شود. در این نشست امام جمعه و نماینده ولی فقیه در فارس، استاندار و دکتر محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی رئیس جمهور سخنرانی خواهند کرد.

وی از رایگان بودن بازدید عموم در  روز دوم اردیبهشت خبر داد و گفت: در ساعت ۳۰/۱۷ پنجشنبه دوم اردیبهشت از سوی انجمن مفاخر استان فارس در تالار حافظ ویژه برنامه ای به مناسبت بزرگداشت سعدی و میلاد مولا علی(ع) برگزار خواهد شد.

پیشرفت ۵۰درصدی بنای مرکز سعدی شناسی

دبیر ستاد بزرگداشت سعدی برنامه های جنبی یادروز سعدی را مورد اشاره قرار داد و افزود: برگزاری نمایشگاه ویژه نسخ خطی آثار سعدی، نمایشگاه عکس و اسناد آرامگاه وی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به همراه گالری تار و پود این مرکز از این دست برنامه هاست.

کمالی انتشار دفتر نوزدهم سعدی شناسی را دیگر برنامه یادروز سعدی عنوان کرد و گفت: انتشار دفتر نوزدهم سعدی شناسی با رویکردی تازه در شکل دو فصلنامه ادبی و پزوهشی انجام می گیرد و از این پس هرسال اردیبهشت ماه همزمان با یادروز سعدی منتشر می شود.

وی در پاسخ به اینکه ساخت مرکز سعدی شناسی در مجموعه سعدیه شیراز چه روندی را پشت سر می نهد، گفت: ساخت این مرکز با پیشرفت ۵۰ درصدی همراه بوده و پیش بینی می شود برای تکمیل و بهره برداری از مرکز سعدی شناسی نیاز به ۵ میلیارد تومان بودجه نیاز داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار