با وجود اینکه از یک سو، دور جدید مذاکرات بین المللی صلح سوریه در ژنو آغاز و از سوی دیگر، انتخابات پارلمانی این کشور با موفقیت برگزار شده، درگیری ها در مناطق مختلف این کشور میان دولت و گروه های تروریستی و همچنین میان خود گروه های معارض و تروریستی ادامه دارد.
کد خبر: ۲۱۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹ 14 April 2016

کدام گروه‌ها در مرز سوریه و ترکیه درگیر هستند؟با وجود اینکه از یک سو، دور جدید مذاکرات بین المللی صلح سوریه در ژنو آغاز و از سوی دیگر، انتخابات پارلمانی این کشور با موفقیت برگزار شده، درگیری ها در مناطق مختلف این کشور میان دولت و گروه های تروریستی و همچنین میان خود گروه های معارض و تروریستی ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بررسی آخرین وضعیت میدانی در سوریه پرداخته و می‌نویسد از روز اول آوریل، ائتلاف گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) پیشروی‌هایی را در مناطق شمال سوریه و در حاشیه سد «تشرین» در غرب فرات آغاز کرده‌اند. این پیشروی‌ها، مقدمه حمله‌ای گسترده علیه داعش برای بیرون راندن این گروه از حومه شرقی حلب است.

در همین حال، واحدهایی از گروه «ارتش آزاد سوریه» نیز که تحت فرماندهی اتاق عملیات «حور کلس» فعالیت می‌کنند نیز با تصرف یک منطقه در مرز ترکیه به طول ۱۰ کیلومتر، توانستند موقعیت خود را در این منطقه بهبود ببخشند. روز هشتم آوریل، این واحد‌ها توانستند داعش را که از دو سال و نیم پیش بر «الراعی» و شهرک‌های اطراف آن تسلط یافته بود، از این مناطق بیرون برانند.

این تحرکات، سبب تنگ شدن حلقه محاصره بر داعش شده که اکنون از جنوب با نیروهای ارتش سوریه، از غرب با نیروهای ارتش آزاد و همچنین در دیگر محور‌ها با نیروهای مسلح کرد سوری ـ که تحت حمایت ائتلاف آمریکایی قرار دارند ـ روبه روست.

منبج، الباب و جرابلس، بخش‌هایی از استان حلب در شمال سوریه هستند. این مناطق، حدود ۱۰۰ کیلومتر با مرکز حلب فاصله دارند و از ۲۳ ژانویه ۲۰۱۴، تحت تصرف تروریست‌های داعش هستند. داعش منطقه‌ای مرزی به طول ۵۵ کیلومتر از مرز ترکیه به سمت فرات، از جرابلس تا حومه الراعی را در کنترل خود دارد که اکنون، شاهد نبردهای سنگین میان تروریست‌های داعش و گروه‌های مختلف است.

سرهنگ محمد خلیل، فرمانده عملیاتی تیپ «المعتصم» و افسر رابط اتاق عملیات حور کلس، می‌گوید در حال حاضر، ارتش آزاد در نبردی سنگین در نزدیکی شهر استراتژیک الراعی گرفتار شده است. وی درباره هدف بعدی ارتش آزاد می‌گوید: «هدف بعدی، یا شهر جرابلس و یا الباب در جنوب است».

در رابطه با داعش، خبرگزاری «اعماق»، وابسته به داعش، روز هشتم آوریل با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که گروه‌های معارض تحت حمایت ترکیه و آمریکا، کنترل شهر الراعی را به دست گرفته‌اند.

خلیل، امکان اینکه داعش دست به ضد حمله بزند را رد نمی‌کند. وی می‌گوید: «ما اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه داعش برای انجام یک حمله ناگهانی، در حال بسیج نیروهای خود است. نیروهای ما، آماده دفع هر گونه حمله‌ای هستند و ما در بهترین شرایط آمادگی خود قرار داریم».

فوزی سلیمان، یکی از فرماندهان یگان‌های مدافع خلق (YPG) که شاخه نظامی حزب کردهای سوریه است، می‌گوید، این گروه به دنبال پیوند دادن هر سه استان کردنشین سوریه، یعنی عفرین، کوبانی و حسکه به یکدیگر است. این استان‌ها در حال حاضر به واسطه وجود شهرهای منبج و الباب، از یکدیگر جدا افتاده‌اند.

سلیمان می‌گوید: «هدف نیروهای دموکراتیک سوریه، آزادسازی این منطقه از دست تروریست‌هاست». وی در پاسخ به پرسشی درباره تازه‌ترین تحولات نظامی در مناطق شرقی حلب، می‌گوید: «آنچه اکنون در حال رخ دادن است، این است که ساکنان و شهروندان این شهر‌ها، مکرراً از نیروهای ما می‌خواهند آن‌ها را از شر تروریست‌های داعش خلاص کنیم».

پیشروهای کنونی گروه‌های مختلف معارض به سمت مرکز سوریه، حضور داعش را در شمال سوریه محدود خواهد کرد؛ امری که ترکیه و ائتلاف آمریکایی، آن را ضرورت در مبارزه با داعش می‌دانند.

روز هفتم آوریل گزارش شد که ارتش ترکیه، اقدام به بمباران مواضع داعش در شمال سوریه کرده و این اقدام را در واکنش به شلیک چند خمپاره از مناطق مرزی در سوریه که به مجروح شدن سه غیرنظامی منجر شد، انجام داده است.

با وجود این، ترکیه، یگان‌های مدافع خلق را متهم می‌کند که با حزب کارگران کردستان ترکیه (PKK) ارتباط نزدیک دارد. به طور کلی، آنکارا ادعا می‌کند که حزب کردهای سوریه (PYD) شاخه‌ای از «پ. ک. ک» است.

به هر حال، نیروهای کرد سوری به موفقیت خود در مناطق شمال این کشور امید زیادی دارند. فاروق حاجی مصطفی، نویسنده و تحلیلگر کرد، معتقد است که «داعش، آخرین روزهای خود را در شمال سوریه می‌گذراند». وی در تأیید این مدعا، به توافق اخیر آمریکا و ترکیه اشاره می‌کند که روز سوم آوریل به رسانه‌ها درز پیدا کرد. وی اشاره می‌کند، بنا بر این توافق، «ترکیه به نیروهای دموکراتیک سوری اجازه پیشروی در شمال سوریه را داده، به شرطی که به اعزاز، مارع و همچنین مقر گروه‌های معارض سوری در حومه شمالی حلب، نزدیک نشوند».

هدف اصلی تحرکات نظامی گروه‌های مسلح معارض در شمال سوریه، قطع کردن خطوط تدارکاتی داعش است که حومه شرقی و شمالی حلب را به رقه متصل می‌کند و همچنین خارج کردن کنترل مناطق مرزی ترکیه از دست این گروه است.

گفتنی است در همین شرایط، پیشروهای ارتش سوریه نیز در مناطق مختلف سوریه ادامه دارد و همین امر، شرایط دشواری را برای گروه‌های تروریستی مختلف، از جمله داعش رقم زده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار