پروفسور کردوانی مطرح کرد؛
به گزارش تابناک سمنان،پدر علم کویرشناسی ایران با دفاع از اجرایی شدن طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان به انتقاد از مخالفان اجرایی شدن این طرح ملی پرداخت.
کد خبر: ۲۱۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴ 13 April 2016

پروفسور پرویز کردوانی با بیان این مطلب اظهار کرد: اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر به استان سمنان یکی از معقول‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین پروژه‌های انتقال آب در ایران است.

وی به خبر طرح انتقال آب خلیج فارس به چندین استان جنوبی کشور اشاره و تصریح کرد: در این طرح که طرح خوبی است، قرار است که آب خلیج‌فارس که از قضا شوری آن چند برابر آب دریای خزر است به 750 کیلومتری آن انتقال داده شود و این در حالی است که فاصله بین مازندران تا استان سمنان به 150 کیلومتر هم نمی‌رسد.

این کارشناس برجسته امور آب با بیان اینکه طرح انتقال آب خلیج فارس قرار است برای نجات چندین کارخانه بزرگ نظیر گل‌گهر، مس رفسنجان و یا کارخانه‌هایی در کرمان، سیرجان، اردکان، یزد و ... اجرایی شود، گفت: این کارخانه‌ها میلیاردها دلار هزینه کردند و اگر آب مورد نیاز آنها تامین نشود ،سرمایه‌هایی به این بزرگی باید تعطیل شوند.

کردوانی با انتقاد از برخی‌ها که انتقال آب دریای خزر ر بخش کشاورزی را مطرح می‌کنند، افزود: آب دریای خزر قرار است برای آب شرب و بخش صنعت به استان سمنان منتقل شود. در بخش کشاورزی باید به فکر استفاده از گلخانه‌های هیدروپنیک یا کشت آبی بود،

این استاد برجسته دانشگاه با بیان اینکه برخی افراد از مازندران با من تماس گرفته و از من خواسته بودند که در مخالفت با طرح انتقال آب دریای خزربه استان سمنان موضع بگیرم، توضیح داد: من به آنها نیز گفتم که این طرح ، پروژه خوبی است همچنانکه طرح انتقال آب خلیج‌فارس به 750 کیلومتری آن طرحی، شدنی و خوب است آن‌وقت برخی‌ها می‌گویند انتقال آب خزر به 150 کیلومتری آن و استان سمنان که در همسایگی مازندران است توجیه‌پذیر نیست! که این نظر بی اساس و غیر کارشناسی است و انتقال آب دریای خزر به استان سمنان معقول و درست است.

پاسخ کردوانی به برخی نظرات غیرکارشناسی و زیست‌محیطی

وی با بیان اینکه من اجرای این پروژه را نه‌تنها معقول که لازم می‌دانم، افزود: نباید این بحث انتقال آب به تعصبات منطقه‌ای پیوند بخورد این یک طرح فرامنطقه‌ای و ملی است.

کردوانی در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح مشکلات زیست‌محیطی از سوی برخی کارشناسان درباره اجرای این طرح بزرگ ملی به ایسنا گفت: برخی کارشناسان محیط‌زیست به اشتباه گفتند که برداشت آب از دریای خزر به شورشدن این دریا می‌انجامد که برداشت غلطی است چرا که 80 درصد آبی که به خزر می ریزد آب شیرین است و این بحث که شوری آب و غلظت نمک تحت تاثیر این طرح به مرگ ماهی‌ها می‌انجامد به هیچ‌وجه درست نیست.

شوری آب خزر یک‌سوم شوری آب خلیج‌فارس است،

این چهره ماندگار کشورمان با بیان اینکه شوری آب خزر یک‌سوم شوری آب خلیج‌فارس است، خاطرنشان کرد: شوری آب خزر آنقدر کم است که با استفاده از روش "کشت گیاهی" می‌توان آب آن را تا حدودی شیرین و از آن برای کشاورزی هم استفاده کرد. و یا با استفاده از روش‌های بیولوژیک کار شیرین‌سازی را انجام داد همچنانکه کشت برخی محصولات نظیر یونجه سبب می‌شود که شوری آب گرفته شود.

وی یادآور شد: چندی پیش در رسانه‌ها آمده بود که نمک ناشی از شیرین‌سازی آب و اجرای طرح انتقال را خشک کرده و آن را دفن می‌کنند.

وی با اشاره به مزایای نمک دریا گفت: این نمک ارزش بالایی دارد و نباید دفن شود، از قضا نمک دریا از بهترین نمک‌ها است و با توجه به میزان بالای ید در آن، فوائد زیادی داشته و باید مورد استفاده قرار گیرد.

کردوانی به تجربیات خود در خارج کشور اشاره کرد و افزود: سال‌ها پیش در کشور هلند از همین آب شور، آجرهایی ساخته‌بودند که از محکمترین آجرهای دنیا است و به علت مقاومت بالای آن عمدتا در سقف گنبدها و ... که نیازمند مقاومت بالا است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محیط‌زیست لج‌بازی‌ها را کنار بگذارد و مجوز انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را صادر کنند

پدر علم کویرشناسی ایران با بیان اینکه محیط‌زیست باید لج‌بازی‌ها را کنار بگذارد، تصریح کرد: طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان مشکل جدی زیست‌محیطی به‌دنبال ندارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پدرام آستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
چرا دکتر کردوانی دوگانه سخن می‌گوید؟!

در گفتگوی تلفنی که با دکتر پرویز کردوانی داشتم ایشان گفتند: «این طرح انتقال آب دریای مازندران به سمنان حساب‌شده نیست و آب دریای مازندران بدرد کویر نمی‌خوره، اشکالی نداره اسم منو توی اعلامیه خودتون بیارید اما این‌ها می‌خواهند آب را از خلیج پارس بیارن، اونو می‌خواهید چیکار کنید، هر کاری دلشون می‌خواد می‌کنن ما هم کاری از دستمون بر نمیاد.»
اما خبری امروز در ایسنا سمنان منتشر شد که در آن از عباراتی همچون دفاع تمام قد پدر کویر ایران و معقول‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین پروژه‌های انتقال آب در ایران! استفاده شده و کاملاً مشخص هست یک شانتاژ خبری هست و خبرنگاری که با این استاد کهن‌سال و پر گپ‌وگفت گفتگو کرده، برخی نظرات ایشان را دست‌چین کرده و تغییرات دلخواه خود را داده است و برخی نظرات ایشان را مخفی کرده است.

برای اثبات سخنان خود توجهتان را به گفتگویی که سال ۹۱ خبرآنلاین در این رابطه با دکتر کردوانی داشت جلب می‌کنم تا بخوانند نظر واقعی کردوانی چه بوده

در جایی باید از آب خزر استفاده کرد که متوسط بارندگی‌اش حداقل در زمستان‌ها ۲۰۰ میلی متر باشد. که ما در سراسر مرزمان در خزر از آستارا تا بندر ترکمن خیلی بیشتر از این مقدار در زمستان بارندگی داریم. دلیلش هم این است که در تابستان نمک در خاک جمع می‌شود و در زمستان با این حجم بارندگی؛ نمک تمام سطح زمین کشاورزی را می‌شورد و خاک شیرین می‌شود. اگر کمتر باشد، نمک جمع می‌شود و می‌شود شوره زار. شرط دوم این است که زمین باید سبک باشد. رس خالص نباشد، ماسه هم داشته باشد. چون در خاک رس آب پائین نمی‌رود که شسته شود. شرط سوم این است گیاهانی در این شرایط کاشته شوند به شوری مقاوم باشند. آن‌ها یونجه کاشته‌اند، چرا که یونجه به شوری مقاوم است.
پس در کویر نمی‌شود از این آب استفاده کرد.

خیر. نمی‌شود. کویر که هیچ از این مناطق بیرون بروید، دیگر نمی‌شود از آن استفاده کرد. حتی در خراسان شمالی و اردبیل هم نمی‌توان از آن استفاده کرد. چند سال پیش که آب دریای خزر بالا آمده بود، سمیناری گذاشته بودند در مورد آب خزر، یکی از دانشجویان دکتری تربیت مدرس گفته بود که چه نعمت بزرگی است برای جمهوری اسلامی؛ زیر کوه البرز را سوراخ کنند و آب را بیاوریم در دشت‌های بین تهران تا قم؛ آبیاری کنید و کشاورزی کنید. در همان زمان من پاسخ ایشان را دادم که در این صورت دشت‌ها تبدیل به نمک زاری سفید خواهند شد.»
لینک گفتگو:

http://goo.gl/kxMzxh
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار