معاون فرهنگي و پيشگيري اداره كل بهزيستي ايلام با بيان اينكه 50 درصد معلوليت ها در اين استان مادرزادي است از اجراي موفق طرح غربالگري ژنتيك با هدف كاهش معلوليت ها در اين استان خبر داد.
کد خبر: ۲۱۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲ 13 April 2016
معاون فرهنگي و پيشگيري اداره كل بهزيستي ايلام با بيان اينكه 50 درصد معلوليت ها در اين استان مادرزادي است از اجراي موفق طرح غربالگري ژنتيك با هدف كاهش معلوليت ها در اين استان خبر داد.

به گزارش تابناک ایلام"شاپور كردي " در خصوص این خبر اعلام داشت: اين طرح با هدف شناسايي زوج هاي پرخطر و آگاه سازي افراد براي پيشگيري از معلوليت ها از آذرماه پارسال همزمان با سراسر كشور در مركز اين استان آغاز شده است.

وي گروه هاي هدف اين طرح را افراد 15 تا 25 سال با اولويت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم و همچنين جوانان در آستانه ازدواج اعلام كرد و گفت: براي پوشش قرار دادن گروه اول 13 مدرسه از سوي آموزش و پرورش معرفي شده و يك هزار و 500 دانش آموز اين مدارس آموزش هاي آگاه سازي پيشگيري از معلوليت ها را فرا مي گيرند.

كردي اظهار كرد: براي زوج هاي جوان نيز مشاوره ژنتيك ارائه مي شود و در صورت پر خطر بودن به علت داشتن فرد معلول در خانواده و يا ازدواج هاي فاميلي براي انجام مراحل پزشكي، به پزشك متخصص ارجاع مي شوند.
معاون پيشگيري بهزيستي ايلام يادآور شد: در اين زمينه با دو آزمايشگاه به مبلغ 680 ميليون ريال قرارداد منعقد شده تا انجام آزمايش هاي زوج ها در اين طرح به صورت رايگان در اين آزمايشگاه ها انجام شود.

وي مجموع افراد زير پوشش اين طرح را سه هزار نفر اعلام كرد و گفت: اين طرح تا پايان خرداد ماه سال جاري در اين استان اجرا شده و پيش بيني مي شود در مرحله دوم كل مناطق استان زير پوشش طرح قرار گيرد.

كردي به طرح غربالگري شنوايي نوزادان نيز اشاره كرد و افزود: براي اجراي مطلوب اين طرح نيز سال گذشته چهار دستگاه با اعتبار يك ميليارد ريال خريداري شد و 500 ميليون ريال نيز براي بروز كردن آنها هزينه گرديد.

معاون بهزيستي ايلام همچنين به طرح غربالگري اضطراب نيز اشاره كرد و يادآور شد: اين طرح ويژه كودكان پنج و شش ساله در شهرستان هاي ايلام و ملكشاهي با پوشش يك هزار نفر در سال گذشته اجرا شد.

وي هدف از اجراي اين طرح را شناسايي زودهنگام اضطراب كودكي، ارجاع به موقع جهت مداخلات تخصصي و افزايش آگاهي والدين در خصوص پيشگيري از اضطراب كودكان اعلام كرد. 
كردي با بيان اينكه اين طرح در ماه هاي بهمن و اسفند اجرا شد، تاكيد كرد: در اين زمينه به مهدهاي كودك اطلاع رساني شد تا براي انجام تست غربالگري كودكان به مراكز سلامت روان و مراكز مشاوره بهزيستي مراجعه كنند. 

معاون فرهنگي و پيشگيري اداره كل بهزيستي ايلام اضافه كرد: تشخيص زودهنگام اضطراب كودكان مانع بروز مشكلات و معضل هاي جدي تر در آينده خواهد شد. 
بيش از 11 هزار معلول در استان ايلام شناسايي شده است./م


منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار