هر کس تجربه تاکسی‌سواری در شیراز را داشته باشد متوجه خواهد شد که نرخ تعیین شده از سوی شورای اسلامی شهر شیراز، هنوز ارزان‌تر از نرخی است که رانندگان تاکسی طی یک‌سال گذشته از مردم گرفته‌اند!
کد خبر: ۲۱۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳ 12 April 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: افزایش، بر خلاف کاهش، واژه‌ای آشنا با گوش همه شهروندان ایرانی است. افزایشی که گاه با مصوبه و مجوز و بیشتر به واسطه بی‌قانونی و نبود نظارت، باری بر دوش شهروندان و خصوصا کم‌درآمدها و بی‌درآمدها! می‌افزاید. افزایش نرخ کرایه‌ حمل و نقل درون‌شهری اما تافته‌ای جدا بافته به‌شمار می‌رود. افزایشی که هم مجوز دارد و هم به واسطه بی‌نظارتی بار می‌شود بر زندگی مردم.
عصر دوشنبه 23 فروردین، شورای اسلامی شهر شیراز همانند سایر شوراها در کشور و به روال هر سال، قیمت‌های جدید کرایه انواع خودروهای حمل و نقل درون‌شهری عمومی را تعیین کرد. نرخی که از یک‌سو باید افزایش یابد و از سوی دیگر نباید!

اما هر کس تجربه تاکسی‌سواری در شیراز را داشته باشد متوجه خواهد شد که نرخ تعیین شده از سوی شورای اسلامی شهر شیراز، هنوز ارزان‌تر از نرخی است که رانندگان تاکسی طی یک‌سال گذشته از مردم گرفته‌اند!

شورای اسلامی شیراز بعد از طرح مباحث مختلف و ارائه پیشنهادهای متفاوت، در نهایت افزایش نرخ کرایه تاکسی را به میزان 450 تومان به ازای هر کورس (هزار متر مسافت) تعیین کرد. اما امروز بیش از یکسال است که رانندگان تاکسی از شهروندان در شیراز به ازای هر کورس، 500 تومان دریافت می‌کنند.

به اعتقاد صاحب‌نظران، رها شدن تاکسی و تاکسی‌دار و نبود نظارت موثر، عامل اصلی در بروز مشکلات متعدد در این بخش از حمل و نقل عمومی است. اعضاء شورای اسلامی شهر شیراز هم این واقعیت را قبول دارند. اما توجیهات و نظرات متفاوتی در این خصوص مطرح می‌کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه نرخ کرایه انواع وسایل حمل و نقل عمومی بین 12 تا 15 درصد افزایش داشته است، گفت: این افزایش با توجه به نرخ رشد تورم در کشور و لزوم متعادل شدن هزینه و درآمد تاکسی‌داران، تعیین شده است.

احمدرضا نقیب‌زاده با بیان اینکه افزایش نرخ پیشنهادی شهرداری شیراز، عددی بیش از 20 درصد بوده است،‌ بر لزوم اعمال نظارت‌های قانونی و یافتن راهکاری برای پیشگیری از تضییع حقوق شهروندان در این موضوع تاکید کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شیراز اما اعتقاد دارد افزایش نرخ کرایه تاکسی و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی خصوصا اتوبوس، بیشترین فشار را بر اقشار کم‌درآمد وارد خواهد کرد و تاثیر چندانی هم بر درآمد تاکسی‌رانان ندارد.

محمدرضا هاجری تاکید دارد که به‌جای افزایش قیمت باید تلاش کرد تا زمینه یارانه‌هایی برای تاکسی‌داران فراهم شود. همانگونه که در بخش اتوبوسرانی، رانندگان و بهره‌برداران از این یارانه به شکلی مناسب استفاده می‌کنند.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شیراز نیز با بیان اینکه وظیفه شورا تنها قیمت‌گذاری است، گفت: بحث نظارت به سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه باز می‌گردد.

زین‌العابدین عرب با بیان اینکه تعیین قیمت 500 به معنای افزایش بیش از 25 درصدی است،‌ گفت: این اقدام اگر شکل قانون و مصوبه بگیرد بعد از اجرا باعث افزایش سایر هزینه‌های شهروندان نیز خواهد شد لذا نمی‌توان به این موضوع ورود کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز اما اعتقاد دارد که دلیل وجود مشکل در بخش تاکسی‌رانی، حضور و فعالیت مسافرکش‌های شخصی است.

مظفر مختاری، با اشاره به اینکه نصب تاکسی‌متر، جی‌پی‌اس و سایر ابزار نظارتی پیش از این در شورا تصویب شده است، اعتقاد دارد که به تاکسی‌رانان هم باید امکاناتی را شبیه به یارانه داد.

یک عضو شورای اسلامی شیراز البته از نگاه دیگری به موضوع نگریست و گفت: امروز در شیراز بخشی از درآمد رانندگان تاکسی شبهه دار است.

محمد حقنگر با یادآوری اینکه رانندگان تاکسی اغلب به‌جای 400 تومان مصوبه سال گذشته، 500 تومان از مسافر دریافت می‌کنند، گفت: این موضوع موجب بروز اختلاف بین راننده و مسافر شده و گاه کار به درگیری می‌کشد.

وی خواستار افزایش قیمت کرایه تاکسی تا 500 تومان شد و گفت: با این اقدام زمینه بروز درگیری بین راننده و مسافران را از بین برده و بستری فراهم می‌کنیم که رانندگان در ازای زحمتی که می‌کشند، پول حلال و درآمد بدون شبهه کسب کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اما در دفاع از افزایش قیمت کرایه تاکسی، مبنای تعیین شده از سوی وزارت کشور برای افزایش این نرخ را 15 درصد عنوان کرد و گفت: قانون به ما اجازه دادن یارانه به تاکسی را نمی‌دهد.

زحمت‌کش گفت: اتوبوس‌های درون شهری در مالکیت شهرداری است و هزینه‌ای که برای جابه‌جایی مسافر دریافت می‌کند، بسیار کمتر از هزینه واقعی است. اما تاکسی‌ها مالکیت شخصی دارد و در کشور هم هیچ یارانه‌ای برای این بخش در نظر گرفته نشده است.

زحمت‌کش اضافه کرد: در بودجه سال 95 شهرداری شیراز، پیش‌بینی تجهیز 12 هزار تاکسی به دستگاه کارت‌خوان انجام شده است تا با این شکل مشکل نبود پول خرد از بین رفته و راننده تاکسی بهانه‌ای برای دریافت کرایه بیشتر نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، افزایش نرخ کرایه تاکسی، بین شهروندان البته زیاد واکنشی به‌دنبال نداشت، زیرا همه کسانیکه تجربه تاکسی‌سواری در این کلان‌شهر را دارند،‌ مطلع هستند که واقعیت کرایه تاکسی موضوعی متفاوت با حقایق این مسئله است.

شهروندان معتقد هستند که اگر قیمت کرایه تاکسی براساس مصوبه شورای شهر تازه 450 تومان تعیین شده است، چرا تاکسی‌ها 500 تومان را به‌ازای هر کورس دریافت می‌کنند؟ آیا شورای شهر این موضوع را نمی‌داند؟

آنان همچنین از وضعیت تعیین مسافت پیموده شده در هر کورس نیز گلایه‌مند هستند و می‌گویند: در شیراز هنوز اکثر رانندگان تاکسی به ازای مسافت حد فاصل هر تقاطع یا میدان، یک کورس از مسافران دریافت می‌کنند و هیچ نظارتی در این مورد اعمال نشده است.

به گزارش ایسنا، تعیین نرخ کرایه تاکسی و فاصله‌ای که همواره بین نرخ تعیین شده و نرخ دریافتی، یعنی حقیقت و واقعیت وجود دارد، همواره آسیب‌هایی را به‌دنبال داشته و دارد.

اگرچه در مصوبه جدید شورای اسلامی شهر شیراز، تبصره‌ای لحاظ و براساس آن شهرداری مکلف شده است که تا پایان امسال حداقل 6000 تاکسی را به کارت‌خوان و تاکسی‌متر مجهز کند، اما مصوبه تجهیز تاکسی‌ها به دستگاه‌هایی مانند تاکسی‌متر، مربوط به سال‌ها قبل است که هیچ زمانی اجرایی نشد.

البته بخشی از این موضوع به هزینه تجهیز تاکسی‌ها به تاکسی‌متر باز می‌گردد که باید رانندگان تاکسی آن را تقبل و پرداخت کنند. موضوعی که به پیشنهاد رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، می‌شود در قالب یارانه برای این گروه از افراد جامعه که به‌عنوان قشر با درآمد متوسط و پائین طبقه‌بندی می‌شوند، در نظر گرفت.

محمدرضا هاجری تاکید دارد که برای اعمال نظارت بهتر و مطلوب‌تر، افزایش نیروی ناظر تاثیرگذار نیست بلکه با استفاده از ابزارهای تکنولوژیک باید این نظارت را اعمال کرد.

به گزارش ایسنا، با ادغام سازمان‌های تاکسی‌رانی و اتوبوسرانی و ایجاد سازمانی جدید با عنوان حمل و نقل مسافر درون‌شهری، امیدها برای رفع بخش زیادی از مشکلات موجود در این بخش پررنگ شده است.

امروزه در شهرهای بزرگ نظیر شیراز، همچنان بحث بر سر کرایه‌ تاکسی، شیوه نظارت، ساماندهی مشکلات تاکسی‌داران و نظم‌بخشی به ارائه خدمت از سوی این بخش به مردم، از مباحث مهم محسوب می‌شود و لازم است مدیران و تصمیم‌گیران در این خصوص چاره‌اندیشی مناسبی داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار