معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس:استان فارس از استان هایی است که به دلیل خشکسالی های مستمر 8 سال گذشته به شدت دچار پایین رفت آب و محدودیت منابع آب شده است.
کد خبر: ۲۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶ 08 April 2015
تابناک فارس:صالح جهرمی گفت: استان فارس از استان هایی است که به دلیل خشکسالی های مستمر 8 سال گذشته به شدت دچار پایین رفت آب و محدودیت منابع آب شده است.

وی ادامه داد: از حدود 103 محدوده مطالعاتی در دست بررسی تمام آنها دچار بیلان منفی هستند و برآورد می شود حدود 650 میلیون مترمکعب در سفره های آب زیرزمینی استان کسری مخزن داشته باشیم.

این مسئول بیان کرد: از آبی که در جهت کشاورزی استان مصرف می شود حدود 78 درصد از منابع آب زیرزمینی و 22 درصد آن از منابع سطحی است به همین دلیل کشاورزی استان که تکیه اش به منابع آبی زیرزمینی است بیشتر دچار خسارت شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس افزود: به دلیل خشکسالی مستمر در 8 سال گذشته تقریبا میانگین بارندگی استان از حدود 330 میلی متر به حدود 300 میلی متر رسیده است.

صالح جهرمی گفت: مشکلات در حوزه های شرقی استان از جمله نی ریز، استهبان، فسا، داراب، جهرم و همچنین در حوزه های جنوبی استان چون لار و لامرد بیشتر مشهود است.

وی با اشاره به کاهش 30 درصدی بارندگی در 46 سال گذشته ادامه داد: نسبت به پارسال در روز مشابه حدود 15 درصد کاهش بارندگی گزارش شده است که از این منظر استان در وضعیت خوبی قرار ندارد.

این مسئول با بیان اینکه استان فارس سردمدار نصب کنتور هوشمند بر چاه های کشاورزی است افزود: یک پنجم کنتورهای هوشمند کشور در استان فارس نصب شده که این عدد حدود 10 هزار دستگاه کنتور است.

صالح جهرمی گفت: تمام 34 هزار حلقه چاه کشاورزی برقی استان تا 2 سال آینده مجهز به کنتور هوشمند آب و برق می شوند که از این لحاظ می توان به حالت طبیعی برگرداندن سطح آب در سفره ها کمک کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس ادامه داد: مردم استان با توجه به اینکه قسمتی از آب آشامیدنی از فاصله دور و از طریق سدهایی که در این استان ساخته ایم تامین می شود باید در مصرف آب صرفه جویی کنند.

وی افزود: استان فارس در یک سال آبی طبیعی به طور معمول 9 میلیارد مترمکعب مصرف آب دارد که از این میزان، حدود 92 درصد آن در بخش کشاورزی، 2 درصد در بخش صنعت و 6 درصد در بخش آشامیدنی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار