کد خبر: ۲۰۲۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳ 25 March 2016

با آغاز تعطیلات نوروزی و فرا رسیدن بهار طبیعت، یزد میزبان هزاران نفر از مردمی است که بار سفر را به مقصد دیدار آثار تاریخی و میراثی از گذشته‌های دور بسته‌اند و راهی شهر دارالعباده شده‌اند.

کوچه پس کوچه‌های کاهگلی یزد در ایام نوروز از صبح زود تا پاسی از شب، زیر گام‌های مسافران جست‌وجوگر که این کوچه‌ها را با هدف‌ گذری بر خاطرات قدیمی خود قدم می‌زنند، قرار گرفته و هر روز نیز بر آمار این مسافران افزوده می‌شود.

این روزها مسجد جامع یزد با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر و معماری خارق‌العاده، مناره‌های بلند و سقف‌های گنبدی، درب‌های چوبی و صحن و سرای وسیع پذیرای خیل عظیمی از گردشگرانی است که مسجد جامع کبیر یزد، حتما یکی از بازدیدهای آنهاست.

امیرچخماق پربازدیدترین مجموعه تاریخی در استان یزد

مجموعه امیرچخماق نیز روزهای پرترددی را سپری می‌کند و این مجموعه هر سال یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی یزد بوده است.

امیرچخماق به تکیه و حسینیه خلاصه نمی‌شود و الحاقات دیگر آن نیز از نظر گردشگران دور نمانده و بازار و آب‌انبار و مسجد آن نیز میزبان گردشگرانی از سایر نقاط کشور بوده است.

باغ دولت‌آباد نیز با زیبایی خیره‌کننده خود میزبان گردشگران است و بلندترین بادگیر جهان این روزها نسیمی خنک و دلپذیر را نثار مسافرانی می‌کند که برای دیدار وی فرسنگ‌ها راه آمده‌اند.

عمارت زیبا، پنجره‌های رنگی اتاق‌های تو در تو، درب‌های چوبی و کلون‌های خاطره‌انگیز، حوض طولانی و فواره‌های دلربا در کنار بهار نارنج‌های خوشبو و رزهای زیبا و تاکستان و انارستان بی‌نظیر، صحنه‌هایی زیبا از بازی طبیعت و هنر معماری خلق کرده‌اند و روزانه هزاران گردشگر این زیبایی را به تماشا می‌نشینند.

آتشکده زرتشتی‌ها نیز در این ایام نه تنها زرتشتیانی از همه نقاط کشور بلکه مسلمانان را نیز برای دیدن این جاذبه و آتشی که هزار سال است که خاموش نشده، به خیابان کاشانی یزد کشانده است.

روزهای پر رونق بازار خان یزد

بازار خان هم پررونق‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و زرگرها، مسگرها، ترمه‌فروشان، پارچه‌فروشان و ... به شوق حضور گردشگران از ساعات اولیه صبح تا پاسی از شب در حجره‌های خود حضور می‌یابند.

امامزاده‌های یزد هم روزهای شلوغی را می‌گذرانند و ساعات نزدیک به اذان ظهر و اذان مغرب و عشاء، می‌توان جلوه‌ای راستین از شهر دارالعباده را در امامزاده‌ها و مساجد یزد به نظاره نشست.

اما به جز مرکز استان، شهرستان‌ها نیز در این ایام جنب و جوشی چشمگیر پیدا کرده‌اند و رفت و آمد در جاده‌های استان برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی چندین برابر روزهای عادی شده است.

اردکان؛ دروازه ورودی استان یزد از شمال

اردکان به عنوان شهر ورودی استان یزد از قسمت شمال، نخستین میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است و چک‌چک، موزه مردم‌شناسی، خانه‌های تاریخی، بافت تاریخی و بوستان‌های سرسبز، شهرها و روستاهای تاریخی نظیر عقدا، خرانق و ... مسافران بسیاری را در این شهر ماندگار کرده است.

میبد هم با کاروانسرای شاه ‌عباسی، چاپارخانه، یخچال خشتی، برج کبوترخانه، خانه زیلو، بازارچه سفال و سرامیک و ... توانسته مسافران بسیاری را مشغول خود کند.

اندکی نزدیکتر به یزد، در شهرستان کهن و تاریخی اشکذر، خانه‌های تاریخی، آب‌انبار معروف اشکذر، قنات‌های جاری و باغ‌های انار نیز می‌توانند ساعاتی مسافران نوروزی را سرگرم کنند.

تفت؛ شهر عقابکوه سرفراز

تفت نیز به عنوان باغ‌شهر استان یزد با عقابکوه سرفراز، باغ‌های تاریخی نظیر باغ صدری، قدمگاه امام رضا (ع) و دیگر جاذبه‌هایی که اغلب طبیعی است، سفر را برای مسافران نشاط انگیز می‌کند.

حدود 200 کیلومتر آنسوتر از تفت، شهرستان کهن و باستانی ابرکوه، با سرو 4500 ساله، گنبدعالی، امامزادگان بسیار، یخچال خشتی، خندق‌های سنگی، خانه آقازاده و ده‌ها اثر تاریخی دیگر، یکی از زیباترین شهرستان‌های استان یزد است و می‌تواند مسافران را روزها در این شهر سرگرم و از آنها در کنار دیرزیست‌ترین موجود زنده دنیا پذیرایی کند.

شهرستان خاتم یکی از زیباترین شهرستان‌های استان یزد است که نام برای اغلب مسافران ناآشناست اما جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار موجود در این شهر در کنار مردم خونگرم و با صفای آن، به طور قطع ساعات خوش و خاطره‌انگیزی برای مسافران رقم می‌زند.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی را در خاتم ببینید

نهر مسیح، گنبد سرپریده، قلعه تاریخی، روستاهای زیبای هدف گردشگری و ... روزی زیبا و فرح‌انگیز برای مسافران فراهم می‌کند.

مهریز نیز دیگر باغ‌شهر یزد است و باغ پهلوان‌پور این شهر که مدت‌ها است جهانی شده، زیبایی خود را به رخ می‌کشد و میزبانی شایسته‌ای از مسافران خواهد داشت.

چشمه باستانی غربالبیز، حسینیه‌ها و مساجد تاریخی، کوه ریگ، روستاهای هدف گردشگری نظیر منشاد، ارگ باستانی سریزد با مجموعه‌ای گردشگری و بی‌نظیر و ده‌ها اثر و جاذبه تاریخی دیگر، می‌تواند متنوع‌ترین جاذبه‌ها را برای مسافران نوروزی به نمایش بگذارد.

جاذبه‌های کویرنوردی در شهرستان بافق

شهرستان بافق نیز با جاذبه‌های بی‌نظیر کویرنوردی در منطقه باقرآباد، پارک زیبای آهنشهر، امامزاده عبدالله و روستاهایی زیبایی نظیر قطروم که از آن به عنوان ماسوله یزد یاد می‌شود، ساعات خوشی برای گردشگران ایجاد می‌کند.

شهرستان بهاباد نیز به سهم خود جاذبه‌های زیبایی برای تماشا دارد که از آن جمله می‌توان به موزه مردم‌شناسی، موزه محیط زیست و حیات وحش و ... اشاره کرد.

جاذبه‌های یاد شده تنها بخشی از زیبایی‌ها و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در 10 شهرستان استان یزد بود که می‌تواند گردشگران بسیاری را گرد خود جمع کرده و ساعاتی خاطره‌انگیز برای آنها ایجاد کند.

یکی از مواردی که سبب شده اغلب گردشگران از جاذبه‌های شهرستان‌های استان یزد غافل بمانند، اصرار به حضور آنها در مرکز استان است در حالی که هر یک از شهرستان‌های استان، جاذبه‌هایی زیبا و بی‌نظیر دارند.

لزوم توزیع سفر در میان شهرستان‌های استان یزد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد توزیع سفر در شهرستان‌های استان اظهار داشت: امسال تلاش شده با معرفی بیشتری از شهرستان‌های استان، توزیع سفر را در همه شهرستان‌ها شاهد باشیم.

مصطفی فاطمی عنوان کرد: در مبادی ورودی استان یزد نیز تلاش شده با معرفی جاذبه‌های گردشگری و ایجاد امکانات اقامتی و زیرساخت‌های گردشگری، ماندگاری بیشتر مسافران نوروزی در شهرستان‌ها را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه تا امروز میزان حضور و اسکان گردشگران نوروزی در استان افزایش 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است، افزود: خوشبختانه توزیع سفر در میان شهرستان‌های استان نیز نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

فاطمی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های میبد، تفت و مهریز بعد از مرکز استان، بیشترین حجم مسافران را در خود جای داده‌اند.

وی یادآور شد: برای ایجاد اشتیاق در میان مسافران و گردشگران، هر روز از ایام تعطیلات نوروز به نام یکی از شهرستان‌ها نامگذاری شده و تورهای ویژه‌ای برای مسافران به این شهرستان‌ها تدارک دیده شده تا معرفی بیشتر و آشنایی بیشتری برای مسافران فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار