سومین جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی ومنابع طبیعی به ریاست رییس کل دادگستری استان و دبیری دادستان عمومی و انقلاب ارومیه برگزار شد
کد خبر: ۱۹۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴ 16 March 2016


شورای حغاظت


جوان پرس :
 
سومین جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی ومنابع طبیعی در حالی به ریاست رییس کل دادگستری استان و دبیر دادستان عمومی و انقلاب ارومیه برگزار شد که دستگاه قضا کمر همت بسته تا جلوی حیف و میل بیت المال را در استان بگیرد و این در حالیست راهکار موفقیت در این مهم اهتمام تمامی ادارات و دستگاه های مرتبط از جمله استانداری ، سازمان جهادکشاورزی ، اداره کل منابع طبیعی و شهرداری ها و اعضای شورا و فرمانداران تمام شهرهای استان است و این مساله به خوبی در این جلسه خود را نشان داد.

 مصطفی حبیبی دادستان عمومی و انقلاب ارومیه به عنوان دبیر شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی  استان که از اهتمام ویژه دستگاه قضا برای حفظ اراضی ملی و جلوگیری از حیف ومیل بیت المال خبرداد و به خوبی از آخرین وضعیت چالش های این حوزه در سطح استان آگاه است در این جلسه تصمیم گرفته بود تا مشکلات و چالش های حوزه منابع ملی و زمین خواری و جنگل خواری سردشت را به جلسه بیاورد و خواستار پاسخگویی تمامی مسوولان شهرستانی از فرماندار گرفته تا شهردار و روسای جهاد و منایع طبیعی و حتی خود رییس دادگستری و داستان شهرستان شد.

 عباسپور رییس دادگستری شهرستان سردشت معضلات اصلی اسن شهرستان را اراضی کشاورزی و ویلاسازی  و خانه باغ های در حال احداث ،  موضوع واگذاری زمین به شهرداری برای احداث پارک ایثار و معضل جنگل  خواری عنوان کرد و گفت : ۳۴ پرونده از سوی منابع طبیعی تشکیل که بیش از ۹۰ درصد آن رای صادر شده و در این مدت ۵۵ هکتار از متصرفین آزادسازی شده است.

عزیز حسنی فرماندار سردشت هم با تایید مطالب رییس دادگستری شهرستان اضافه کرد : وجود ۸۰ هزار هکتار جنگل در سردشت  و ۱۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده و مشکل ساخت و سازهای جدید خواستار افزایش نیروی انسانی جهادکشاورزی ومنابع طبیعی و همچنین تجهیز امکانات این اداره ها برای جلوگیری از حیف و میل بیت المال در شهرستان شد.

فرماندار سردشت گفت: با جلوگیری از ساخت ویلا باغ در سردشت می‌توان منابع طبیعی این شهرستان را نگهداری و از تهدیدات جدی حفظ کرد.

عزیز حسنی اظهار داشت: منابع طبیعی شهرستان سردشت در معرض خطر بوده و در بحث زمین خواری و تملک اراضی منابع طبیعی تخلفات بسیاری صورت گرفته است.

وی با بیان گوشه ای از این تخلفات گفت: ساخت ویلا باغ بدون مجوز در اراضی کشاورزی از معضلات جدی این شهر است که نیازمند توجه و رسیدگی ویژه بوده و با این اقدام از افزایش بیش از پیش این تخلفات جلوگیری کرد.

حسنی افزود: از برخی تخلفات صورت گرفته در داخل حوزه استحفاظی جریمه‌های نقدی دریافت و در خارج از این محدوده نیز جنگل ها و مراتع نیازمند حفاظت هستند.

حسنی تصریح کرد: برای اراضی منابع طبیعی فنس‌کشی شده قبلاً پرونده‌سازی شده ولی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده که چنین نتایجی ورود به موقع و جلوگیری از تخلفات را می‌طلبد.

دادستان سردشت نیز در این جلسه با تاکید بر اهتمام ویژه ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی از آمادگی کامل دستگاه فضا برای برخورد با هر گونه تعدی و دست درازی به منابع ملی ومنابع طبیعی شهرستان خبر داد.

سعیدیان رییس جهادکشاورزی و  رحمان پور رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت نیز در جلسه توضیحاتی پیرامون اقدامات و آخرین وضعیت اراضی ومنابع طبیعی شهرستان ارایه کردند.

شهردار سردشت هم در این جلسه به بیان اینکه ” آرزوی دیرینه مردم این شهرستان استفاده از جنگل است وشهرداری تمامی اهتمام خود را برای حفظ منابع ملی در سطح شهرستان بکار گرفته ” تاکید کرد : با تمام قدرت اعلام می کنم هر کجا خطایی از سوی مجموعه مدیریت شهری روی داده آماده پاسخگویی هستیم ولی شهرداری در این مدت سعی کرده فارغ از مسوولیت کاریش برای حفظ جنگل و جلوگیری از زمین خواری تلاش کند.

ابراهیم سلطانی افزود : با توجه به شرایط خاص این منطقه ، سردشت نسخه مخصوص به خود را می خواهد و همه ادارات باید در این مسیر همگام و همقدم در راستای حفظ منابع ملی پویا باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: تا کنون افزون بر ۸۹ درصد از منابع طبیعی ملی آذربایجان غربی سنددار شده‌اند.

رحمان وهاب‌زاده اظهار داشت: طبیعت آذربایجان غربی بخش محروم و مظلومی است و حمایت چندانی از آن صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: در سال ۹۳، پنج هزار و ۴۰ فقره پرونده در خصوص منابع طبیعی تشکیل شد که چهار هزار و ۵۲۰ فقره آن بر له دولت و مابقی بر علیه دولت بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی با بیان اینکه ۸۹ درصد از اراضی استان در عرصه‌های ملی اخذ سند کرده‌اند گفت: ۸ هزار هکتار از اراضی ملی نیز به اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی تحویل داده شده است.

وهاب‌زاده بیان کرد: مساحت اراضی ملی ارومیه ۶۲۱ هزار و ۶۱۰ هکتار است که ۲۷۰ هزار و ۸۸۹ هکتار آن با همکاری اداره ثبت و احوال استان سنددار شده‌اند و در واقع ۸۴٫۲درصد در این زمینه نسبت به سال‌های مشابه رشد داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت و بهره برداری در مناطق حاشیه‌ای استان از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت بگیرد تصریح کرد: مردم نیز باید در این اقدامات احساس مسئولیت کرده و نسبت به حفظ منابع طبیعی شهرستان خود حساس باشند.

کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نیز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت انهار و و لایروبی رودخانه ها در سطح استان و مقابله با ایجاد چاههای غیر مجاز تاکید کرد : با حمایت دادستان محترم مرکز استان ۱۱۳  مورد دستگاه حفاری توقیف شده و ۳۲۵ مورد پمپ غیرمجاز هم برچیده شده ،۴۵۷ چاه غیرمجاز پر شده و ۱۸۷ مورد جلوگیری از اضافه برداشت انجام گرفته است.

 رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به عنوان رییس جلسه ضمن جمع بندی مطالب  با اشاره به اینکه برای حفظ مناطق طبیعی سردشت امکانات ویژه‌ای لازم است و توجه استاندار آذربایجان غربی را می‌طلبد بیان کرد: اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز باید پس از صدور مجوز بر اراضی مورد نظر نظارت داشته باشند.

توکل حیدری با بیان اینکه برای جلوگیری از انجام تخلفات متولیان باید باید در سریع‌ترین زمان وارد عمل شده و منتظر شکایات نباشند گفت: باید برای ۸۰ هزار هکتار جنگل سردشت، ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۱۰ هزار هکتار مناطق حفظ شده این شهرستان شناسنامه ثبتی ایجاد کرد.

وی افزود: با انجام این اقدام از مورد تجاوز قرار گرفتن اراضی ملی جلوگیری شده و بخش اعظمی از زمین‌ها نگهداری می‌شوند چرا که اهمیت منابع طبیعی باید توسط مسئولان و نهادهای مربوطه درک شده و در این راساتا مجازات سبک برای مجرمان کارساز نیست.

توکل حیدری اظهار داشت: برای حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌های شهرستان سردشت باید به‌زودی کمیته حفاظت از منابع طبیعی تشکیل شود چرا که نبود این کمیته از مهم‌ترین دلایل ضعف و ناتوان بودن ادارات مربوطه در برابر جلوگیری از تخلفات است.

رییس کل دادکستری استان تاکید کرد : با شناسنامه‌دار کردن جنگل‌ها، مراتع و مناطق حفاظت شده شهرستان سردشت از تجاوز به اراضی ملی جلوگیری می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار