اواسط سال 83 وقتی تنها شهربازی شیراز برای همیشه تعطیل شد، مسئولان در مقابل پرسش خبرنگاران وعده دادند که به‌همت سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مجتمعی رفاهی و تفریحی، جایگزین خواهد شد، وعده‌ای که محقق نشد و کسی هم از مردم عذرخواهی نکرد!
کد خبر: ۱۹۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ 09 March 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: امروز در حالیکه 11 سال از آن وعده‌ها می‌گذرد، همچنان از داشتن یک شهربازی استاندارد و مناسب محروم است، امکانی ابتدایی برای گذران اوقات فراغت خانواده‌های شیرازی و مسافرانی که به این شهر به‌اصطلاح توریستی سفر می‌کنند.

به‌جای شادی‌شهر شاهد که زمین آن را بنیاد شهید به بخش خصوصی واگذار کرد، در آخرین روزهای شهریور سال 84 عملیات اجرایی پروژه‌ای با نام اغواکننده خلیج فارس بر زمین خورد. روزی که بسیاری از خبرنگاران برق شادی را تنها در چشمان یک‌نفر از جماعت حاضر در مراسم می‌دید و آن فرد کسی نبود جز سرمایه‌گذار جوانی که مدعی بود و همه باور داشتند که او سرمایه به شیراز خواهد آورد!

آنچه که آن روز و بعد از فراز و نشیب‌های فراوان، قرار شد ساخته شود، مجتمع فرهنگی، گردشگری، تفریحی و خدماتی و در نهایت تجاری بود. مرکزی برای آنکه فخر شیراز شود و مکانی مناسب جایگزین شادی شهر شاهد که حالا دیگر وجود نداشت! شادی شهری که شهروندان شیرازی از آن خاطرات خوب بسیاری را در حافظه تاریخی‌شان ثبت کرده بودند.

طی سال‌های بعد و با وجود آنکه شهرداری و شورا زیر بار دادن مجوزهای قانونی نمی‌رفتند، ساخت مجتمع تجاری از مجموعه خلیج فارس، به اتمام رسید، مغازه‌ها در قالب سرقفلی با قیمت‌های نجومی به‌فروش رفت، مغازه‌هایی که تعداد آن براساس گفته‌های مسئولان وقت اصناف، با تعداد کل واحدهای تجاری فعال دارای مجوز در شیراز، برابری می‌کرد!

مرکز تجاری مجموعه خلیج فارس در هاله‌ای واکنش‌های متناقض، فروردین ماه سال 91 و با حضور شهردار وقت تحت عنوان فاز اول به بهره‌برداری رسید. اینکه چرا شهردار برخلاف آنچه خود باور داشت و خلف وعده سرمایه‌گذار می‌دانست، در مراسم افتتاح این مرکز حاضر شد و سخنرانی کرد، هنوز هم مبهم است.

سرمایه‌گذار خارج نشین ایرانی، اما به راحتی همه را دور زد و نه‌تنها کار ساخت فازهای بعدی را دنبال نکرد بلکه با ساختن یک مسجد و نماسازی‌های گول زننده، بی‌آنکه دستگاهی مدعی او باشد، ساخت هتل و مجموعه خدماتی و گردشگری را متوقف کرد و به‌جای یک شهربازی ایده‌آل، مکانی برای تفریح خانواده‌های متمول ایجاد کرد.

شاید خیلی از خبرنگاران روز افتتاح این مجموعه را به‌خاطر داشته باشند، همان روزی که استاندار وقت و شهردار و سایر مسئولان با حضور در محل شهر بازی سرپوشیده و به ظاهر مجلل مرکز خلیج فارس، لب از انتقاد فروبستند و سرمایه‌گذار را مورد پرسش قرار ندادند که وعده ساخت هتل و شهربازی متناسب و بزرگ و مجهز که برای همه قابل استفاده باشد، چه شد!؟

البته آن روز بسیاری از حاضران در مراسم افتتاح مرکز تجاری، با دیدن مدیران بعضی بانک‌ها، این سئوال برایشان پیش آمد که آیا سرمایه‌گذار مدعی داشتن سرمایه کافی، از تسهیلات بانکی استفاده کرده است؟ اما این پرسش آنان را کسی پاسخ نداد.

مرور خاطرات خبرنگارانی که به‌عنوان منتقدان این سرمایه‌گذاری بارها و بارها، گزارش‌هایی را منتشر کرده و مسئولانی را مورد خطاب و پرسش قرار داده بودند، نشان دهنده هشدارهایی در مورد تخلفات متعدد سرمایه‌گذار است.

اگرچه "حسینی‌قشمی" هیچگاه خود را در معرض سئوال خبرنگاران قرار نداد و اگر خبری از او منتشر می‌شد، توسط بازاریابان و در قالب رپورتاژهای آگهی، تهیه شده بود. راه‌اندازی هایپر مارکت و مدیریت نامناسبی که در ابتدای حرکت این فروشگاه بر آن حاکم بود، بار دیگر خبرنگاران را به انتقاد واداشت اما باز هم پاسخ‌های سربسته و نامشخص تنها دست‌آوردی بود که حاصل شد.

چهارروز قبل خبرنگار ایسنا در یکی از روزنامه‌ها با یک آگهی روبرو شد، عکس آن را گرفت و برای اطلاع از صحت این آگهی، آن را در شبکه‌های اجتماعی که همه اعضای آن خبرنگار بودند به اشتراک گذاشت. خبر صحت داشت اما واکنش‌ها خیلی گذرا بود و سطحی!

متن آگهی، به مزایده گذاشته شدن مجتمع خلیج فارس از سوی بانک اقتصاد نوین و در راستای بازپس گیری مطالبات معوقش بود. این یعنی آب سردی بر سر تمام کسانی که گمان می‌کردند مالک پروژه خلیج فارس، سرمایه‌گذار واقعی است.

با دیدن آگهی به‌یاد سخنان شهردار وقت شیراز در خرداد 92 و هنگام افتتاح شهربازی سرپوشیده این مجتمع که گروه متمول جامعه را هدف قرار داده بود، افتادم، آنجا که عنوان کرده بود: " قاطعانه می‌گویم مجتمع عظیم خلیج فارس پروژه‌ای است که در آن هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و سرمایه‌گذاران آن می‌توانند با قوت و قدرت آن را پیش ببرند."

آخرین بار گزارش‌هایی انتقادی برای یافتن چرایی توقف پروژه هتل 35 طبقه مجتمع خلیج فارس و بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به نشست بخش شمالی این هتل منتشر شد که باز هم با سکوت، بی پاسخ ماند.

بعد از ظهر دوشنبه 17 اسفند، زمانی که نایب رئیس و روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای شیراز برای تشریح ابعاد بودجه شهرداری در جمع خبرنگاران حاضر شده بودند، خبرنگار ایسنا آنان را در خصوص به مزایده گذاشته شدن پروژه خلیج فارس خطاب قرار داد و وعده‌های داده شده را یادآوری کرد.

خبرنگاران با تاکید براینکه چنین اقدامی بار دیگر سرمایه‌گذاری در شیراز را به محاق فرو خواهد برد، خواستار ورود شهرداری و خرید این مجتمع شدند تا خلیج فارس به‌جای آنکه آبروی شهرراز را بریزد، همچنان مایه مباهات باشد!

رئیس شورای شهر شیراز البته در ابتدای سال 94 از خلف وعده سرمایه‌گذار این مجتمع گفته بود و از ورود شورا به این موضوع خبر داده بود.

عصر دوشنبه، محمدتقی تذروی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر، حرف دل خبرنگاران و شهروندان شیراز را در قالب نطق قبل از دستور، بیان و تاکید کرد که باید جلوی مزایده این مجتمع توسط مسئولان ارشد اجرایی و قضایی فارس گرفته شود.

تذروی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز تاکید دارد که به مزایده رفتن مجتمع خلیج فارس به‌عنوان یکی از مظاهر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به‌معنای بازی با آبروی شیراز است.

او که آگهی مزایده این مجتمع را دیده بود، مجوز این مجتمع را مجموعه گردشگری دانست و یادآور شد که سرمایه‌گذار برخلاف وعده‌های داده شده ابتدا مجموعه تجاری را احداث کرد.

وی با بیان اینکه مالکان این پروژه به تعهدات خود مطابق مجوز دریافتی عمل نکرده‌اند، گفت: سرمایه‌گذار از احداث هتل، سالن‌های سینما و سالن‌های آمفی تئاتر و هتل و مجموعه‌های گردشگری به بهانه‌های واهی سرباز زده‌اند، در صورتی که به جهت احداث این مجموعه‌های گردشگری مجوز احداث تجاری‌ها توسط کمیسیون ماده پنج صادر شده است. به‌دلیل تکمیل نبودن پروژه و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری را از صدور پایان کار مجموعه تجاری منع کرده است.

وی با بیان اینکه مجموعه خلیج فارس بدهی زیادی دارد، گفت: سرمایه‌گذار بابت جریمه کمیسیون ماده صد، عوارض مربوط به آرای کمیسیون ماده صد و دیگر موارد به شهرداری بدهکار است. مالک این پروژه سود قابل توجهی را با فروش بخش تجاری کسب کرده و بخش خدماتی را رها کرده است. سرمایه‌گذار با پرداخت نکردن اقساط تسهیلات دریافتی، خود خواسته پروژه را در معرض حراج قرار داده است.

عضو شورای شیراز گفت: با هدف حفظ آبروی شیراز و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان، از مسئولان ارشد اجرایی و قضایی فارس درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده برای بررسی این موضوع و جلوگیری از برگزاری مزایده و استیفای حقوق شهر را دارم.

خبرنگاران به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی امیدوار هستند که این‌بار شاهد واکنش مناسب از سوی مسئولان باشند. مسئولانی که هنوز هم از شهروندان شیراز به‌دلیل آنکه تنها شهر بازی این شهر و مکانی که همه شهروندان در هر سطح درآمدی قادر به استفاده از آن بودند را فدای زیاده خواهی یک سرمایه‌بردار کرده‌اند، عذرخواهی نکرده‌اند.

قطعا واکنش معقولانه مسئولان موجب خواهد شد از این پس سرمایه‌گذاران واقعی در فضای امن و ایمن شیراز اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. به‌حتم بسترهای سرمایه‌گذاری سالم و پاک در شهر راز فراهم است، شهری که ظرفیت‌های کم‌نظیر در حوزه گردشگری دارد و می‌تواند در ابعاد مختلف گردشگری مذهبی، تاریخی، طبیعی و پزشکی، سرآمد منطقه باشد. اگر معقولانه حرکت کنیم. اگر با روش‌ها و ابزار مختلف سره را از ناسره جدا کرده و به سرمایه‌گذارنماها اجازه سوءاستفاده را ندهیم، اگر هشدارها را جدی گرفته و به توصیه‌ها و هشدارهای رسانه‌ها و خبرنگاران، توجه کافی را داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار