مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: امسال بالغ بر 920 هکتار از اراضی استان رفع تصرف شده است.وی افزود:گفت: سال‌های سال درگیری و اختلاف نظر بین منابع طبیعی و اوقاف بر سر اراضی وجود داشت که برخی سودجویان هم با سوءاستفاده از خلاء قانونی اقدام به تصرف و تخریب این اراضی کرده‌اند. تعدد پرونده‌های تشکیل شده در این حوزه گواه آن است.
کد خبر: ۱۹۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱ 07 March 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: مهرزاد بوستانی امروز، دوشنبه 17 اسفند در همایش قانون و منابع طبیعی که به‌مناسبت هفته منابع‌طبیعی و آبخیزداری در شیراز برگزار شد، همکاری و همدلی بین دستگاه‌ قضایی، اوقاف و منابع طبیعی را مطلوب دانست.

بوستانی با یادآوری اینکه طی سال‌های گذشته پرونده‌های متعددی در زمینه تصرف و تخریب اراضی منابع طبیعی در دستگاه قضایی فارس تشکیل شده و بعضا راکد مانده بود، ادامه داد: حرکت‌های خوبی در دوسال اخیر، انجام و منجر به تعیین تکلیف بسیاری از این پرونده‌ها و خلع ید متصرفان از اراضی منابع طبیعی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در ادامه این جلسه که بدون حضور مسئولان قضایی و اجرایی استان برگزار شد، گفت: در زمینه حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، اقدامات خوبی در شهرستان‌های فارس انجام شده است.

بوستانی با بیان اینکه در فارس 10 میلیون هکتار اراضی جنگلی و مرتعی وجود دارد، همبستگی و همدلی بین دستگاه‌های مختلف قضایی و اجرایی را عاملی موثر در حفاظت از این اراضی دانست و افزود: بعضا اختلاف نظرهایی در خصوص اراضی درون محدوده و خارج از محدوده شهرها بین منابع طبیعی، راه و شهرسازی و اوقاف فارس وجود داشت که با توافق و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در سطح ملی و استانی، بسیار کاهش یافته و دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است.

این مقام مسئول، یکی از مشکلات موجود در رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده در زمینه اراضی منابع طبیعی در دستگاه قضایی را بحث استفاده از کارشناسان رسمی دادگستری دانست و گفت: استفاده از کارشناسان رسمی دادگستری هزینه‌های سنگینی را به‌ دوش دولت تحمیل می‌کند.

بوستانی اضافه کرد: تلاشی برای قانع کردن قضات شکل گرفته است که به‌جای کارشناسان رسمی دادگستری، در پرونده‌های کیفری از نظر نیروهای کارشناس منابع طبیعی که ضابط قضایی نیز شناخته می‌شوند، استفاده شود.

وی همچنین با اشاره به وسعت اراضی وقفی و موقوفات در استان فارس، گفت: سال‌های سال درگیری و اختلاف نظر بین منابع طبیعی و اوقاف بر سر اراضی وجود داشت که برخی سودجویان هم با سوءاستفاده از خلاء قانونی اقدام به تصرف و تخریب این اراضی کرده‌اند. تعدد پرونده‌های تشکیل شده در این حوزه گواه آن است.

بوستانی بیان کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در سطح ملی که طی دو مرحله انجام شد، زمینه‌ای مناسب برای رفع اختلاف و از بین بردن زمینه سوءاستفاده و تصرف غیرقانونی این اراضی فراهم شده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس، حجم اراضی مورد اختلاف با اوقاف را 400 هزار هکتار، عنوان و اضافه کرد: طی سال‌های اخیر این موضوع با تعامل مطلوب مسئولان اوقاف فارس، بررسی و با کمک و همراهی دستگاه قضایی، حل شده است.

بوستانی گفت: براساس آراء صادره 35 هکتار از اراضی مورد اختلاف، موقوفه تلقی و مابقی آن اراضی ملی و منابع طبیعی، محسوب و اسناد و مدارک آن تنظیم شده است. امیدواریم با تداوم همین روند تعاملی شاهد از بین رفتن زمینه سوءاستفاده و تخریب و تصرف باشیم.

طی 2 دهه گذشته بخش‌های زیادی از اراضی منابع‌طبیعی شیراز و استان فارس توسط افراد و گروه‌های سودجود تحت عناوین مختلف تصرف شده است. حجم تصرف‌های غیر قانونی در شهرستان شیراز و نقاط حاصلخیز این شهرستان، در سال‌های 89 و 90 منجر به تشکیل پرونده‌های متعدد شد و پای بسیاری از افراد و گروه‌های متخلف که در تخریب و تصرف اراضی دخیل بودند، به دستگاه قضایی کشیده شد.

کارشناسان و صاحب نظران معتقد هستند که بخشی از معضل افت سطح آب در منابع زیرزمینی در شیراز و فارس را ناشی از توسعه تصرفات و تخریب اراضی و منابع طبیعی می‌دانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار