مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذای استان فارس گفت: براساس اعلام اداره استاندارد ۲۰۰ نوع سم باید در طرح پایش قرار بگیرد اما به دلیل کمبود آزمایشگاه در استان تنها نیمی از این سموم پایش می‌شوند.
کد خبر: ۱۹۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 04 March 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:محمدمهدی قیاسی  با بیان اینکه استان فارس با کمبود آزمایشگاه کنترل سموم روبه‌رو است اظهار داشت: براساس اعلام اداره استاندارد ۲۰۰ نوع سم باید در طرح پایش قرار بگیرد اما به دلیل کمبود آزمایشگاه در استان تنها نیمی از این سموم پایش می‌شوند.

وی با بیان اینکه هزینه آنالیز محصولات کشاورزی بالا است بنابراین کشاورزان برای انجام طرح پایش رغبتی ندارند افزود: برای تشویق کشاورزان به انجام این کار دولت باید یارانه‌ای خاص به این موضوع اختصاص دهد.

قیاسی با بیان اینکه هزینه اخذ گواهی محصولات ارگانیک به صورت ارزی محاسبه می‌شود به همین دلیل کشاورزان توانایی اخذ آن را ندارند عنوان کرد: گواهی «ISO 11000» یا همان گواهی محصولات ارگانیک هنوز نظام نامه اجرایی ندارد و باید هر چه سریع تر این نظام نامه تدوین شود.

مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذای استان فارس بیان کرد: در سال ۹۲ بیش از ۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان فارس گواهی تولید محصولات ارگانیک را دریافت کردند اما به دلیل بالا بودن هزینه نتوانستند این گواهی را تمدید کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بیش از ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان فارس محصولات سالم تولید می‌شود که ۱۶۴ هزار هکتار از این میزان مربوط به سال گذشته است افزود: در بسترهای منابع طبیعی، اراضی دیم، انجیرستان‌ها، تاکستان‌ها و نخیلات استان فارس محصولات ارگانیک و سالم تولید می‌شود.

قیاسی با بیان اینکه کشاورزان استان فارس در زمینه تولید محصولات سالم و ارگانیک آموزش دیده‌اند و کارشناسان جهاد کشاورزی نیز در این زمینه اطلاعات کامل دارند عنوان کرد: جهاد کشاورزی استان فارس آمادگی پذیرش سفارش برای تولید این محصولات از سوی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را دارد.

وی با تاکید بر ترویج مصرف محصولات ارگانیک و سالم گفت: شهرداری شیراز برای ترویج این فرهنگ در میدان تره‌بار غرفه رایگان در اختیار توزیع‌کنندگان محصولات ارکانیگ می‌گذارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار