مدیر عامل آب منطقه ای مازندران از سر ریز شدن آب سد البرز مازندران خبر داد و گفت: با هدف آزمایش و کنترل ابزار دقیق و با بسته شدن دریچه های سد ، 143میلیون متر مکعب ظرفیت این سد پر و عملیات سر ریز آب سد در حال انجام است.
کد خبر: ۱۹۰۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 01 March 2016

به گزارش تابناک مازندران،ابرهیم یخشکی افزود: به منظور آزمایش و کنترل ابزار دقیق سد ،نگهداری و آزمایش دریچه های سد ، عملیات سرریز شدن سد البرز انجام شد. 


وی خاطر نشان کرد : از آنجاییکه شبکه های پایین دست سد البرزهنوز به اتمام نرسیده است ،مصرف آب پشت این سد به کندی صورت می گیرد.


وی با اشاره به اینکه هنوز 40 درصد عملیات شبکه های پایین دست سد البرز در شهرستان های جویبار و بابلسر باقی مانده است، اظهار داشت: شرایط سد تحت کنترل است و مشکلی وجود ندارد.


وی دلیل کند شدن عملیات شبکه گذاری در پایین دست سد البرز را کمبود اعتبار عنوان کرد و بیان داشت: پیگیر تخصیص کامل وام بانک جهانی برای انجام طرح های شبکه گذاری این سد هستیم.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران تصریح کرد: 120میلیون دلار وام بانک جهانی برای طرح های سد البرز در نظر گرفته شده بود که تنها 40 میلیون دلار آن پرداخت شد.


وی بارندگی های دو روز اخیر در بالا دست سد را برف دانست و بیان داشت: سر ریز شدن آب سد البرز ربطی به بارندگی ندارد.


سد البرز که به نام آیت الله صالحی مازندرانی است برای تامین آب 54 هزار هکتار اراضی کشاورزی و تامین آب شرب 330 لیتر در ثانیه برای شهرهای گروه الف (بابل ، هادی شهر ، بابلسر و امیرکلا ) در منطقه لفور سوادکوه شمالی اجرا شد.


یخکشی در مورد وضعیت آبگیری سد شهید رجایی ساری گفت: اکنون حدود 80 درصد ظرفیت 162 میلیون متر مکعبی این سد پر از آب شده است.


وی با بیان اینکه این مقدار آب نسبت به سال قبل حدود 18میلیون متر مکعب کاهش نشان می دهد، اظهار داشت: آب گیری سد شهید رجایی سال جاری نسبت به دو سال قبل 50 میلیون متر مکعب کمتر شده است.


سد شهید رجایی با قدمت 19 ساله پشتوانه بخش کشاورزی دشت تجن است و سالانه آب مورد نیاز 46 هزار هکتار از اراضی زراعی منطقه را تأمین می کند. 


تامین آب شرب شهرهای ساری و شرق استان مازندران نیز از طرح های در دست اجرای سد رجایی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار