آیین اختتامیه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر ساعت 15 امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار همایش‌های رفاه در حال برگزاریست و در مراسمی نیز از برگزیدگان آن قدردانی خواهد شد.
کد خبر: ۱۸۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳ 20 February 2016
آیین اختتامیه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر ساعت 15 امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار همایش‌های رفاه در حال برگزاریست و در مراسمی نیز از برگزیدگان آن قدردانی خواهد شد.آیین اختتامیه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر ساعت 15 امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار همایش‌های رفاه در حال برگزاریست و در مراسمی نیز از برگزیدگان آن قدردانی خواهد شد.
 

 
تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما: مراسم پایانی دهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر درحالی برپا می‌شود که در این دوره 10 محفل شعرخوانی در شهرهای قم، ری، تهران، بجنورد، بم، همدان، شیراز، اصفهان، ارومیه و ایلام برگزار شد.

همچنین برگزاری سه برنامه ادبی در کشورهای لبنان، افغانستان و تاجیکستان شامل دیدارها و محافل شعرخوانی شاعران ایرانی و غیر ایرانی از جمله فعالیت‌های دیگری بود که در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، صدای شعر انقلاب اسلامی را از مرزهای ایران فراتر برد و به گوش شاعران، ادیبان و اهل فرهنگ در کشورهای منطقه رساند.

برای این رویداد هنری حدود 3000 کتاب شعر منتشر شده در سال 1393 مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 22 کتاب در بخش‌های سه‌گانه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر معرفی شدند.

در بخش‌ "شعر کودک و نوجوان" 7 کتاب شامل«حال غنچه خوب است»، سروده غلامرضا بکتاش، «قد سر سوزن»، سروده ناصر کشاورز، «قصه نمایش کودکان» سروده مهری ماهوتی، «هر گلابی یک چراغ» سروده کمال شفیعی، «هی برف، برف، هی برف» سروده سعیده موسوی‌زاده، «یک قاچ هندوانه» سروده زهرا داوری، «یک قوری پر از قور» سروده مریم هاشم‌پور توانستند به مرحله نهایی داوری راه یافتند.

داوران بخش شعر کودک و نوجوان را مصطفی رحماندوست، مریم جلالی و انسیه موسویان تشکیل دادند.

همچنین در بخش "درباره شعر" نیز 5 کتاب نامزد دریافت جایزه این بخش شامل: «آتش پارسی» (مجموعه دو جلدی)، تالیف حمید یزدان پرست، «از هفت پیکر تا هشت بهشت»، اثر محمدجعفر محجوب، «مکتب هرات و شعر فارسی»، نوشته حسن نصیری جامی، «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی»، تالیف عباس ماهیار، «نگاهی به شعر سنتی معاصر»، تالیف فضل‌الله رضا شدند که داوری این بخش را علیرضا پولادی، محمدسرور مولائی و بهادر باقری بر عهده داشتند.

در بخش "شعر بزرگسال" نیز ده کتاب شامل «بادام هزاره‌ها»، سروده محمدشریف سعیدی، «پرتره»، سروده هرمز علیپور،«دو قدم مانده به خاکستر»، سروده تیرداد نصری، «سپیدخوانی روز»، سروده مفتون امینی، «سکته سوم»، سروده غلامرضا بروسان، «سکوت فرفره کوچکی بود که در باد می‌چرخید»، سروده احمدرضا احمدی، «سیبی از باغ زمستان»، سروده جعفر درویشیان، «لحظه جهان»، سروده قربان ولیئی، مجموعه آثار هوشنگ چالنگی، اثر هوشنگ چالنگی، مجموعه غزل پری‌ خوانی، امیرحسین اللهیاری به مرحله نهایی داوری راه یافتند.

سعید بیابانکی، مصطفی علیپور و بهمن ساکی داوری بخش شعر دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر راعهده دار بودند.

دبیر دهمین جشنواره شعر فجر در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: در برگزاری این جشنواره، کارنامه شعری کشور در یک سال گذشته بررسی شده است و استادان این رشته آن را داوری کرده اند که آیا شعرها بر اساس ملاک‌های ادبی سروده شده است.

اسماعیل امینی افزود: برای شاعران و دانشگاهیان کشورهای افغانستان، تاجیکستان و لبنان جالب بوده که توانمندی شعری در ایران به این حد بالاست؛ چراکه پیش از این برخی از شاعران ایرانی به تنهایی به این کشورها سفر کرده بودند اما کم پیش آمده بود که گروهی از شاعران ایرانی به کشورهای فارسی‌زبان مسافرت کنند و در آنجا شعر بخوانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار