کد خبر: ۱۷۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲ 11 February 2016
به گزارش تابناک یزد، سرانجام آرزوی دیرینه شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی (ره) در روز 23 بهمن 1367 تحقق یافت و دانشگاه یزد به عنوان اولین دانشگاه جامع کشور بعد از انقلاب اسلامی با پذیرش 38 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی رسماً کار خود را آغاز کرد.

در مهرماه سال 1370 دانش سرای عالی یزد با قدمتی بیش از 15 سال در این دانشگاه ادغام شد و از آن زمان تاکنون هماهنگ با گسترش و ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های علمی و آموزشی، توسعه فیزیکی دانشگاه به طور جدی در دستور کار مدیران و برنامه‌ریزان این مجموعه قرار گرفته است.

دكتر "محمدصالح اولياء" رئيس دانشگاه يزد در اين رابطه مي‌گويد: دانشگاه یزد هم‌اکنون با ۴۲۶ نفر عضو هیات علمی و ۱۳هزار و ۴۰۰ نفر دانشجو در 44 رشته و گرایش در مقطع دکترا ، 99 رشته کارشناسی ارشد و ۶۲ رشته در مقطع کارشناسی به کارهای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی خود ادامه می‌دهد.

وي اضافه مي‌كند: تاکنون حدود 150 هکتار از مساحت 380 هکتاری این مجموعه آماده‌سازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در تداوم آن بیش از 114 هزار مترمربع ساختمان آموزشی و کمک آموزشی، 72 هزار مترمربع فضای خوابگاهی و بالغ بر ۳۰هزار مترمربع ساختمان‌های مورد نیاز دیگر در دست احداث است.

اولياء اظهار مي‌كند: علاوه بر آن، توسعه چشمگیر فضای سبز این دانشگاه که مساحتی بالغ بر 80 هکتار را در برگرفته است، با تلفیق زیبایی از باغچه‌های پر گل، آب‌نماها و سایبان‌ها، مناظر چشم‌نواز و دلپذیری را در برابر دیدگان هر بینندهای که به این دانشگاه کویری وارد می‌شود، قرار داده است.

وي در مورد دستآوردها و توانمندی‌هاي اين دانشگاه خاطرنشان مي‌كند: در اين رابطه مي‌توان به مواردي مانند کسب رتبه‌های برتر در همایش‌ها، جشنواره‌ها و المپیادهای ملی و بین‌المللی،قبولی بیش از 60 درصد دانش‌آموختگان در مقاطع تحصیلی بالاتر، کسب رتبه‌های برتر در آزمون‌های سراسری کارشناسی‌ارشد و دکترا، چاپ و ارایه بیش از 1600 عنوان مقاله علمی پژوهشی در همایش‌ها و نشریات معتبر ملی و بین‌المللی و انتخاب سه نفر از استادان این دانشگاه به عنوان دانشمندان پر استناد جهان، اشاره كرد.

رئيس دانشگاه يزد همچنين از انتشار 150 عنوان کتاب، انتشار 11 عنوان نشریه علمی پژوهشی، به انجام رساندن بیش از 60 طرح پژوهشی، راه‌اندازی مراکز علم و کار و فنآوری، تأسیس پنج پژوهشکده تخصصی و دو مرکز تحقیقاتی، به عنوان ديگر دستاوردهاي اين دانشگاه تاكنون ياد مي‌كند.

وي با بيان اين كه چشم‌انداز دانشگاه يزد، قرار گرفتن در ردیف 10 دانشگاه برتر کشور و تبديل به دانشگاهی دین‌مدار، خلاق و کارآفرین است، مي‌گويد: تعالی اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان بر اساس ارزش‌های اسلامی، ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح ملی ، منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه آموزش و پژوهش با رویکرد کارآفرینی دانش بنیان، توسعه قطب‌های علم و فناوری ملی در زمینه‌های دارای مزیت، ایفای نقش محوری در توسعه استان یزد، ارتقای سهم تولید علم و فنآوری استان یزد در آموزش عالی کشور، دستیابی به منابع مالی پایدار و تحقق ساختار تشکیلاتی چابک و کارآمد از مهمترين محورهايي است كه دانشگاه براي رسيدن به چشم‌انداز خود دنبال مي‌كند.

اولياء از مزیت‌ها و امکانات اين دانشگاه به برخورداری از استادان و پژوهشگران برجسته و جوان، ارایه خدمات کتابخانهای و آزمایشگاهی مدرن، دسترسی به پایگاههای متعدد و معتبر الکترونیک، بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت و پهن باند، فضای سبز وسیع و چشم‌انداز، پردیس‌های مجهز خوابگاهی پسران و دختران، سالن‌های مجهز ورزشی، استخر سرپوشیده، تالار پذیرایی و سالن‌های مجهز آمفی تئاتر و همایش اشاره مي‌كند.

وي در مورد سیاست‌هاي دانشگاه در دوره مدیریت جدید عنوان مي‌كند: رویکرد مبتنی بر احترام به افراد و ایجاد فضای اعتماد و همدلی، تفکر و تصمیمات جمعی، شفافیت در مدیریت و مدیریت مبتنی بر عملکرد، ارتقای کیفیت به همراه بهره‌وری، تمرکز زدایی و برون‌سپاری فرآیندهای قابل واگذاری، توسعه متوازن همراه با ساماندهی و بهینه‌سازی امکانات موجود از مهمترين سياست‌هاي دانشگاه تعيين شده است.

رئيس دانشگاه يزد در اين مورد به عملکرد مقایسه‌ای برخي شاخص‌هاي دانشگاه طي سال 93 تا 94 نسبت به سال‌هاي 90 تا 92 اشاره و تصريح مي‌كند: تعداد كل مقالات دانشگاه در حالي طي دو سال اخير يك‌هزار و 113 مورد بوده كه اين رقم از سال 90 تا 92 برابر با 941 مورد بوده است.

وي مبلغ کل قراردادهای پژوهشی دانشگاه در دو سال گذشته را بالغ بر 84 ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: اين ميزان در سال‌هاي 90 تا 92 جمعاً 78.5 ميليارد ریال بوده است، يا در مورد تعداد دانش‌آموختگان قبول شده در مقطع بالاتر اين تعداد از رقم دو هزار و 29 نفر در سال‌هاي 90 تا 92 به دو هزار و 283 نفر افزايش داشته است و ميزان نسبت دانشجو به استاد نيز از 37 به 32 ارتقاء يافته است.

دكتر اولياء در پايان نيز ميزان بودجه تحقيقاتي و درامد اختصاصي دانشگاه طي سال‌هاي 93 تا 94 را به ترتيب بالغ بر 116 و 214 ميليارد ريال خواند در حالي كه اين ارقام در سال‌هاي 90 تا 92 به ترتيب 49.5 و 130 ميليارد ريال بوده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار