رئیس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شما می‌توانید یک سوم از سرطان‌ها را با تغذیه درست و تحرک بیشتر از خودتان دور کنید.
کد خبر: ۱۷۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸ 09 February 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر حمید زارع افزود: هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اما ترکیب صحیح غذاها و مواد غذایی مختلف ممکن است، چنین تفاوتی را ایجاد کند.

او ادامه داد: یک تحقیق علمی در خصوص بیماری سرطان نشانه داده که اختصاص حداقل دو سوم وعده غذایی به غذاهای گیاهی و یک سوم وعده غذایی به پروتیین حیوانی، ابزاری مهم، برای مبارزه با سرطان است. مصرف مواد غذایی آلوده به برخی قارچ‌ها (کپک‌ها)، باعث وارد ‌شدن سم خطرناکی به نام "آفلاتوکسین" به بدن، می‌شود که این سم، احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

زارع گفت: مصرف غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، مصرف گوشت قرمز و نمک فراوان، احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش و استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های خیلی داغ، احتمال خطر سرطان‌های حفره دهان، مری و حلق را بالا می‌برد.

رئیس اداره بیماری‌های غیر واگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مصرف بالای سبزی و میوه و کاهش مصرف چربی و گوشت قرمز، خطر سرطان‌های سینه، روده و پروستات را کاهش می‌دهد و بین مصرف کربوهیدرات‌های (قندها) تصفیه ‌شده، با سرطان ‌روده هم ارتباط دیده شده است.

زارع اضافه کرد: فعالیت فیزیکی، خطر تمام عوامل مرگ‌ آور شامل بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون، برخی سرطان‌ها، پوکی استخوان، بیماری‌های اسکلتی و دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد و فعالیت مناسب بدنی، متابولیسم گلوکز را بهبود، چربی بدن را کم و فشار خون را پایین می‌آورد.

او با بیان اینکه فعالیت فیزیکی با اثربخشی بر روی برخی از ترکیبات ترشحی بدن، زمان توقف مواد سمی در روده‌ها را کاهش و سطح آنتی‌ اکسیدان‌ها را بالا می‌برد، افزود: تاثیر دیگر فعالیت فیزیکی، کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف، مانند سرطان سینه که در اثر متابولیسم هورمونی در زنان ایجاد می‌شود، است.

زارع، تحرک بدنی مناسب را در کاهش احتمال بروز سرطان‌های رحم، ریه و پروستات موثر دانست و اضافه کرد: احتمال عفونت ریه و سنگ‌های کلیوی بر اثر ورزش کاهش می‌یابد و فعالیت فیزیکی، سلامت اسکلتی عضلانی را ارتقا می‌بخشد؛ دیگر ویژگی مهم ورزش، کاهش نشانه‌های افسردگی است.

او هشدار داد: شروع ناگهانی و فعالیت شدید، برای افرادی که آموزش کافی ندیده‌اند یا به ‌تدریج، فعالیت خود را افزایش نداده‌اند، ممکن است، باعث عوارضی مانند جراحات، کم آبی بدن یا سکته قلبی شود. متخصصان و مسئولان حوزه بهداشت و سلامت در سطح جهان، توصیه می‌کنند که لازم است، یک فعالیت فیزیکی متوسط، در حد 30 تا 60 دقیقه در روز، وجود داشته باشد.

زارع گفت: اغلب زنان مبتلا به سرطان سینه، به آن اندازه که توصیه شده، فعالیت بدنی ندارند که لازم است برای کاهش وزن و بهبود بیماری و عوارض ناشی از آن، فعالیت بدنی مناسبی داشته باشند.

رئیس اداره بیماری‌های غیر واگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نقش ورزش در داشتن وزن مناسب، ادامه داد: زنان چاق بسیار کمتر از زنان لاغر، از سرطان سینه جان سالم به در می‌برند و شدت عوارض و وخامت بیماری در زنان چاق، بیشتر است.

این کارشناس اضافه کرد: با اینکه درمان سرطان، قدرت فعالیت را کاهش می‌دهد، ولی توصیه شده که حتی آنهایی که تحت شدیدترین درمان قرار دارند هم از نظر فیزیکی فعال باشند، زیرا فعالیت فیزیکی اثرهای مثبتی داشته و ضعف ناشی از درمان را کاهش و کیفیت زندگی و وضعیت روانی بیمار را ارتقا می‌دهد.

رئیس اداره بیماری‌های غیرواگیر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نیمی از مبتلایان به سرطان سینه با خواب شبانه مشکل دارند که فعالیت فیزیکی به صورت مرتب به آنها بسیار کمک می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار