کد خبر: ۱۷۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 07 February 2016

به گزارش تابناک یزد،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به تلاش های انجام شده برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در مدت اخیر گفت: پرونده بافت تاریخی هم اکنون به یونسکو ارسال شده است.

محمدمهدی شرافت با اشاره به اینکه یزد از بیش از ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی برخوردار است که بخشهایی از آن قابلیت ثبت جهانی را دارد، اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ هکتار از بافت تاریخی یزد که متعلق به دوران ایلخانی است، اظهار داشت: مطالعات جامعی از چندی پیش بر روی این بخش از بافت تاریخی آغاز شده و اقدامات مدنظر یونسکو نیز به انجام رسیده و اکنون پرونده برای بررسی به یونسکو ارسال شده است.

وی عنوان کرد: آماده سازي و ارسال پرونده نامزدي ثبت جهاني يزد به عنوان نخستين پرونده شهر تاريخي و فرهنگي ايران به یونسکو ارسال شده که با کمک و همکاري کارشناسان عالي ميراث فرهنگي در تهران و استان يزد همچنين مسئولان دستگاه هاي شهري تهيه و تدوين شد.

شرافت خاطرنشان کرد: پرونده شهر تاريخي و فرهنگي يزد از مدت طولاني در جريان بود و اين پرونده با همکاري تمامي ارگان ها آماده و براي نمايندگي ايران در يونسکو ارسال شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد عنوان کرد: يزد يکي از شهرهاي مهم حاشيه کوير در ايران است و بافت تاريخي يزد نسبت به ديگر شهرهاي کشور از سلامت بيشتر و مديريت نسبي قابل قبولي برخوردار است و بافت خشتي آن نيز وسعت زيادي دارد و بسياري از ارزش هاي معماري و شهري خود را تا به امروز حفظ کرده که همين دلايل موجب شد اين شهر کانديداي ثبت جهاني شود.

شرافت بیان کرد: ارزشهاي تاريخي و منظر فرهنگي شهر يزد کمتر تحت تأثير تأسيسات مدرن قرار گرفته و با وجود مساجد تاريخي، آب انبارها، تکايا، حسينيه ها و قنات ها ساختار آن به خوبي مشهود است.

وی اظهار داشت: از ديگر سازه هايي که در بیشتر خانه هاي تاريخي يزد ديده مي شود، بادگيرهاي زيبا و منحصر به فرد است که معماران و استادکاران يزدي با توجه به اقليم گرم و خشک منطقه بر روي خانه ها بنا مي کردند و تنوعي از معماري را در طول تاريخ به نمايش گذاشتند و نظیر این سازه ها در بافت تاریخی یزد بسیار است و همین امر سبب توجه یونسکو به بافت تاریخی یزد شده است.

شرافت اظهار داشت: معرفي کلي شهر تاريخي يزد، توصيف و تاريخچه، توجيه و اثبات ارزشهاي شهر تاريخي يزد جهت ثبات، پلان مديريت شهر، پايش بافت تاريخي شهر (مانيتورينگ‏)، حفاظت از شهر تاريخي، نقشه هاي بناهاي شاخص و بافت تاريخي به تفکيک حمايت از جمله مواردي است که در پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي يزد به صورت تفصيلي به آن پرداخته شده است.

وی افزود: این پرونده در سال ۲۰۱۷ در اجلاس یونسکو بررسی نهایی شده و در مورد ثبت جهانی آن اعلام نظر نهایی صورت می گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار