کد خبر: ۱۷۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 27 January 2016

به گزارش تابناک یزد،رشته علوم انسانی قرار است بساط خود را از مدارس دولتی جمع کند و به جایگاهی برسد که شایسته آن است، به نقطه‌ای که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برایش ترسیم کرده است.


البته این تصمیم فعلاً مربوط به شهر تهران است چون توان انجام این کار به ‌طور کامل نه در کشور بلكه حتي در تهران هم وجود ندارد ولي در عین حال این تغییرات، اسباب نگرانی را برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته علوم انسانی فراهم کرده است هر چند اين سئوال هنوز وجود دارد كه آیا این هم یکی دیگر از طرح‌های شکست خورده وزارت آموزش و پرورش در آینده خواهد بود؟

"تقی جباری فر" عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد در اين باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، مي‌گويد: متاسفانه یک اقدام غیرعاقلانه در جامعه ما، تصمیم‌های سریع وزارت آموزش و پرورش است كه در اين خصوص باید از آنها سوال شود كه چرا با اساتید دانشگاه در مورد این تصمیمات مشورت نمي‌كنند.

وي با بيان اين كه تصمیم‌های آموزش و پرورش بايد با هدف اصلاح باشد نه تغییر نظام آموزشی، عنوان مي‌كند: با تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان باید برای راهیابی به رشته علوم انسانی در مدارس فرهنگ از آزموني طاقت‌فرسا عبور کنند و وارد مدارس فرهنگ شوند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه اضافه مي‌كند: علی‌رغم همه این موارد، هزینه‌های زیادی را هم باید در مدارس فرهنگ پرداخت کنند که این امر موجب می‌شود حق تحصیل در این رشته برای همه یکسان نباشد.

وی در ادامه اظهار مي‌كند: در بسياري از كشورها مانند ایالات متحده هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل محروم شود ولی آموزش و پرورش كشور ما بر خلاف قانون مبني بر اين كه "تعلیم و تربیت برای همه"، با این اقدام می‌گوید آن که پول ندارد، از آموزش محروم شود.

وی خاطرنشان مي‌كند: آموزش و پرورش به جای آن که دانش‌آموزان با بضاعت مالی کمتر را برای تحصیل حمایت کند، دست به این رویکرد ناعادلانه زده است؛ بی‌عدالتی به این معنا که با این کار عده‌ای از دانش آموزان نمی‌توانند در رشته دلخواه خود یعنی علوم انسانی تحصیل کنند، در حالی که آنچه اروپا و ایالات متحده پیشرفت خود را مدیون آن می‌دانند، رشته علوم انسانی است.

هر دم از این باغ بری می‌رسد

جباری‌فر تاکید مي‌كند: ما هنوز در غم از دست دادن نسلی از دانش‌آموزان هستیم که به دلیل تغییرات جدید و سردرگمی آموزش و پرورش، ایجاد شده است و هنوز نظام جدید آموزشی ما شکل نگرفته که در پذیرش رشته علوم انسانی تغییر ایجاد می‌کنیم، تغییری که نپخته و نسنجیده است.

وی با اظهار این که باید ببینیم چه زمانی یک نظام آموزشی در ایران سر و سامان می‌گیرد، عنوان مي‌كند: برخی نظریه‌پردازان معتقد هستند دانش‌آموزانی برای فرار از ریاضی و فیزیک به رشته علوم انسانی پناه می‌آورند و بر همین اساس طبق بند 15 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بايد منزلت رشته علوم انسانی تقویت شود، استعدادهای برتر به این  رشته هدایت شوند و معلمان آگاه و مستعد در مدارس ویژه باید به این دانش‌آموزان درس بدهند.

وی با اشاره به محدود بودن تعداد مدارس فرهنگ در کشور، تاكيد مي‌كند: این در حالی است که در قانون اساسی بیان شده حق هر دانش‌آموز در کشور اسلامی شرایط تحصیل مساوی است و سوال اینجاست که چرا با عملکردهای نسنجیده، عدالت و انصاف زیر سوال می‌رود؟

جباری‌فر با بيان اين كه "هر دم از این باغ بری می‌رسد"، مي‌گويد: هنوز تغییر راهنمایی به متوسطه و شش ساله کردن ابتدایی با نداشتن پشتوانه مالی جهت ترمیم مدارس همچنین تغییر کتب درسی بدون داشتن کتابخانه مطلوب، در مدارس به پایان نرسیده است، حالا بحث گسترش رشته علوم انسانی در مدارس خاص را داریم.

به گفته‌ي وي، تصمیم جدید گویای این مطلب است که فقط در سال‌های آغازین این جریان، ادامه تحصیل دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی علاوه بر مدارس فرهنگ در برخی مدارس خاص دولتی همچون مدارس هیئت امنایی، نمونه دولتی‌ها، شاهد و استعدادهاي درخشان نیز امکان‌پذیر است. ضمن این که اولویت پذیرش دانش‌آموزان علوم انسانی در مدارس فرهنگ با خانواده ایثارگران، فرهنگیان، دانش‌آموزان المپیادی با معدل بالا است كه ناقض هم عدالت آموزشی و هم عدالت اجتماعی است.

وی يادآور مي‌شود: بحث مدارس فرهنگ از سال 1370بلکه 1360 آغاز شد و اولین مدرسه فرهنگ در سال 1371 شروع به کار کرد و جزء مدارس خاص علوم انسانی بود.

اعلام شكست در بهره‌گیری از علوم انسانی

اين عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به سخنان "صادق زیبا کلام" از اساتيد دانشگاه تهران، تصريح مي‌كند: به گفته‌ي اين استاد دانشگاه؛ "این تغییرات وزارت آموزش و پرورش نشان‌دهنده شکست تلاش‌های آموزش و پرورش ایران در بهره‌گیری از علوم انسانی است" و این راهکار حذفی اعلام شکست در این زمینه است كه او آن را اقدام و تصمیمی شتاب زده می‌داند که پیامدهای اجتماعی آن در سال‌های آینده روشن می‌شود.

وی به موضوع زمان انتخاب رشته دانش‌آموزان نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: موضوع انتخاب رشته دانش‌آموزان هم بحثی است که دیر یا زود دچار تغییر نابهنگام یا نسنجیده می شود به طوری که برخی معتقدند دانش‌آموز باید در دانشگاه رشته خود را انتخاب کند و لازم نیست در دبیرستان رشته تحصیلی خود را مشخص کند، که این هم اشتباه است.

به اعتقاد وي، وزارت آموزش و پرورش ایران نه تنها نتوانسته به خواسته عمومی مردم که اسلامی کردن آموزش و پرورش بود، تحقق ببخشد بلکه ضمن کتمان کردن ناتوانی خود مانند مدیران کشورهای عقب‌مانده به تصمیمات جدید و شتاب‌زده روی آورده است.

جباري‌فر در پايان نيز مي‌گويد: وقت آن است كه افراد مسئولیت‌پذیر و خلاق، وارد آموزش و پرورش شوند تا کشور بيش از اين از کورس پیشرفت عقب نیافتد و با تصمیمات نسنجیده، نسلی را فدا و معلمان را سرگردان نكنيم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار