بیست و دومین همایش ملی اپتیک و فوتونیک و هشتمین همایش مهندسی و فناوری فوتونیک ایران روز سه شنبه طی مراسمی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۱۷۰۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 26 January 2016

به گزارش تابناک یزد،معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین آغاز به کار این همایش گفت: در دنیای امروز اپتیک و فوتونیک با رویکرد بین رشته ای خود در حوزه های مختلف چون صنعت پزشکی، کشاورزی، نظامی و دفاعی و غیره نقش بسزایی دارد.

وحید احمدی اظهار کرد: همانطور که امروزه الکترونیک در زندگی بشر ورود پیدا کرده دنیای آینده هم در دست اپتیک و فونوتیک است.
وی با اشاره به اینکه ،رشته یاد شده تازه و جدید است و تا بخواهد ریشه بدواند زمان می برد گفت: در این حوزه باید نقاط قوت و ضعف آن را بررسی و در جهت رفع آنها اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه انجمن اپتیک و فوتونیک در سال 76 در کشور تاسیس شد افزود: در بودجه سال آینده اعتباری برای انجمن ها علمی کشور در نظر گرفته شده است که امیدواریم با اختصاص آن این انجمن نقش فعالتر و موثرتری داشته باشد.
*** کنفرانس ها درآمد زا باشند
دبیر علمی این همایش هم با بیان اینکه کنفرانس ها در کشور ما خودکفا نیستند که این مسئله دیر یا زود باید رفع شود افزود: در بسیاری از کشورها کنفرانس ها درآمدزا هستند و یکی از اهداف برگزار کنندگان آنها هم کسب درآمد است.
رضا فرجی دانا با بیان اینکه در ایران هم باید به سمت خودکفایی کنفرانس ها پیش برویم اظهار کرد: نباید از منابع داخلی برای برپایی کنفرانس ها استفاده کرد.
وزیر سابق علوم در ادامه اظهار کرد: در مجموع 377 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد 272 توسط هیات داوران پذیرفته شد.
فرجی دانا افزود: 72 مورد از این تعداد مقاله به صورت شفاهی و مابقی بصورت پوستر ارائه می شود.
فرجی دانا، کیفیت مقالات ارسالی به کنفرانس یاد شده را خوب ارزیابی کرد و افزود: مقالات توسط 250 داور مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند.
وی یکی از شرایط پذیرش مقالات را دریافت گواهی اصالت بیان و تصریح کرد: اخلاق مداری در عرصه علمی و ترویج آن یکی اولویتهای اصلی ما است.
فرجی دانا با اشاره به اینکه نباید همه موفقیت های علمی کشور در زمینه های مختلف را با یک مورد جعل یا کپی از بین ببریم اضافه کرد: متاسفانه فراوانی تعداد مقالات کپی شده در ایران بسیار بالاست .
فرجی دانا گفت: ما یک جامعه اخلاقی داریم و پرچمدار نهضتی هستیم که به اخلاقی مداری و عدالت محوری مشهور است و لذا جامعه علمی ما نباید به سادگی از کنار این موضوع رد شود.
وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: همه باید نسبت به موضوع اخلاق مداری در عرصه علمی حساس باشیم و اقتباس کردن ها با ذکر منبع باشد.
رییس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران هم با بیان اینکه هم اکنون 370 انجمن علمی در کشور وجود دارد گفت: اگر محدویتهای وزارت علوم و بهداشت، درمان و اموزش پزشکی بر سر راه انجمن ها نبود تعداد انجمن های بیش از این بود.
رسول ملک فرد با اشاره به توانمندیهای انجمن های علمی اظهار کرد: می توان از توان انجمن ها در شورای برنامه ریزیها، مجلس شورای اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی و کمیسیونهای مختلف به عنوان امین ترین و علمی ترین تخصص ها استفاده نمود.
کنفرانس ملی اپتیک و فوتونیک و هشتمین همایش مهندسی و فناوری فوتونیک ایران به مدت دو روز با حضور 400 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای فیزیک، الکترونیک و رایانه و فونتیک برگزار می شود.
آشنایی متخصصان، پژوهشگران دانشگاهی و مراکز پژوهشی و صنعتی کشور با فعالیت یکدیگر، مبادله اطلاعات و ایجاد ارتباط بین صنعتگران و پژوهشگران، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری در زمینه های گوناگون اپتیک و فوتونیک در کشور و تشکیل میزگردهای تخصصی از اهداف این همایش اعلام شد.
همایش اپتیک و فوتونیک ایران به ابتکار انجمن اپتیک و فوتونیک ایران و با همکاری بیش از 250 موسسه صنعتی، دانشگاهی و مجامع علمی و تحقیقاتی داخل کشور به صورت سالانه در محل دانشگاه های ایران برگزار می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار