استاد عبدالعلی گلریز خاتمی، برجسته‌ترین استاد گل‌پیچ خاتم کشور، روز گذشته به واسطه عارضه قلبی در بیمارستان قلب الزهرا(س) شیراز بستری شد.
کد خبر: ۱۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸ 26 March 2015

تابناک فارس:به گزارش ایسنا،عبدالعلی گلریز خاتمی، استاد 68 ساله خاتم‌کار شیرازی، 60 سال در عرصه صنعت خاتم‌سازی سابقه فعالیت دارد و تنها استاد مسلم گل‌پیچ خاتم کشور بشمار می‌رود.

وی که شاگردی را از هشت سالگی و نزد پدرش، استاد غلامحسین گلریزخاتمی شروع کرد، اکنون و در حالیکه دست‌ساخته‌هایش با بالاترین قیمت‌ها در بازار کشور و جهان عرضه می‌شود، اما سود اصلی را از کارهای ارزشمند او، دلالان و واسطه‌ها برده‌اند.

استاد گلریزخاتمی را می‌توان از جمله متبحرترین اساتید در پیچیدن گل خاتم دانست، کاری که اکثر خاتم‌سازها، با چسباندن انجام می‌دهند.

عبدالعلی به همراه پدر در ساخت صندوق خاتم حرم حضرت شاهچراغ(ع)، صندوق حرم مطهر حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و همچنین ساخت و تزئین اتاق خاتم کاخ مرمر، همکاری داشته و گل‌های خاتم این آثار برجسته را او پیچیده است.

خاندان گلریزخاتمی از برجسته‌ترین خاتم‌کاران ایران به شمار می‌روند و پدر و عموی عبدالعلی گلریزخاتمی، نامشان در فهرست کسانی است که خاتم‌کاری را به اصفهانیان آموزش داده‌اند.

خلیل گلریزخاتمی، عموی عبدالعلی، سال‌ها قبل، در دارالفنون اصفهان، به کارآموزان، خاتم‌کاری و خاتم‌سازی را آموزش داد.

امروزه در جهان، خاتم شیراز به‌واسطه گره‌ها و گل‌پیچ‌های خاص و دست‌ساز آن، شهرت بسزایی داشته و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

برچسب ها: خاتم کاری ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار