دبیر مجموعه برنامه حکایت فرهنگ شهر سپس گفت: غرفه‌های این نمایشگاه از هشت صبح تا 12 شب دایر است و برنامه‌های روی سن از پنج بعدازظهر تا هفت غروب و از هشت تا 10 شب برگزار می‌شود و از فردا بازی‌های بومی و محلی نیز در محور حافظیه معرفی خواهد شد.
کد خبر: ۱۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹ 26 March 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:امسال دومین دوره مجموعه برنامه‌های «حکایت فرهنگ‌شهر» برگزار می‌شود و در این برنامه با توجه به تأکید بزرگان نظام مبنی بر لزوم حفظ ادبیات فارسی در این زمینه بر گویش، فرهنگ و ادبیات ایران و به‌ویژه شیراز متمرکزشده‌ایم.

وی با بیان این که نوروز امسال در برنامه‌های محور حافظیه مشاعره برای تمام سنین برگزار می‌شود، افزود: در این برنامه همچنین غزل‌خوانی دسته‌جمعی مردم در حال برگزاری است، به این صورت که هر روز یک غزل آماده و بین مردم توزیع می‌شود تا صحیح‌خوانی غزل ترویج شود.

نیری ادامه داد: در این برنامه معرفی هنرمندان شیرازی را مدنظر قرار داده‌ایم و به‌طور عمده برنامه‌های هنری از قبیل تئاتر و موسیقی انتخاب‌شده که به‌نوعی فرهنگ و سنت‌ها، آیین و موسیقی و گویش شیراز را معرفی کند.

دبیر برگزاری برنامه حکایت فرهنگ شهر، اضافه کرد: در این برنامه برگزاری مسابقاتی باهدف معرفی اماکن، مشاهیر و شهدای کمتر شناخته‌شده شیراز گنجانده‌شده و هر شب برنامه ما با صلوات خاصه حضرت شاه‌چراغ آغازشده و پایان می‌یابد تا به معرفی شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت کمک شود.

نیری خاطرنشان کرد: در محور حافظیه هر شب برنامه نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه حضرت شاه‌چراغ اجرا می‌شود و علاوه بر آن در همین ایام توزیع آش نذری انجام شد.

پوشش سه نقطه پرتردد گردشگری شیراز توسط برنامه حکایت فرهنگ شهر

به گفته وی، در برنامه‌های عصرگاه و شبانه «حکایت فرهنگ شهر» شهروندان نمونه در ابعاد مختلف دعوت‌شده و به مردم معرفی می‌شوند.

نیری تصریح کرد: هر شب یکی از هنرها و صنایع‌دستی شیراز بر روی سن معرفی و به‌عنوان‌مثال تفاوت خاتم شیراز با خاتم دیگر شهرهای کشور تبیین می‌شود.

وی بیان کرد: بر اساس هماهنگی و همکاری خوبی که با اداره اوقاف انجام‌شده طرح آرامش بهاری در کنار برنامه حکایت فرهنگ شهر دیده‌شده و از فردا برنامه حکایت فرهنگ شهر علاوه بر حافظیه در حوض ماهی سعدیه نیز برگزار می‌شود که به‌این‌ترتیب با احتساب ارگ کریم‌خانی سه‌نقطه پرتردد مسافران مورد پوشش برنامه‌های حکایت فرهنگ شهر قرار می‌گیرد.

نیری افزود: از آنجا که مسافران در ورودی شیراز ابتدا محور حافظیه را دیده و بعد در سایر مراکز گردشگری توزیع می‌شوند، این محور بیشترین گردشگر را در شیراز دارد و بهترین مکان برای معرفی سایر نقاط گردشگری شیراز است.

دبیر هفته‌های ملی و بین‌المللی شهرداری شیراز ابراز داشت: به سبب آن‌که در فضای پیرامونی حرم احمد بن موسی (ع) مکانی برای برگزاری برنامه‌های این‌چنین نداریم در محور حافظیه، معرفی حرم شاه‌چراغ (ع) به صورتی ویژه انجام می‌شود.

گردشگری شیراز به حافظیه، سعدیه و ارگ کریمخانی محدود نشود

این مسئول ادامه داد: عمده کاری که در محور حافظیه انجام می‌شود این است که اماکن گردشگری و مذهبی شیراز که کمتر معرفی‌شده‌اند، به مردم معرفی می‌شوند تا گردشگری شیراز به سعدی، شاه‌چراغ و حافظیه محدود نشود.

وی یادآور شد: در هفتمین نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی که اکنون در محور حافظیه در حال برگزاری است، 16 غرفه به هنرها و صنایع‌دستی ویژه فارس و شیراز اختصاص‌یافته و کارهای خاتم، قلم‌زنی، چرم، سراج سنتی، معرق، منبت، فرش، جاجیم، قالی‌بافی و نمد در این بخش پیش‌بینی‌شده است.

به گفته نیری، در مجموع از 80 غرفه این نمایشگاه، 60 غرفه به صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی و مابقی به کتاب و محصولات فرهنگی، گردشگری و هنری اختصاص‌یافته است.

دبیر برنامه حکایت فرهنگ شهر، اظهار داشت: کارهای ارائه‌شده در این نمایشگاه پس از بررسی کیفی پذیرفته‌شده و عمده غرفه‌داران دارای کارت صنعتگری، فنی و حرفه‌ای، مشاغل خانگی یا افراد تحت پوشش کمیته امداد و سایر نهادها هستند، ضمن این‌که در این نمایشگاه غرفه‌هایی از تهران، خراسان، تبریز و قم نیز حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه صنایع‌دستی محور حافظیه، اشیا و عکس‌های تاریخی متعددی از موزه باغ دلگشا ارائه شد تا مردم به دیدن موزه ترغیب شوند.

نیری اظهار داشت: امسال همچنین غرفه‌ای برای حافظیه قدیم اختصاص داده شد که عکس‌های قدیم حافظیه را در معرض دید عموم نهاده و علاوه بر آن نمایشگاه عکس اماکن گردشگری شیراز با 40 تابلوی نفیس از اماکن گردشگری کمتر معرفی‌شده راه‌اندازی شد که راهنمای گردشگری نیز در غرفه مستقر بوده، توضیحات لازم، نقشه گردشگری و بسته‌های ویژه فرهنگی به همراه آدرس کمپ‌ها، هتل‌ها و مراکز اسکان در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: برگزاری این برنامه‌ها باعث می‌شود که حجم بالای متقاضیان ورود به حافظیه مدیریت‌شده و افراد در وقتی‌که دارند ابتدا برنامه‌های هنری و نمایشگاه را بازدید کنند و سپس به داخل حافظیه بروند.

نیری ادامه داد: در حاشیه برنامه حکایت فرهنگ شهر گالری راه‌اندازی و به‌وسیله تابلوهای بزرگ اماکن گردشگری مهجور مانده با عکس و آدرس و ساعت بازدید معرفی شد.

دبیر مجموعه برنامه حکایت فرهنگ شهر سپس گفت: غرفه‌های این نمایشگاه از هشت صبح تا 12 شب دایر است و برنامه‌های روی سن از پنج بعدازظهر تا هفت غروب و از هشت تا 10 شب برگزار می‌شود و از فردا بازی‌های بومی و محلی نیز در محور حافظیه معرفی خواهد شد.

برچسب ها: شیراز ، حافطیه ، گردشگری ، نوروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار