معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه 50 درصد مردم این خطه کم تحرک هستند گفت: همچنین 90 درصد مردم این استان حداقل پنج واحد میوه و سبزی را در روز مصرف نمی کنند.
کد خبر: ۱۶۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳ 13 January 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدحسن لطفی در جمع خبرنگاران استان افزود: متاسفانه شاخص های سلامت در استان مختل شده است.

وی اظهار کرد: بیماری های چون پوکی استخوان یک تهدید جدی بیخ گوش زنان به ویژه بعد از دوران یائسگی است زیرا اغلب زنان تحرک لازم و تغذیه مناسب ندارند و بعد از دوران یائسگی دچار مشکلات استخوانی می شوند.
وی تصریح کرد: متاسفانه امروز به دلیل تغییر سبک زندگی، تغییر نوع تغذیه و غیره 25 درصد مردم یزد به یکی از بیماری های دیابت، چربی خون و فشار خون مبتلا هستند.
لطفی با اشاره به مرگهای زودرس افزود: امروزه مرگ های بین سنین 30 تا 70 سالگی را بسیار مشاهده می کنیم و باید با ارائه خدمات پیشگیری ، شاخص مرگهای زود رس را کاهش دهیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد شاخص امید به زندگی در کشور را 73 بیان کرد و گفت: در بررسی هایی که صورت گرفت 33 درصد از مرگ های زودرس به علت بالابودن فشار خون است.
وی با بیان اینکه نمک موجود در نان مصرفی 2.5 برابر حد استاندارد است افزود: در این زمینه با رایزنی هایی که با صنعت، معدن و تجارت، غله و اتحادیه نانوایان داشته ایم آموزش و توجیه فعالان این صنف در دستور کار قرار دارد.
لطفی با بیان اینکه طی سالهای قبل خدمات در سطح شهری به صورت غیرفعال بود و الان بصورت فعال و گسترده در حال انجام است افزود:اکنون برای هر 2 هزار و 500 نفر یک کارشناس مراقب سلامت تعیین شده که بسته های 11گانه سلامت را به مردم ارائه می دهند.
وی نقش رسانه ها در فرهنگ سازی در زمینه تغذیه سالم مهم خواند و گفت: با ارتقاء سطح سلامت می توان تا 47 درصد از موارد بستری در بیمارستان ها و تا 33 درصد از از مراجعات به متخصصان را کاهش داد.
ولطفی به شهروندان توصیه کرد: باید از مصرف قندهای ساده نظیر قند و شکر معمولی پرهیز و به سمت قندهای پلی ساکاریتی سوق پیدا کنند که اثرات چاق کنندگی کمتری دارند و قند خون را به شکل ناگهانی افزایش نمی دهند.
*** بالا بودن مصرف گوشت قرمز بیش از حد استاندارد در استان
مسئول تغذیه مرکز بهداشت یزد گفت: با توجه به هرم غذایی و هرم استاندارد تغذیه مصرف گوشت در استان به ظاهر استاندارد است اما مصرف گوشت قرمز در استان بالاتر در حد استاندارد است و آبزیان هنوز جایگاه خود را در سبد تغذیه مردم استان ندارد.
یوسف نقیایی با بیان اینکه مصرف نان و غلات بیشتر از حد استاندارد است افزود: مصرف میوه و سبزی از میزان استاندارد کمتر می باشد و شیر و لبنیات نیز در دسته گروه های غذایی قرار دارند که کمتر و تقریبا نصف استاندارد مشخص شده مصرف می کنند.
وی، میزان قند و چربی مصرفی در استان یزد را نیز بیش از حد استاندارد عنوان کرد و افزود: متاسفانه امروزه تعادل تغذیه به هم خورده و غذاهای مضر جای غذاهای سالم را گرفتند.
*** ارتقاء سواد تغذیه ای مردم
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بر ارتقاء سواد تغذیه مردم تاکید کرد و گفت: اگر این امر محقق شود اگر فرآورده های غذایی غیرمفید نیز تولید شود آنها بر اساس نیاز بدن مصرف کرده و سلامت خود را در اولویت قرار می دهند.
آزاده نجارزاده افزود: امروز عده ای از مردم تمایل به استفاده از برخی موادغذایی به شکل سنتی و قدیمی چون روغن های حیوانی یا موادلبنی چرب دارند و همواره نیز بر این باورند که گذشتگان از این موادغذایی مصرف می کردند و در سلامت به سر می بردند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: اما استفاده از این موادغذایی در زندگی صنعتی امروز مشکل ساز است.
*** درج نشانگر رنگی سلامت بر مواد غذایی
مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی استان یزد از درج نشانگر رنگی سلامت بر روی همه موادغذایی تولید شده در استان تا پایان سال خبر داد و گفت: در این نشانگر اطلاعات کافی به مصرف کننده در مورد میزان قند، چربی، نمک و کالری با علائم رنگی ارائه می شود.
رضا مورکیان با بیان اینکه این نشانگرها با رنگ های قرمز، سبز و نارنجی است افزود: رنگ قرمز نشان دهنده میزان بالای موادی همچون قند، چربی، کالری ، رنگ نارنجی نشانگر مصرف متوسط این مواد در ماده خوراکی و به نشانه هشدار به مصرف کننده و رنگ سبز نشان دهنده مصرف کم این مواد و نداشتن منع مصرف برای گروه های مختلف است.
از 29 آذر تا 30 دیماه بسیج اطلاع رسانی تغذیه سالم با محوریت کاهش نمک، چربی ، قند و شکر نامگذاری شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار