کد خبر: ۱۶۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۶ 10 January 2016

روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود


به گزارش گیلنا هرچه به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک تر می شویم جنب و جوش کاندیداهای احتمالی مجلس دهم جهت فعالیت انتخاباتی بیشتر می شود. از همین رو پایگاه گیل پرس در نظر دارد جهت شناخت نسبی افکار عمومی به بیان نظرات و دیدگاه های کاندیداهای انتخاباتی با رعایت اصل بی طرفی و عدم ورود به بحث تبلیغات زود هنگام انتخاباتی اقدام نماید.

تصمیم بر آن گرفتیم که از داوطلبین نمایندگی در شهرستان بندرانزلی طی یک مصاحبه با چندین سوال مشترک را داشته باشیم که به آن پاسخ دهند و جواب های نامزدهای احتمالی مجلس مورد ارزیابی افکار عمومی قرار بگیرد.

قسمت اول مصاحبه با دکتر حسین متقی طلب ( قسمت اول )

  1. لطفا شرح حالی از خود ارائه دهید، سپس سوابق تحصیلی، علمی، کاری و اجرایی خود را به طور اختصار شرح دهید.

    بنده، حسین متقی طلب، متولد بندرانزلی، دانش آموختة دکترای کشاورزی با گرایش دامپزشکی و همچنین دانش آموختة حقوق خدمات قضایی هستم. دوران تحصیل خود را در بندر انزلی گذراندم، سپس تحصیلات تکمیلی خود را در استان سمنان به پایان رساندم. به دلیل سابقة فعّالیت در حوزه های علمی و  دانشگاهی در استان­های مختلف به خصوص استان گیلان، فعّالیت های اجرایی را در سازمان جهاد کشاورزی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و حوزة معاونت پژوهشی دانشگاه های مختلف بر عهده گرفتم. به مدت پنج سال مسئول آموزش روستاییان استان گیلان و سه سال مسئول آموزش صنایع، در شهرک صنعتی انزلی بودم. در زمینة مشاوره به عضویت رسمی انجمن مشاوران مدیریت ایران، در استان گیلان منصوب شدم و سپس در سِمَت مشاور عالی کمسیون های تخصصی در مجلس شورای اسلامی در محضر نمایندگان محترم مجلس فعّالیت­های خودم را ادامه دادم. به عنوان مشاور عالی کمسیون های تخصصی در شورای اسلامی کلان شهر رشت و مشاور عالی راهبردی شهردار چند سالی انجام وظیفه می کنیم. ریاست مرجع صدور تائیدیه بهداشت استان را در حوزه نظارت و ممیزی فرآورده های پروتئینی بر عهده داشتم. در سال ۹۳ در حوزة فعّالیت های خلّاقانه در اجلاس مدیران برتر و خلّاق کشور نیز به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شدم. همچنین در همین حوزه در زمینة برچسب های هوشمند در صنایع بسته بندی ایده پرداز و مجری هستة فناوری در کشور فعّالیت­هایی را انجام دادم. و امّا تألیفاتی؛ در حوزة کشاورزی، اقتصاد مقاومتی، محیط زیست، مدیریت شهری و حقوق شهروندی داشته ­ام. بالغ بر ۲۵۰ مقاله در روزنامه، مجلّات و نشریات معتبر کشور منتشر کرده ­ام و امروز به عنوان فرزند کوچک انزلی در خدمت شما هستم.

 ۲٫چه توانایی­ها­ و برجستگی شخصی ، شما را ترغیب به نامزدی در انتخابات مجلس نمود؟

    همانطورکه تمام افرادی که در عرصه های مختلف انتخابات کاندید می شوند، ایده ­آل هایی را برای خودشان در نظر دارند؛ ما نیز ویژگی­ها و چارچوب­هایی را برای شهر خودمان متصوّر هستیم. به دلیل توانایی­های شخصی که در حوزه­ های کارآفرینی، حوزه های مدیریت اجرایی داشته ام و همچنین اتّفاقاتی که در چند سال گذشته در استان و شهرستان تجربه کرده­ ایم بر خودم لازم دانستم در کنار مردم عزیز انزلی حضور داشته باشم، تا شاید با ایجاد برنامه هایی بتوانیم شاخصة تحول­گرایی را در مدیریت یک شهرستان ایجاد کنیم.

  1. وضعیت موجود شهرستان را چگونه توصیف می کنید و در اهداف بلند مدت خود چه چشم اندازی را برای شهرستان ترسیم نموده اید؟ چه برنامه ها و طرح هایی را برای توسعه شهرستان و رسیدن به چشم انداز ترسیم شده مدّ نظر دارید؟

خوشبختانه، پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، تمامی مدیران و خدمتگزاران این نظام الحق و الانصاف در حوزه های مختلف، زحماتی را برای استان و شهرستان کشیده­ اند و شخصاً منکر هیچ کدام از زحمات این دوستان نیستم. از نظر نقاط قوت، این موضوع امروزه مسأله­ ای مخفی نیست؛ مطمنناً تمام مردم در سطح کشور می­توانند شاخصه های توسعه و پیشرفت را ارزیابی کنند و تمام این مسائل در یک رفاه و عدالت اجتماعی که به محصولی به نام امید به زندگی منجر خواهد شد، خلاصه می شود. متأسفانه شهرستان بندرانزلی ظرفیت های بالقوه ­ای دارد که هیچ کدام اکتسابی نیست؛ این ظرفیتهای بالقوه تا به امروز نتوانسته محصول امید به زندگی را در سطح جامعه، به خصوص جوانان انزلی به ارمغان بیاورد.

  متأسفانه ما به دلیل نداشتن مدیریت جامع شهری و سند توسعه محور در حوزة شهری و روستایی، نتوانستیم با اجرای شعارهایی که روزی آنها را افتخار می­دانستیم نتیجه کار را به نام خود سند بزنیم. امروز با بحران­های جدی زیست محیطی و سلامت روان اجتماع و بیکاری جوانان روبه رو هستیم که استعدادهای بالقوه امروز را به سمتی کشانده که حالا برای برون رفت از آن باید برنامه ریزی کرد؛ در صورتی که ما می­توانستیم در یک پُرُسة زمانی از استعداد و ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم. مسألة زندگی اجتماعی، سلامت مردم و جذب گردشگر به دلیل ضعف های مدیریتی در شهرستان انزلی امروز یه یک بحران تبدیل شده است و شاهد آن هستیم که ظرفیت ها در دسترس مردم غیور انزلی وجود ندارد.

***اگر ممکن است مسائل مربوطه را اندکی جزئی تر برای عموم مردم عنوان کنید.

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارای وظایف و اختیارات مشخص شده­ای هستند. شاید بخش عمده ای از انتظارات مردم در ضعف عملکرد دولت و نمایندگان مجلس خلاصه می­شود. اعتقاد من بر این است، که مسئلة اصلی تحت عنوان اعتقاد به توسعه، پیشرفت و مشارکت مردمی در انزلی، حلقه ای مفقوده است. تا به امروز در طول ۲۰ سال گذشته طرح­های بومی شده و یا طرح­هایی که باید در کمسیون های تخصّصی برای چالش در انزلی مصوّب می­شد، ارائه نشده است. مدیران شهرستان امروز در  جاده­ای یک طرفه حرکت می­کنند و به جای اینکه خود طرح محور باشند طرح ها و برنامه های دیگران را در این شهر خلاصه می­کنند. هر ازگاهی دوستان می آیند و شعارهایی را  بیان می­کنند، که شاید این شعارها در حد و اندازة انزلی نباشد؛ مثلاً احداث یک کارخانه پتروشیمی یا کارخانه خودرو سازی در انزلی. آیا این جزء حدود و اختیارات یک نماینده است؟ یا اینکه نماینده می­تواند بستر ساز تحوّل و قانون گذاری در مجلس باشد. من احساس می­کنم نیازی به قانون گذاری در انزلی نداریم، بلکه به غبار روبی از قانون های مسکوت در این شهر نیازاست، تا ظرفیت ها در جهت رشد آن شکوفا شود. یکی از این ظرفیت ها صنعت کشاورزی و محیط زیست می­باشد. در سند ابلاغی مقام معظّم رهبری دربارة محیط زیست، که در برنامه ششم توسعه نیز بسیار به آن تأکید شده است، باید در حوزة انزلی نیز تحوّلی ایجاد کنیم. یکی از این تحوّلات بحث اشتغال است، که با ایجاد صنایع تبدیلی، شرکتهای تعاونی و ساماندهی حاشیه تالاب با کمک استعدادهایی که در روستاهای شهرستان وجود  دارد قابل اجرا است. عقیده دارم پاشنة آشیل تحوّل در انزلی محیط زیست است، که نگاهی علمی، اتّکا به مشارکت مردمی، برنامة بومی و ایجاد طرح­هایی با قابلیت اجرایی، برای برون رفت از بحرانی که در آن قرار گرفته­ایم تاثیرگذار باشد.

امروز مدیریت، تک قطبی و تک بعدی نیست؛ یعنی اگر تنها بخواهیم درمسألة توریسم برنامه ریزی کنیم؛ این مسأله زیر ساختی دارد که شاید الفبای توسعه پایدار شهری باشد. توسعه پایدار شهری تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی را به محوریت محیط زیست بیان می­کند. بایدتمام این موارد برای توسعه و پیشرفت انزلی و مردم آن به کار رود و یا توریسم کشاورزی و سلامت باید با محوریت محیط زیست باشد . ما در این منطقه آب داریم و نیازی نیست در خصوص آب رسانی طرحی صورت گیرد، امّا در مورد اصلاح شبکه های فاضلابی و احیاء تالاب باید طرح ارائه شود.آیا این موارد می­تواند به ایجاد اشتغال منجر شود؟ ما باید با تفکر کار آفرینی طرح­هایی را ارائه دهیم که هم به شغل پایدار، هم اقتصاد پویا و جذب توریست منجر شود؛ در واقع یک مدیریت تلفیقی و شناور لازمه توسعه انزلیست. شهرانزلی ویژگی های خاص خود را دارد. انزلی را نمی­توان با شهرستان­های دیگر مقایسه کرد.طرح­هایی که ما محوریت آنها را خواهیم گذاشت تک بعدی نیستند.ما برای ظرفیت­های بالقوه طرح­هایی داریم که به مردم معرفی می­کنیم.

۴.کدام یک از احزاب، جریانات سیاسی و شخصیت های ملّی کشور از نامزد شدن شما حمایت می کنند؟

    تا به امروز وابسته به هیچ جریان، حزب و گروهی نبوده ­ام. شخص بنده و همه ­ی همراهان سعی کرده ­ایم خطّ ما خطّ ولایت مداری باشد. بنده خارج از بحث اصول گرایی و اصلاح طلبی، با محوریت ولایت و دفاع از ارزش­های انقلاب وارد عرصة انتخابات شده ­ام. مطمنناً با بصیرتی که در میان جوانان، بزرگان ومعتمدان انزلی وجود دارد، امروز به دنبال ارائه راه حل و برنامه هستند. من احساس می­کنم که جامعه و مردم انزلی به بلوغ سیاسی رسیده اند؛ این بلوغ سیاسی در طول ۲۰ سال گذشته با از دست دادن بسیاری از ظرفیت ها به این باور رسیده است که وجود جریان­های سیاسی در انتخابات امروز نمی­تواند راه حل خوب و قابل قبولی برای برون رفت از بحران­ها باشد. اگر یک نامزد انتخاباتی با وابستگی جناحی انتخاب شود باید به کل جامعه خدمت کند.

  1. شما چه رابطه ای با جوانان و دانشجویان برقرار خواهید کرد؟ چه برنامه هایی برای جوانان خواهید داشت؟ جوانان و دانشجویان در چه زمینه هایی می توانند به یک نماینده مجلس کمک کنند؟

    سرمایه اجتماعی هر کشور جوانان آن است ، ما یک وظیفه نسبت به جوانان داریم، که آنها را نسبت به آینده و سرنوشت  شهرشان حساس کنیم، فردای این شهر توسط جوانانش ساخته خواهد شد، به همین دلیل مشارکت حداکثری جوانان با حضور آگاهانه و بررسی همه جانبة یک نماینده از بُعد اعتقادی ، برنامه محوری و پایبندی به شعار­ها ­لازم است. من احساس می­کنم جوانان امروز باید بر محور کارآفرینی جهت دهی شوند، به همین دلیل، راه اندازی یک دفتر استراتژیک را در انزلی پیشنهاد کردیم تا تمام جوانان انزلی اعمّ از دانشگاهی و مهارتی در این دفتر شناسنامه دار شوند و به فراخور توانمندی و ظرفیت­هایی که دارند بتوانند از تمامی حوزه ها­ی پیمانکاری، محیط زیستی، حمل و نقل و خدماتی بهره­مند شوند.

  1. در صورت انتخاب نشدن، پس از انتخابات چه رابطه ای با شهرستان و نمایندة منتخب خواهید داشت و چه برنامه هایی را دنبال خواهید نمود؟

    خدا را شاکر هستم که روحیه تعامل و مشارکت در بنده وجود دارد. نقطه نهایی و پایانی بنده انتخاب شدن و یا انتخاب نشدن نیست؛ هدف ما این است که یک روش و نگرش جدید را در شهرستان انزلی معرّفی کنیم. به هر دلیل اگر مورد اعتماد مردم قرار نگیرد مطمنناً در کنار شخصی که مورد اعتماد مردم است حرکت خواهم کرد و تمام طرح­ها و پروژه­ها را اگر  لازم و صلاح دانستند، خاضعانه خدمتشان تقدیم خواهم کرد.

***آیا نیاز به این است که طرح­های پیشنهادی از شما خواسته شود یا خودتان طرح­ها را ارائه می­دهید؟

    مطمئن باشید خودم برای فعّالیت های توسعه محور در شهرستان انزلی پیش قدم خواهم شد. اگر نمایندة مورد اعتماد، ما را بپذیرند، می­توانیم سریعتر حرکت کنیم، امّا اگر دوستان، مارا پشت در نگه دارند؛ سعی می­کنیم به هر نحوی از طریق استان و یا کشور طرح­ها را به انزلی برسانیم.

*** آیا با نمایندة فعلی چنین تعاملاتی را داشته­اید؟

    در کل سالیانی که نمایندة فعلی شهرستان فعّالیت داشتند ما بنا به دلایلی تعاملاتی را ایجاد نکردیم؛ شاید به دلیل همان عدم باور توسعه در شهرستان باشد. سرعت پیشرفت، توسعه و تحول در شهرستان به حدی کند است که تمام طرح­ها وفرآیندهایی که قرار است برای انزلی صورت گیرد مسکوت می­ماند.

  1. در صورت حضور در مجلس، مردم از چه طریق می توانند با شما ارتباط داشته باشند؟ساز و کار ارتباط مستمر شما با مردم چیست؟

    این یک موضوع تعریف شده است. خدارا شکر، مردم به آگاهی رسیده­اند و انتظارات خود از نماینده را می­دانند. شما باید در دو قسمت دو خروجی از یک نماینده مجلس ببینید؛ یا در سطح شهرستان و یا در مجلس. سعی می­کنیم پل ارتباطی ما مستقیم، از نوع مکاتبه ای، تلفنی و یا حضوری باشد. در غیر این صورت در دفاتری که توسط خود مردم در محلّات ایجاد می­کنیم با آنها در ارتباط خواهیم بود.

  1. نظرتان دربارة پیوست شهر انزلی به محدوده منطقه آزاد چیست؟

    اضافه شدن انزلی به منطقه آزاد نقاط ضعف و قوت دارد. اگر قرار بر این باشد که سیستم­های توسعه محوری در منطقه آزاد بر اساس الگویی باشد که هیچکدام از مردم در آن سهیم نباشند، مطمئناً یک روش اشتباهی خواهد بود؛ یعنی همان چیزی که داشتیم نیز از بین خواهد رفت. نمونه های زیادی می­توان نام برد که با نام انزلی استفاده شد ولی برای انزلی خرج نشد. اگر به همین منوال باشد دیگر انزلی وجود نخواهد داشت و باید فراموشش کنیم، امّا اگر توسط ظرفیت ها و نیروهای بومی انزلی باشد؛ بله، مزایایی دارد. این مزایا یکسری اختیارات از بُعد معافیت، جذب توریست و امتیازات توسعه محوری است که در خود قانون مناطق آزاد وجود دارد. رشد نامتوازن مناطق آزاد در شهرستانهای دیگر موجب شده تا  تالاب بین المللی انزلی که به عنوان سرمایه و نگین این شهرستان است از منطقه آزاد انزلی محروم شود  در حالیکه تالاب بوجاغ آستانه اشرفیه، در محدودة منطقه آزاد انزلی قرار می­گیرد. زمانی که شهرک صنعتی خمیران با ۸۰% درصد پیشرفت کاری در حوزة منطقه آزاد قرار نمی­گیرد؛ امّا شهرک صنعتی لشت نشا جزو منطقه آزاد انزلی محسوب می­شود، جای تعجّب دارد. اجازه دهید در یک بحث دیگر به صورت قانونمند به این مسئله بپردازیم، اما به نظر بنده در حال حاضر با مدیریت جاری، مناسب نیست که انزلی جزء منطقة آزاد باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار