در شهرهای جنوبی فارس جاذبه‌های تاریخی زیبایی دارند که برخی از آن‌ها از جمله گورستان تاریخی فال به دوره‌های قبل از اسلام می‌رسد.
کد خبر: ۱۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹ 23 March 2015
شهرستان‌های جنوبی فارس چون خنج، لامرد و مهر با وجود طبیعت گرم و خشک، آثار و جاذبه‌های تاریخی زیبایی دارند که برخی از آن‌ها به دوره‌های قبل از اسلام می‌رسد.

به گزارش تابناک فارس شهرستان خنج یکی از شهرستان‌های جنوبی فارس است که 5800 کیلومتر مربع گستردگی دارد و مرکز آن، شهر خنج است.

شهرستان خنج از شمال با شهرستان قیروکارزین، از شرق با شهرستان لارستان، از جنوب با شهرستان‌های لامرد و گراش و از غرب با شهرستان‌های مهر و فراشبند هم‌مرز است.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان خنج:

سردر مسجد جامع

سردر مسجد جامع، از آثار و بقایای برجای مانده در بافت قدیم شهر خنج است. این بنا آمیزه‌ای از سنگ، آجر و کاشی و نمای آن مزین به اسماء متبرکه با خط کوفی بوده که در دوره صفوی بازسازی شده است. این بنا در نزدیکی مسجد جامع قرار دارد.

آرامگاه شاه عبدالسلام

شاه عبدالسلام در زمره دانشمندان بزرگ فارس در سده ششم قمری بوده است و نسب وی به هاشم جد پیامبر (ص) می‌رسد. آرامگاه وی از آثار تاریخی مذهبی سده ششم قمری با هنر معماری اسلامی بوده است.

مناره شیخ دانیال

این مناره از آثار بی‌مانند تاریخی به شمار می‌رود که به فرمان عمربن‌عبدالعزیز و توسط قطب الدین تهمتن، حاکم هرمز، در سده ششم قمری ساخته شده و دارای کاشی ایوان و سنگ‌نبشته‌ای با خط نستعلیق و خط کوفی بنایی است.

آرامگاه شیخ محمد ابونجم

نسب شیخ محمد ابونجم به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد. آرامگاه وی از آثار تاریخی، گردشگری و زیارتی مربوط به سده هشتم هجری بوده که به سبک مسجدالحرام از سنگ، گچ و کاشی ساخته شده است.

شاه فخرالدین احمد

شاه فخرالدین، از عارفان بنام سده هشتم قمری و جانشین شیخ محمد ابونجم بوده که رهبری طریقت را در آن زمان به عهده گرفت. بقعه وی از آثار تاریخی دوران ایلخانی است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بقعه شیخ دانیال

شیخ دانیال از عرفای بنام سده هفتم قمری و از بزرگان بنام این خطه بوده است.

*****
لامرد

شهرستان لامرد با گستردگی 3915 کیلومتر مربع و مرکزیت شهر لامرد از شهرستان‌های جنوبی استان فارس است. شهر لامرد، در 446 کیلومتری جنوب شرقی شیراز جای دارد. این شهرستان از شمال با شهرستان‌های خنج، گراش و لارستان، از شرق و جنوب با شهرستان لارستان و از غرب با شهرستان مهر مرز مشترک دارد.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان لامرد:

قلعه اشکنان

این قلعه منسوب به خان‌های محلی اشکنان است. ساخت آن در اواخر دوران قاجاریه انجام شده و در دوره پهلوی نیز استفاده می‌شده است. از آثاری که در این محدوده به چشم می‌خورد، می‌توان به آب بند بزرگ تقسیم آب، کلات تنگ خور (معروف به امامزاده علم کوه)، پل آب گذر، آب بند، تنب رکن آباد، قلعه گوری و رکن آباد و آب بند رکن آباد اشاره کرد.

شهرستان مُهر

شهرستان مهر به مرکزیت شهر مهر دارای 2354 کیلومتر مربع گستردگی است و شهر مهر در 350 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. این شهرستان از شمال و شرق با شهرستان لامرد، از جنوب و غرب با استان بوشهر و از شمال غربی با شهرستان خنج همسایه است.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان مهر:

حمام وراوی

این حمام، یکی از جالب‌ترین حمام‌های دوران قاجاریه است که از دو فضای پنج ضلعی تشکیل شده است. در سردر ورودی حمام، سنگ نبشته‌ای به خط نستعلیق وجود دارد.

گورستان تاریخی فال

در محوطه این گورستان، سنگ قبرهایی به شکل صندوقی از سده هشتم تا سده یازدهم قمری دیده می‌شود که گنجینه‌ای از خطوط کوفی تزیینی و ثلث با کتابت استادان است. این گورستان در روستای فال قرار دارد.

استودان خالده (سنگ چله گاه خالده)

این استودان (استخوان دان) در صخره‌ای در روستای خالده (بخش وراوی)، به شکل طاقچه‌ای عمودی و در ارتفاع 2متری از سطح زمین کنده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار