شورا نامه
شورانامه‌ی تابناک فارس ویژه نامه ای مانند وکیل نامه است که به منظور آگاهی مردم شریف استان فارس از اظهارات،موضع گیری ها و عملکرد منتخبان خود در شوراهای شهر انتشار می یابد.باشد که مردم خردمند فارس همواره انتخاب های صحیح داشته باشند.
کد خبر: ۱۵۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳ 04 January 2016
به گزارش تابناک فارس؛ در این شورانامه می خوانیم از فرضیه نابودی شوراها توسط دولت؛انتقاد از ساخته نشدن زیرگذرهای عابر پیاده در شیراز و هشدار فرئنشست در شیراز به علت شبکه فاضلاب.

دولت می خواهد شوراها را منحل کند؛نمایندگان مجلس به داد برسند
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: جایگاه شوراهای اسلامی در فرایند تدوین برنامه ششم توسعه مورد غفلت قرار گرفته است.

محمود رضا طالبان ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر مجلسی محلی در سطح شهرها هستند که به عنوان نهادی تصمیم‌گیر دارای اختیارات وسیعی هستند و با تشکیل آنها خدمات ارزنده‌ای به جوامع محلی شهری ارائه شده است و با وجود اینکه امروز شوراها سپر بلای دولت شده‌اند و در خط مقدم شنیدن مشکلات مردم و چاره‌اندیشی برای برطرف کردن آنها قرار گرفته‌اند اما متأسفانه چند صباحی است مشاهده می شود بخش هایی از دولت و مجلس در صدد کمرنگ کردن و تضعیف نقش و جایگاه رفیع شوراها هستند و به این نکته مهم توجهی ندارند که شوراها و نقش آنها نه تنها در آموزه‌های دین مبین اسلام بلکه در شش اصل قانون اساسی و همچنین از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مورد تأکید و توجه ویژه است و این بی‌‌توجهی در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه کشور نمود عینی یافته است و رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری که آرزوی چندین و چند ساله تمامی متولیان امر بوده به هیچ عنوان مورد توجه قرار نگرفته است.

طالبان تصریح کرد: توجه به نقش حمل و نقل همگانی که امروزه عمده مشکلات زیست‌محیطی کلان‌شهرها ناشی از عدم توجه به این مهم است مورد بی‌مهری از سوی دولت قرار گرفته و در تدوین این برنامه نقش شوراها و مدیریت شهری به صفر رسیده و این ظلمی آشکار به جمعیت حدود 70 درصدی ساکنان شهرهاست، در حالی‌که در عمده کشورهای توسعه‌یافته هزینه‌های حمل و نقل همگانی بر عهده دولت‌های مرکزی و در سطح کلان است.

وی بیان کرد: بحث مهم بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی که عمدتاً حاصل بی‌تدبیری دولت‌هاست نیز در قیاس با برنامه پنجم توسعه کشور از برنامه ششم حذف شده است و با توجه به اینکه در برنامه پنجم دولت خود را مکلف کرده بود که سالانه ۱۰ درصد از این بافت‌ها را از بین ببرد اما در برنامه ششم این بند به طور کامل حذف شده و حل این مشکلات بر دوش شهرداری‌ها و شوراها گذاشته شده در صورتی که سیاست‌های غلط دولت‌ها باعث ایجاد بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی‌ها شده است.

طالبان اضافه کرد: با کمال تأسف باید گفت در کنار تمام این بی‌توجهی‌ها و بی‌مهری‌ها، سهم شهرداری‌ها از تجمیع عوارض که می‌بایست به حساب شهرداری‌ها واریز شود براساس برنامه ششم توسعه کشور باید به حساب سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور واریز شود؛ این در حالی است که عوارض مذکور از ابتدا متعلق به خود شهرداری‌ها بوده است.

وی در پایان گفت: در این میان از نمایندگان محترم مجلس به ویژه نمایندگان مردم استان فارس انتظار می‌رود که در دفاع از جایگاه شوراها و مدیریت شهری با توجه به نقش قابل توجه شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و نقش بارز شهرداری‌ها در توسعه و عمران و آبادی کشور در تدوین برنامه ششم توسعه دقت نظر و توجه بیشتری داشته باشند و در جلسات خود این مهم را دراولویت قرار دهند هر چند به نظر می‌رسد نادیده انگاشته شدن شوراها حتی تا مرحله انحلال آنها توسط دولت با برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد  اما به نظر می‌رسد در صورت تصویب این برنامه در واقع دولت و مجلس «مدیریت شهری» را به مسلخ می کشاند، از سوی دیگر باید به نمایندگان کنونی مجلس یادآور شد زیبنده یک مجلس نیست که در سال اول کار خود تعداد اعضای شوراها را افزایش دهد و در سال پایانی کار خود تعداد اعضا را کاهش دهند چراکه این نشان از عدم وجود دقت نظر و اقدامات کارشناسانه این حوزه در مجلس دارد.


آخرین وضعیت پروژه کوهسار مهدی شیراز از زبان عضو شورای شهر
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: پروژه کوهسار مهدی بخش بزرگی از ترددهای عبوری را از مرکز شهر حذف می‌کند.

رضا محمدیان گفت: پروژه کوهسار از ورودی تقاطع جام‌جم در بلوار جم شروع می‌شود و امتداد می‌یابد و با اتصال با پل جهاد روی جاده سپیدان، عملاً شرق شیراز را به غرب و بزرگراه حسینی‌الهاشمی وصل می‌کند و در وسط این مسیر از طریق تونل‌های چمران از روی پل ایمان شمالی عبور می‌کند و تا کوچه 94 و بعد تقاطع قصردشت و خیابان همت شمالی و تقاطع معلم (که در دست تکمیل است) و تقاطع عبدالله رودکی امتداد می‌یابد و اتصال شمالی جنوبی شهر را نیز برقرار می‌سازد.

این عضو شورا ادامه داد: با احداث این پروژه مقدار زیادی از ترافیک داخل شهر کاسته می‌شود چراکه افرادی که از شمال غرب شیراز می‌آیند و در قسمت‌های شرقی کار دارند الزامی به عبور از مرکز شهر نخواهند داشت، ضمن این‌که بام شیراز که در ضلع شمالی پروژه است و به یک مرکز گردشگری بزرگ با حدود 350 هکتار مساحت تبدیل خواهد شد، فضاهای خوبی از قبیل پارک و فضای سبز در این طرح به وجود می‌آید.

محمدیان اضافه کرد: قسمت اول این پروژه که از بلوار جام جم به‌صورت یک‌طرفه تا تونل ایمان شمالی، پل ایمان و نهایتاً قصردشت امتداد دارد تا عید امسال قابل‌بازگشایی است و کل پروژه نیز باید تا پایان سال 95 به اتمام برسد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی بیان کرد: تملک کوچه 94 در مراحل پایانی است و تملک‌هایی که در مسیر کوهسار مانده نیز نزدیک به 90 درصد انجام‌شده و تا 6، هفت ماه آینده به اتمام می‌رسد.


اهمال در ساخت زیرگذرهای عابر پیاده در شیراز و آمار بالای تلفات عابران پیاده

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: احداث 20 زیرگذر پیاده که مصوب شورا بود همچنان اجرایی نشده است.

نقیب زاده ادامه داد: میانگین فوت‌های عابر پیاده در کشور 35 درصد اما در شیراز 55 درصد است چنانکه از ابتدای سال معادل 84 نفر جان‌باخته‌اند که نشان دهنده وضعیت بحرانی در شهر شیراز بوده و نشان می‌دهد موضوع ایمنی عابر پیاده باید در این شهر باید مورد توجه دقیق‌تری قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای احداث 20 زیرگذر پیاده که مصوب شورا بوده تاکنون اقدامی نشده لازم است که شهرداری به تکالیف شورا در مورد عبور عابران توجه کرده، در اجرای عملیات تقاطع‌ها و پروژه‌های شهری، مسیر حرکت عابران پیاده از لحاظ امکانات و ارائه راهنمایی را همزمان پیش برده و با بهره‌برداری به نتیجه برساند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز ابراز داشت: تجهیز پل‌های هوایی به آسانسور و پله‌برقی، سبب تشویق شهروندان به استفاده از پل‌های عابر می‌شود و از سویی اشغال پیاده‌روها در بر خیابان‌ها به سبب ایجاد کارگاه ساخت‌وساز باعث خلل در حرکت امن پیاده‌ها شده و یکی از عوامل کاهش ایمنی است و به دلیل مشخص نبودن متولی با وجود اعتراض شهروندان شاهد تداوم اشغال پیاده‌روها توسط این کارگاه‌ها هستیم و در یک مورد در قصردشت 10 سال است پروژه‌ای که با مشکلات مواجه بوده پیاده‌رو را اشغال کرده است.

اجرای شبکه فاضلاب موجب فرونشست در شیراز می شود

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اجرای شبکه فاضلاب در شیراز سبب بروز پدیده فرونشست زمین می‌شود.

سید محسن معین اظهار داشت: در سال‌های ترسالی دهه 70 که اجرای طرح زهکشی عمق 30 متری شیراز توسط سازمان آب منطقه‌ای انجام‌شد با این نیت بود که سطح آب‌های شیراز بالاست.

وی افزود: در این زمینه برخی موارد نادیده گرفته‌شده که یک مورد اثرات برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بر فرونشست زمین بوده که شهردار شیراز به‌صراحت از مشاور مربوطه پرسیدند آیا اثرات فرونشست لحاظ شده یا خیر و ایشان پاسخ دادند در شرح خدمات ما نبوده است.

معین ادامه داد: مورد دیگری که نادیده گرفته شد اثرات اجرای خط فاضلاب بود چراکه این کار باعث شده سطح آب‌های زیرزمینی شیراز از 10 متر به 150 متر برسد.

وی تصریح کرد: این پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، شیراز را در معرض خطر جدی فرونشست قرار داده و دیگر این‌که به دریاچه مهارلو ضرر وارد می‌کند چون آب‌های زیرزمینی شیراز و دریاچه بر اساس قانون ظروف مرتبطه ارتباط دارند و به‌این‌ترتیب دریاچه مهارلو از کف خشک می‌شود و حتی بارندگی نیز بر آن اثر نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
شوراي شهر بي خاصيت ترين ارگان نظام است.در شهر ما هفت نفر معلم عضو تصميم گير شهر هستند . در حالي كه هيچ تخصصي ندارند.بنابراين انحلال آن به نفع مردم است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
شبکه فاضلاب شهری برای جلوگیری از ورود فاضلاب به محیط زیست و جمع آوری و تصفیه فاضلاب است و دستشون درد نکنه ادامه بدهند مفید است . افرادی مانند اعضای شورای شهر که در بالا شهر زندگی میکنند از بالا بودن سطح آب در جنوب شهر و اذیت شدن مردم در آن مناطق خبر ندارند . پس بهتره ساکت باشند و هر ماه حقوق هنگفتشان را بگیرند . اقدام دولت و مجلس در تضعیف شورای شهر درسته چون شورای شهر فایده ای ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
دولت می خواهد شوراها را منحل کند. خوبه و مثبت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
در‌شهر‌های‌کوچک‌شوراها‌طائفه‌ای‌عمل‌می‌کنند‌ترا‌خدا‌ببین‌چقدر‌همه‌جوره‌بدبختیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار