انجیرستان‌های شهرستان استهبان فارس که بزرگترین انجیرستان دیم جهان به‌شمار می‌رود همچنان درگیر آفت موزائیک است، آفتی که تاثیر زیادی در کاهش محصول دهی این باغات داشته است.
کد خبر: ۱۵۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲ 30 December 2015
تبناک فارس به نقل از مهر:شهرستان استهبان در استان فارس دارای ۲۳ هزار هکتار انجیرستان است که حدود ۱۸ هزار هکتار آن بارور و بقیه نهال است. در این شهرستان در فصول بارندگی با میانیگن بارش ۳۵۰ میلی‌متری، نزدیک به ۱۷ هزار تن انجیر تولید می‌شود.

این سطح وسیع باعث شده از انجیرستان‌های استهبان به عنوان بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان یاد شود. بیماری موزائیک انجیر یک بیماری عفونی است و در تمامی کشورهایی که دارای باغات انجیر هستند، به عنوان یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک و تهدید جدی باغات انجیر محسوب می‌شود.

فرماندار شهرستان استهبان پیرامون آخرین وضعیت انجیرستان‌های استهبان که طی چند سال گذشته با خشکسالی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، گفت: در گذشته که خشکسالی نبود، برداشت انجیر در این شهرستان به ۲۰ هزار تن در سال می‌رسید اما در حال حاضر به دلیل خشکسالی تولید این محصول کاهش چشمگیری داشته است.

محمدمهدی شرفی ادامه داد: در سال جاری حدود هشت هزار تن انجیر در این شهرستان برداشت شد که نسبت به سال‌های گذشته کاهش زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته تعدادی از درختان انجیر در این شهرستان از بین رفت، افزود: در این مدت به‌دلیل خشکسالی‌های شدید تعداد زیادی از درختان که قدمت چند صد ساله داشتند از بین رفت و تعدادی دیگر نیز سرشاخه‌هایشان خشک شد.

فرماندار شهرستان استهبان با اشاره به گسترش آفت موزائیک در انجیرستانهای این شهرستان عنوان کرد: انجیرهای این شهرستان ارگانیک است اما طی چند مدت اخیر یک نمونه انجیر از جهرم به این شهرستان وارد شد که به این آفت دچار شده بود از این رو تعدادی از انجیرستان‌ها به بیماری موزائیک مبتلا شدند.

شرفی با بیان اینکه از هر هزار درخت سه درخت به این بیماری مبتلا شده، افزود: متاسفانه در این مدت شش هزار اصله درخت انجیر که به این آفت مبتلا شده قلع و قمع شده است البته در حال حاضر تعدادی از انجیرستان‌ها نیز به این بیماری مبتلاست.

وی ادامه داد: براساس آمار در حال حاضر ۱۲ هزار اصله نهال در شهرستان استهبان به آفت موزائیک مبتلاست که جهادکشاورزی با مسئولان کشوری در خصوص این موضوع جلساتی داشته و رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

انجیرستان استهبان

فرماندار شهرستان استهبان تاکید کرد: این بیماری قابل مهار و کنترل است از این رو باید تدابیر ویژه‌ای برای از بین بردن آن و جلوگیری از پیشرفت صورت گیرد.

شرفی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه میزان زیادی از انجیر استهبان به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود، گفت: از هشت هزار تن انجیر تولید شده در این شهرستان فقط هزار تن در کشور استفاده و مابقی به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی بیان کرد: برای صادرات بیشتر این محصولات به کشورهای اروپایی تدابیری اتخاذ شده و حتی تعدادی سرمایه گذار از کشورهای اروپایی اعلام آمادگی کرده‌اند.

فرماندار استهبان گفت: در صورت طی شدن مراحل قانونی انجیر به میزان زیادی از استهبان به کشورهای فرانسه و انگلیس صادر می‌شود.

جلوگیری از گسترش آفت در دستور کار جهاد کشاورزی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت: با توجه به اینکه تعدادی از مزرعه‌های انجیر در شهرستان نی ریز و استهبان به این بیماری مبتلا شده جلوگیری از شیوع آن در دستور کار قرار گرفت.

محمدمهدی قاسمی افزود: در این خصوص تعدادی از مزرعه‌ها و درختانی که به بیماری موزاییک مبتلا شده بودند به‌طور کامل امحا شده تا از پیشرفت این بیماری به دیگر درختان جلوگیری شود.

وی گفت: در حال حاضر تیز تعدادی از انجیرستان‌ها به این آفت مبتلا هستند که در این خصوص به کشاورزان هشدارهای لازم گوشزد شده است.

رئیس  سازمان جهادکشاورزی استان فارس تصریح کرد: این بیماری از جمله بیماری‌های است که با دست هم قابل انتقال است از این رو کشاورزان باید به هشدارهای گیاه‌پزشکان توجه کرده در غیر این صورت بیماری گسترش می‌یابد.

قاسمی تاکید کرد: تنها راه از بین بردن این بیماری امحای درخت است که این کار در شهرستان استهبان در حال انجام است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار